Mezi dokumentací, kterou v kancelářích obou společností zabavila finanční policie vyšetřující katastrofu, byly podle italského deníku také dokumenty dokládající, že v letech 2014 až 2016 bylo nahlášeno "riziko zhroucení" mostu. V roce 2017 se však v těchže dokumentech změnila klasifikace nebezpečí na "riziko ztráty stability". 

Není riziko jako riziko

Rozdíl mezi těmito dvěma stupni nebezpečí přitom představuje zásadní dopad z hlediska reakce - zatímco v prvním případě by musel provozovatel zastavit na mostu okamžitě jakýkoli provoz, druhá klasifikace tak drastický a naléhavý zákrok nevyžaduje. Italský deník proto zveřejnil úvahu, že ASPI i její vlastník Atlantia si možná uvědomovaly, že zpráva o stavu ohrožení mostu byla záměrně zmírněna, aby se předešlo tak složitému a nákladnému opatření, jako je úplné uzavření mostu.

Podle italských médií se na podobný přístup přišlo už letos v lednu, kdy se ukázalo, že zprávy o technickém stavu mostů a viaduktů spravovaných společností ASPI byly úmyslně podceňovány - vedlo to i k prvnímu zatýkání odpovědných činitelů.

Jede v tom i ministerstvo

V současnosti se zdá, že o úmyslném snížení rizika ohrožení věděli i zástupci italského ministerstva infrastruktury a dopravy, jehož delegát se pravidelně účastnil zasedání představenstva ASPI a měl o něm vždy podávat ministerstvu souhrnnou zprávu. Mezi 73 podezřelými, které státní zástupce viní ze zodpovědnosti za katastrofu, jsou proto podle italských novin i někteří reprezentanti ministerstva. 

Podle vyšetřovatelů byly také už v roce 2015 odstraněny z mostu kvůli probíhajícím pracím na silnici senzory dokumentující jeho chování a navzdory upozorňování expertů včetně milánské polytechnické univerzity nebyly instalovány zpět.

Podle šéfa protestního Hnutí pěti hvězd z vládní koalice a současného ministra zahraničí Luigiho Di Maia, který byl v době neštěstí vicepremiérem, by měla být Atlantia zbavena koncesí na provozování dálnic. Holding přitom jejich zachováním podmiňoval svou účast v záchraně zadlužených aerolinek Alitalia. Podle agentury Reuters se ovšem z chystaného konsorcia, jež mělo ohroženou leteckou společnost převzít, v úterý stáhl.

ASPI vinu odmítá

Společnost ASPI v tiskovém prohlášení uvedla, že katastrofě nic nenasvědčovalo. "Pokud jde o spekulace, týkající se přítomnosti některých senzorů na mostě Morandi, společnost ASPI připomíná, že žádná z analýz, které na něm byly provedeny, včetně analýz kvalifikovaných třetích stran, nezdůrazňovala riziko ohrožení bezpečnosti infrastruktury," uvedla ASPI. V prohlášení dále dodala, že bude důsledně trvat na objasnění veškeré odpovědnosti za neštěstí.

Pád mostu v srpnu 2018 představoval jednu z nejhorších katastrof svého druhu v evropských dějinách. Do rozvodněné řeky Polcevery a na železniční trať a skladiště spadlo spolu s troskami mostu přes 30 osobních a nákladních aut, což si vyžádalo 43 lidských životů. Mezi těmi, kteří pád do hlubin přežili, byl i český řidič kamionu.