Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Londýnské půjčovny kol přišly o pět bicyklů

Londýn - Začátkem léta Londýn rozjel projekt samoobslužných půjčoven kol. Zatím jich zmizelo jen pět.

28.9.2010 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Miroslav Kucej

Pouhých pět kol ukradli zloději za dva měsíce provozu samoobslužných půjčoven bicyklů v ulicích Londýna, tedy mnohem méně než v jiných velkoměstech. Londýnská radnice to přičítá nejen poctivosti Londýňanů, ale také promyšleným bezpečnostním opatřením.

Londýnský starosta Boris Johnson koncem července zahájil provoz 400 samoobslužných půjčoven v centrální oblasti Londýna s 6000 koly. Za tyto dva měsíce londýnská radnice přišla jen o pět „Borisových kol“, jak se přezdívá velocipedům po 900 librách (asi 26.000 korun).

Londýn se inspiroval obdobným systémem Vélib v Paříži, kde však bylo ukradeno již na 8000 kol, z toho 3000 v roce 2007 za prvních šest měsíců provozu. Dokonce i v Montrealu zmizelo v prvním měsíci provozu 50 kol.

Boris Johnson, který je sám nadšeným cyklistou, v neděli řekl, že je „nadšen a příjemně překvapen“ nízkou úrovní krádeží". Ta jde přitom proti obecnému trendu. Zatímco v roce 2007 bylo v Londýně ukradeno 17.609 kol, loni to bylo již 23.178.

Poctiví Londýňané

„V temnějších chvílích jsem měl své obavy. Říkal jsem si, že kola budou vítanou trofejí a někdo je odveze na párty do Bratislavy nebo vyvleče na Mount Everest nebo ještě něco horšího. A ne. Dobří Londýňané je vracejí po použití zpět,“ řekl Johnson listu The Independent.

Londýnská radnice se poučila v Paříži, kde se kola dodávala i se zámky, jimiž se dala půjčená kola připevňovat k lampám a sloupům. Tam se stávala snadnou kořistí zlodějů. V Londýně však kola zámky nemají a mohou tak být zajištěna jen na stojanech oficiálních stanovišť, odkud se jen těžko kradou.

Zatím si kola mohou půjčovat jen abonenti, kteří se zaregistrují na internetu a dostanou poštou klíč, kterým si kolo odemknou. Při registraci musejí vyplnit číslo bankovní karty, z níž by bylo při ztrátě kola strženo 300 liber.

Na začátku září měly být půjčovny otevřeny i pro náhodné uživatele, kteří by si kola půjčovali jen s použitím platební karty. Tato fáze byla zatím odložena.

Systém stál 82 milionů liber (asi 2,4 miliardy korun). Dalších asi 20 milionů ročně stojí provoz, který by měly z větší části pokrýt půjčovné a příspěvek sponzora, banky Barclay's.

Bicykly, které vyrábí firma z kanadského Québeku, mají životnost 15 let, jsou dost robustní (váží 23 kilogramů) a poměrně usedlého vzhledu.

Autor: ČTK

28.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Univerzita Karlova. Ilustrační foto.

Nejstarší česká univerzita dnes volí nového rektora

Vladimír Šiška (vpředu) a Milan Hojer
7

Soud se vrací ke kauze exnáměstka Šišky a OKsystemu

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Uberu roste konkurence. Lyft dostal od Googlu miliardu

Americký gigant Lyft ve čtvrtek oznámil, že obdržel investici jednu miliardu od společnosti Google Alphabet. Částka mu má pomoci k tomu, aby lépe obstál proti konkurenčnímu Uberu, který na trhu sdílené dopravy ve Spojených státech vede.

Konferenční stolek by měl být elegantní i praktický

Na konferenční stolek odkládáme kávu, servírujeme na něm drobné pohoštění pro hosty, občas na něm hrajeme společenské hry. Jde tedy o vysoce funkční kus nábytku, který přitom musí zapadnout do celkového stylu obýváku.

Vítězem Národní ceny designu se stala židle ze sena. Šetří životní prostředí

/FOTOGALERIE/ Židle ze sena, která časem skončí v kompostu. Hlavní cenu studentského designu včera vyhrál projekt Seno slovenského studenta Jána Forgáče. Nábytek, který šetří životní prostředí, vychází z tvaru koňského sedla. „Cílem bylo navrhnout minimalistický a čistý tvar, který bude funkční a zároveň bude odkazovat na harmonii člověka s přírodou,“ poznamenal autor.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení