Letadlu mířícímu do Londýna začal během přípravy na start hořet jeden z motorů. Kapitán Chris Henkey stroj zastavil a nařídil evakuaci. Všech 159 cestujících na palubě i posádka stihli letadlo za několik minut opustit nouzovými východy pomocí skluzavek.

„Udělal jsem to jediné správné, popadl jsem ženu a utíkal," uvedl na Facebooku jeden z pasažérů, bývalý novinář Sid Langley. Někteří pasažéři, pro které Langley neměl příliš lichotivý výraz, ale podle něj zdržovali a ze skříněk nad hlavami „dolovali" příruční zavazadla. Podle britského listu The Independent to dokazují i fotografie z evakuace.

Nezodpovědní cestující vzbudili ostrou kritiku i na sociálních sítích. Někteří diskutéři se jich ale zastávali, neboť nikdo prý neví, jak by se zachoval v panice.

Porušení zákona

V bezpečnostních instrukcích British Airways, které posádka letadla cestujícím sděluje před startem, se přitom podle britského tisku uvádí, že v případě nouzové situace mají cestující „rychle směřovat k nejbližšímu dostupnému východu a nic s sebou nebrat". Kufry na kolečkách by navíc mohly snadno natrhnout nafukovací skluzavku a znemožnit tak její použití pro další cestující.

Podle předsedy asociace pilotů British Airways Brendana O'Neala by měly aerolinky v tomto směru dbát na výchovu cestujících a zdůrazňovat jim, jak je nebezpečné brát s sebou příruční zavazadla během evakuace. Pasažéři, kteří si při evakuaci berou ještě své osobní věci, prý navíc porušují zákon.

Třiašedesátiletý kapitán Chris Henkey je nyní v Británii oslavován jako hrdina. Kolos vážící 350 tun se mu podařilo zastavit za devět sekund. Britskému tisku řekl, že úterní let byl asi jeho posledním, ač měl v plánu pilotovat před plánovaným odchodem do důchodu ještě zpáteční let z Londýna na Barbados.

Dvě desítky lidí byly po nehodě převezeny do nemocnice, podle pracovníků letiště šlo většinou o lehká zranění způsobená během kvapného výstupu z letadla; někteří se nadýchali kouřových zplodin. Příčinu havárie teď vyšetřují americké úřady.