Rozsáhlý plán podle něj povede k tomu, že lidé budou více chodit pěšky nebo jezdit na kole a nastartuje zcela nový byznys. „Cyklistiku čeká ve Velké Británii zlatá éra,“ tvrdí premiér Boris Johnson.

Ministerstvo už zveřejnilo „kuchařku“ městům, jak ubrat veřejný prostor autům a naopak přidat místo cyklistům a pěším. V praxi tak mají vzniknout nejen nové cyklostezky, ale například širší chodníky, úpravou mají projít také křižovatky. „Ulice, které budou jen pro pěší, cyklisty a autobusy, mohou vzniknout během několika týdnů,“ uvedlo ministerstvo v tiskové zprávě.

Zatím má jít jen o „dočasné“ opatření kvůli pandemii, mohou se ale stát trvalými.Částečně jde ale o hru s čísly: už v únoru oznámil, že do cyklistiky a veřejné dopravy chce investovat pět miliard liber. Tentokrát se zaměřil pouze na prezentaci investic do mikromobility, zdůraznil, že jde o další peníze navíc. Nejde ale zdaleka jen o peníze, ale hlavně o přístup.

Stát chce využít toho, že během pandemie výrazně stoupl počet chodců a cyklistů, aby se vyhnuli kontaktu s lidmi. „Chceme, aby lidé dál jezdili na kole a chodili pěšky,“ napsalo ministerstvo. Součástí balíčku podpory mají být například vouchery na opravu starých kol či podpora vzniku opraven kol.

Součástí balíčků má být i podpora elektrických koloběžek, zkušební provoz systému jejich půjčoven vznikne ve West Midlands. Vláda počítá s tím, že koloběžky budou jezdit po silnicích. Vláda současně vybuduje síť nabíjecích stanic pro takové koloběžky či elektrokola i elektromobily.

Hrozí častější zácpy

Snaha o větší zapojení cyklistiky je i logická: vláda zatím nepočítá s tím, že by byla schopna rychle navýšit kapacitu veřejné dopravy a obává se, že jak se bude postupně obnovovat běžný život, lidé se budou přeplněným autobusům, vlakům či metru vyhýbat a budou jezdit autem. Hrozí tak podstatně častěji zácpy. To ukazuje ostatně i Praha, kde je počet cestujících v metru na třetině původních čísel, počty aut se ale už dostaly téměř na sto procent původního stavu. Zdůrazňují také výhody pro životní prostředí a zdraví obyvatel.

Ministr dopravy zdůraznil, že nárůst cyklistické dopravy jen o 5 procent by znamenal ročně o 9 milionů jízd autem méně.