Stroj, na jehož palubě se nenacházeli žádní cestující, vzlétl v úterý odpoledne z mezinárodního letiště v Orlandu, přičemž směřoval na letiště Victorville v Kalifornii. Krátce po startu však piloti kvůli problémům s jedním ze dvou motorů nahlásili „nouzovou situaci“ a vrátili se zpět do Orlanda.

„Posádka letounu se v souladu s protokolem rozhodla pro návrat na zem,“ citovala CNN z prohlášení amerických aerolinek. Přistávací manévr údajně proběhl bez potíží.

Incidentem se již začal zabývat americký Federální úřad pro letectví (FAA). Podle prvotních informací však porucha nesouvisela s problematickým softwarem, který mohl zapříčinit dvojici tragických nehod stejného typu letounu, k nimž došlo na začátku března v Etiopii a loni v Indonésii. Obě havárie měly podobný průběh a celkem při nich zahynulo 346 lidí.

Zákaz provozu letadel

V reakci na zřícení etiopského boeingu zakázali FAA i další světoví regulátoři provoz těchto letadel. Americké aerolinky však mohou Boeingy 737 Max i nadále přesouvat mezi jednotlivými letišti, pokud na jejich palubě nejsou žádní pasažéři.

Kvůli úternímu incidentu musela být uzavřena jedna ze tří přistávacích drah orlandském letišti, což však neovlivnilo jeho běžný provoz. Stroj před dalším vzlétnutím zkontrolují technici Southwest Airlines.

Lufthansa zvažuje nákup boeingů

Společnost Boeing v současnosti pracuje na urychleném návratu letadel do provozu, současně je ale ve hře o velkou zakázku pro německou Lufthansa. Na včerejším setkání s novináři totiž její šéf Carsten Spohr podle agentury Reuters uvedl, že firma chystá velký nákup více než sta úzkotrupých letadel. Údajně se rozhoduje mezi Airbusem A320neo a Boeingem 737 Max. 

„Důvěru v Boeing jsme neztratili. Během uplynulých desetiletí vyrobili úžasná letadla. Jsem si jist, že tento problém vyřeší,“ řekl Spohr o Boeingu.

Ve flotile úzkotrupých letadel Lufthansy a celé skupiny dnes výrazně dominuje Airbus. Slova Spohra tak lze chápat současně i jako součást obchodní taktiky, jak přinutit Airbus k nižší ceně. Objednávka má nahradit stárnoucí A319 a letadla Bombardier CRJ.