Stačila jediná zpráva od syna a Allison Barkerová prožila dvouhodinovou noční můru všech rodičů. Josh byl zrovna nad Myanmarem a letěl z Londýna do Singapuru. „Nechci tě děsit, ale ten let je šílený. Nouzově přistáváme, všechny vás miluju,“ napsal. Barkerové se následující hodiny zdály nejdelší v životě. Obávala se ale zbytečně. Josh zůstal celou dobu připoutaný, a vyvázl tak jen s lehkými zraněními.

Na palubě Boeingu 777-300ER společnosti Singapore Airlines bylo ten den 211 cestujících a 18 členů posádky. „Let byl zpočátku naprosto v pořádku. Asi po deseti hodinách jsem si všiml, že se rozsvítila ikona bezpečnostního pásu, a tak jsem se připoutal. Díkybohu za to, protože v dalším okamžiku se rozpoutalo peklo,“ sdělil Brit Andrew Davies stanici CNN.

Stroj typu Rockwell Commander. Ilustrační snímek
V Rakousku spadlo letadlo mířící z Příbrami na Istrii. Zemřeli čtyři lidé

Ne každý ale ikonu uviděl včas. „Turbulence mě probudily. Než jsem se stihla připásat, vymrštily mě do stropu a pak na podlahu. Trvalo to jen pár vteřin, ale pak jste v šoku. Všichni kolem panikařili,“ popsala Australanka Teandra Tukhunenová stanici Sky News. Při pádu si zlomila ruku.

Letadlo během následujících tří minut kleslo o 1 800 metrů. „Viděl jsem lidi z protější uličky, jak se dostali do horizontální polohy a dopadli v opravdu nepříjemných pozicích. Měli obrovské krvácející rány na hlavách a otřesy mozku,“ vylíčil 28letý student Dzafran Azmir agentuře Reuters.

Zdroj: Youtube

Jeden člověk turbulence nepřežil

Turbulence zabily jednoho člověka. 73letý Geoffrey Kitchen letěl s manželkou Lindou na poslední velkou dovolenou před důchodem. Podle deníku The Guardian mu nejspíše selhalo nemocné srdce. „Seděl přímo za mnou. Pomoc potřebovala spousta lidí, ale my jsme se starali právě o něj. Pomohl jsem ho dostat ze sedačky a položit na zem, aby ho lékaři mohli resuscitovat. Všude bylo přitom tolik křiku,“ vzpomínal Davies. Seniora už ale zachránit nedokázali.

V nemocnici skončilo 71 pasažérů, šest z nich vážně zraněných. Všichni jsou nadále v péči lékařů v Bangkoku, kde pilot musel nouzově přistát. Zbytek cestujících dorazil do Singapuru o den později v jiném letadle. „Hluboce se omlouváme za trauma, které zažili všichni cestující a členové posádky,“ řekl výkonný ředitel aerolinie Goh Choon Phong. Britské úřady incident vyšetřují společně se singapurským ministerstvem dopravy.

Turbulencí od minulosti přibylo

Podle studie z loňského roku se průměrná doba trvání čistých turbulencí od roku 1979 do roku 2020 zvýšila o 17 procent. „Existují tři kategorie turbulencí. Lehké, střední a tyto silné, které jsou ale velmi vzácné,“ podotkl odborník na bezpečnost z Australské a mezinárodní asociace pilotů Steve Cornell. U těch nejvážnějších podle studie vzrostla doba trvání o více než polovinu.