Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Které potraviny nám zvednou náladu?

Paříž - Únava, stres, neklid, nálada pod psa. Ale co kdybyste změnili jídelníček? Lékařka Nina Cohenová-Koubiová, která se zabývá výživou a psychosomatikou, doporučuje některé potraviny, jejichž konzumace člověku může zvednout náladu. V první řadě to jsou tučné ryby.

17.8.2015 7
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Thinkstock.com

Například losos, sardinky a makrela jsou přesně ty druhy, které obsahují nejvíce omega 3 nenasycených mastných kyselin, nazývaných též esenciální mastné kyseliny. Je nezbytné je tělu dodávat v potravě, protože organismus si je sám nedokáže vyrobit.

„Tyto kyseliny mají vliv zejména na správné fungování nervového systému. Umožňují výměnu serotoninu mezi neurony a stabilizují náladu," vysvětluje Cohenová-Koubiová. Jsou bohaté na vitamin D a mohou působit proti únavě. Lze je konzumovat stejně tak dobře k obědu i k večeři, protože nenarušují před spaním trávení.

Černá čokoláda zase obsahuje antioxidanty, které omezují aktivitu volných radikálů, nestabilních chemických molekul produkovaných v malém množství naším organismem. Čokoláda obsahuje hořčík, který hraje roli ve zvládání úzkosti. „Tento prvek uvolňuje svaly. Když jsme o něj ochuzeni, naše svaly se stahují, což vede k nepříjemným křečím," říká lékařka. Ke zklamání milovníků čokolády je ale třeba zdůraznit, že stačí jeden čtvereček denně, a to ještě jen občas.

Listová zelenina

Dále to je listová zelenina. Ze špenátu, zelí nebo kozlíčku polního (polníček) načerpáme antioxidanty, vlákninu, hořčík a vitamin B9, které působí na nervový systém. Pojídáme je k večeři jako salát, ale také v polévce. Špenát můžeme spojit s paprikou, rajčaty a trochou bazalky. Významná je i vůně, která umocňuje pozitivní pocity a tím také zklidňuje negativní emoce.

Výborným zdrojem hořčíku jsou bílé fazole, hrách, čočka nebo boby. „Nevyhýbejte se jejich konzumaci, ale s mírou, abyste neměli problémy s trávením," cituje lékařku francouzský deník Le Figaro.

Na nenasycené mastné kyseliny omega 3, hořčík a vlákninu jsou bohaté i mandle a všechny druhy ořechů. Jsou skutečným zdrojem zdraví a působí na neurotransmitery, které regulují náladu. „Jezte jednou denně tři nebo čtyři oříšky například se sušenou meruňkou, a to buď ráno nebo během dne," radí Cohenová-Koubiová.

Zdrojem esenciální aminokyseliny tryptofanu, který předchází serotoninu označovanému jako hormon dobré nálady a vitaminu D, jsou i vejce.

Červená masa

Těstoviny, ale také cereálie. Škroboviny mají sice špatnou pověst, ale jsou bohaté na hořčík a tryptofan. Jsou rovněž zdrojem sacharidů, které v hojné míře potřebuje mozek. „Jestliže se nestravujeme správně, jestliže mozek není dostatečně zásoben, cítíme se unaveni, naše nálada klesá," upřesňuje lékařka.

Citrusové plody, bohaté na vitamin C a B9, zlepšují příjem a produkci serotoninu. Jak zdůrazňuje expertka, je lépe je konzumovat ráno, a to raději celé než jen šťávu, abychom získali rovněž vlákninu.

Na vitamin C je nejbohatší paprika, a to jakékoli barvy. Hodně nenasycených kyselin a antioxidantů pak obsahuje avokádo. Je bohaté na vlákninu a pomáhá předcházet kardiovaskulárním nemocem a rakovině tlustého střeva.

Proteiny, železo a tryptofan obsahují červená masa. „Vyhněme se jejich konzumaci k večeři, abychom si nenarušovali spánek. Pozor také, abychom je nejedli spolu s mléčnými výrobky. Pak by se zablokovalo vstřebávání železa z masa a vápníku z mléka ve střevech," radí Cohenová-Koubiová.

Autor: ČTK

17.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš.
1 9

ANALÝZA DENÍKU: Voliči hlasovali proti klasice

Kateřina Perknerová.
9

Pohledem Kateřiny Perknerové: Konec starých časů

Nejúspěšnější kandidát ODS Václav Klaus ml.: Zrušil bych 90 procent zákonů

Se ziskem 22 635 preferenčních hlasů vstoupil do velké politiky syn někdejšího prezidenta Václav Klaus mladší. Stejně jako jeho otec, ve věku 48 let.

TOP 09: Slzy i volání po Kalouskově rezignaci

Pomáhej nám pánbůh. Těmito slovy ukončil svůj projev po sečtení všech hlasů čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg. Topka právě utrpěla drtivou porážku, do sněmovny se dostala jen s odřenýma ušima. Z dosavadních 26 mandátů obhájila jen sedm. Nezískala dokonce ani prvenství ve „své“ tradiční baště – v hlavním městě, kde byl lídrem. Tam skončila až čtvrtá.

Nejmladšího a nejstaršího poslance dělí 58 let

V nové Poslanecké sněmovně zasedne zároveň nejmladší i nejstarší poslanec v historii Česka. Do poslanecké lavice usedne devětasedmdesátiletý Karel Schwarzenberg, který byl zvolen za TOP 09. Dosud patřilo prvenství nejstaršího poslance Zdeňku Jičínskému, kterému bylo při zvolení v roce 2006 77 let. Naopak nejmladším zástupcem bude Schwarzenbergův partajní kolega Dominik Feri, kterému je 21 let, tři měsíce a deset dní. Oba dva kandidovali v Praze.

Komentář Tomáše Skřivánka: Praha volila jinak

Hlavní město hlasovalo jinak než zbytek republiky. Potvrdilo se toi v letošních parlamentních volbách. Praha stáhla svou jen dvacetiprocentní podporou vítězné hnutí ANO, takže jeho celostátní výsledek nezačíná trojkou. Pomohla Pirátům přeskočit ve finálním součtu Okamurovu SPD. Díky metropoli nakonec ve sněmovně zasedne i TOP 09, která až po započtení pražských okrsků vyskočila ze čtyř na 5,3 procenta.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení