O zpoplatnění dálnic pro osobní auta minulý týden rozhodl Spolkový sněm hlasy velké koalice konzervativní unie CDU/CSU a sociálních demokratů. Plán ale narazil na kritiku ve Spolkové radě, kde se zástupci některých spolkových zemí obávali především dopadů na příhraniční obchod a spolupráci. Trojice výborů Spolkové rady se proto u jedné ze dvou novel, do nichž je mýtné vtěleno, vyslovila pro uplatnění práva námitky a svolání zprostředkovacího výboru.

Plénum Spolkové rady ale dnes tento návrh nepodpořilo, a mýtnému pro osobní vozy tak už v Německu nestojí nic v cestě. Na evropské úrovni se ale ještě může stát předmětem právních sporů. O žalobě uvažuje především Rakousko, Česko by se k ní mohlo připojit.

Ilustrační foto.
Německé mýtné je podle odborníků parlamentu proti pravidlům EU

Pokud by dnes Spolková rada rozhodla opačně, musel by být svolán zprostředkovací výbor složený ze zástupců Spolkového sněmu i Spolkové rady, který by hledal kompromisní řešení. Jednání zprostředkovacího výboru není časově omezeno, a mohlo se tak protáhnout na několik měsíců, což mohlo ohrozit mýtné jako takové.

V září se totiž uskuteční volby do Spolkového sněmu a není vůbec jisté, že by se v něm pak pro návrh znovu našla většina. Plán je sice srdeční záležitostí Křesťanskosociální unie (CSU), ale jak řada poslanců sesterské Křesťanskodemokratické unie (CDU), tak sociální demokracie dávala najevo, že z něj nikterak nadšená není, a hlasovala pro něj především z toho důvodu, že je součástí koaliční smlouvy.

Ilustrační foto
Spolková rada může výrazně zkomplikovat zavedení německého mýta

Schválený návrh, který Česko považuje za diskriminační, počítá s tím, že dálniční poplatky budou fakticky platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel; majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.

Výše mýtného se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství produkovaných emisí. Desetidenní poplatek se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (68 až 676 Kč), dvouměsíční od sedmi do 50 eur (189 až 1351 Kč). Nejdražší roční mýtné bude 130 eur (3513 Kč).

Českého řidiče vlastnícího vůz Škoda Octavia, který splňuje ekologickou normu Euro 4 a má naftový motor o objemu dva litry, roční mýtné přijde na 100 eur, dvouměsíční na 40 eur a desetidenní na 20 eur (2702, 1081 a 540 Kč).