Kus jantaru byl vykopán již před několika lety, ale fosilie byla mylně určena jako pozůstatky stonožky, a prodána soukromému sběrateli. Na omyl se přišel až nyní mezinárodní tým vědců, který jandar skenoval a vytvořil 3D model kostry.

Nejstarší otisky končetin, které byly nalezeny v Číně
Vědci v Číně našli nejstarší stopy na Zemi. Jejich původce je však záhadou

„To mládě je bezpochyby had,“ řekl Michael Caldwell, profesor biologických věd na Albertské univerzitě v kanadském Edmontonu, který se jako paleontolog věnuje zkoumání pravěkých hadů a ještěrek. Objeveného plaza pojmenovali vědci Xiaophis myanmarensis.

V kusu jantaru se bohužel zachoval pouze čtyři centimetry dlouhý kus zadní poloviny, takže lebka chybí. „Zemřel bych a šel za ní do nebe,“ prohlásil Caldwell. Tým také studoval druhý kus jantaru, který obsahuje podle jejich přesvědčení kus kůže většího hada, možná stejného druhu jako nalezené mládě.

Nicméně v tomto případě si vědci nejsou svým objevem zcela jistí. Kousek kůže by mohl pocházet z hada, ale je také docela dobře možné, že původně patřil nějaké ještěrce.

V Eiffelově věži vydražili kostru neznámého druhu dinosaura
Kostra tajemného dinosaura se vydražila za 51 milionů. Vědci nešetří kritikou

Fosílie hadů jakéhokoli druhu jsou velice vzácné. Celosvětově je známo pouze kolem 15 fosílií z tohoto období. Žádný had přitom nikdy nebyl nalezen v jantaru. „Je to absolutně poprvé,“ řekl Caldwell, který nicméně vyjádřil naději, že to není naposled a podobných fosílií bude v budoucnu nalezeno více.

Podle jeho názoru už mohou být další fosílie hadů v jantaru součástí světových sbírek, ale nebyly dosud identifikovány. Většina fosílií v jantarů pochází z rostlin a hmyzu, ale již byly objeveny i kousky dinosaurů a ptáků. Minulý rok jiný tým odhalil nejlépe zachovaného pravěkého ptáka, jaký kdy byl nalezen.

Plaz, ilustrační foto.