Internetový obchod společnosti Amazon nabízí zákazníkům produkty jak z vlastních zásob, tak prostřednictvím menších prodejců. Eurokomisaři chtějí podle Vestagerové zjistit, zda společnost nezneužívá získaná data o prodejích zboží k vlastnímu obohacení a likvidaci ostatních společností.

„Zatím je brzy na nějaké obavy, ale rádi bychom pochopili jak to celé funguje. Amazon má totiž na trhu dvojí úlohu,“ řekla Vestagerová CNBC. „Zprostředkovávají obchod řadě ‚malých hráčů‘ a zároveň na stejném trhu figurují jako ‚velký hráč‘. Jak zacházejí s daty, která získají od ‚malých hráčů‘? Nedává jim to výhodu, které se ostatní nemohou rovnat?“

Jde pouze o prevenci

Podle jedné z teorií by firma mohla zneužívat statistiky prodejnosti k mapování populárních výrobků, které zákazníci nejčastěji nakupují. Následně by pak mohla takové výrobky nakupovat a prodávat za nižší ceny, než jaké jsou schopny dosáhnout menší obchody.

Vestagerová však zdůraznila, že se jedná pouze o preventivní ověření skutečnosti, nikoli o podložené obvinění. Doplnila také, že komise dosud neobdržela žádnou stížnost, která by na podobné jednání upozorňovala.

Komisařka pro oblast hospodářské soutěže může potrestat společnosti, které porušují pravidla evropského trhu, pokutou až do výše deseti procent jejich ročního obratu. V minulém roce potrestala společnost Google pokutou ve výši 5 miliard dolarů, v přepočtu více než 110 miliard korun, kvůli zneužívání dominantního postavení operačního systému Android. Zahájila také vyšetřování společnosti Apple kvůli nákupu práv na hudební aplikaci Shazam.