Výzvu nazvanou Ice Bucket Challenge, která se stala hitem komunitních sítí, zahájila asociace koncem července. Od té doby se do ní zapojily desítky známých osobností včetně miliardáře Billa Gatese, exprezidenta George Bushe mladšího či herce Matta Damona. Pravidla jsou prostá: každý, kdo je vyzván, má 24 hodin na to, aby si na hlavu vylil kbelík s ledovou vodou a poslal na konto asociace 10 dolarů; pokud se polít nechce, pošle 100 dolarů. Multiplikační efekt pak zajišťuje kampani fakt, že po jejím absolvování musí člověk k témuž vyzvat další tři lidi.

Podle údajů ze středy shromáždila asociace od konce července 94,3 milionu dolarů. V posledních dnech ale přibývá na konto boje s nemocí ALS, spočívající v postupném ochabování svalstva a následné celkové nehybnosti, kolem šesti milionů denně. Loni přitom za stejné období věnovali dárci 2,7 milionu dolarů.

Baví svět

Zatímco experti na marketing rozebírají příčiny úspěchu kampaně, která má podle některých z nich ambice vydržet bavit svět a vybírat peníze na bohulibý účel ještě několik týdnů, asociace se dočkala i kritiky v souvislosti s tím, že si podle deníku The Washington Post hodlá nechat používání názvu kampaně patentovat. "Podle mě je to ostudné a doufám, že je nikdy nenapadne… znemožnit nějaké jiné charitativní organizaci použít ten slogan," řekl listu advokát specializující se na patentovou ochranu Erik Pelton.

Kvůli rostoucí kritice dnes asociace ALS oznámila, že stáhla žádost o registraci ochranné známky pro výraz "Ice Bucket Challenge". "Chápeme obavy veřejnosti a stahujeme žádost o ochrannou známku," řekla agentuře Reuters mluvčí ALS Carrie Munková. Dodala, že asociace podala žádost "v dobré víře a jako opatření na ochranu Ice Bucket Challenge před zneužitím po konzultaci s rodinami, které výzvu zahájily letos v létě". Neupřesnila však, jakému zneužití chtěla asociace zabránit.

Podle agentury AP s výzvou původně nepřišla asociace ALS, neboť výzva se na komunitních sítích objevila už v červnu. Jako jedna z prvních se nechala studenou vodou polít trenérka ženského basketbalového týmu z Arizony, která dala dalším koučkám v univerzitní lize dva dny na to, aby udělaly totéž, či věnovaly 250 dolarů na konto nadace pro boj s rakovinou. Její snaha pod hlavičkou Chillin4Charity od té doby vynesla ve srovnání s ALS zanedbatelných 75.000 dolarů.