Naprostou většinu elektromobilů v Německu tvoří vozy na hybridní pohon, přibývá ale i vozidel, která už vůbec nevyužívají fosilní paliva ani biopaliva. Jen za první tři měsíce letošního roku se jejich počet zvýšil o pětinu na zhruba 12.000.

Využívání elektřiny pro osobní dopravu je ale v Německu stále okrajovým fenoménem. „Rostoucí počet elektromobilů je dobrá zpráva, ale vzhledem k více než 43 milionům osobních aut v Německu je to zatím opravdu jen malý začátek transformace dopravního sektoru," řekl Philipp Vohrer z Agentury pro obnovitelnou energii.

Vozy na fosilní paliva stále mají na německém trhu dominantní podíl. Podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla má zhruba 30 milionů osobních aut v Německu benzinový motor, kolem 12 milionů pak motor dieselový. Z alternativních paliv hraje největší roli zkapalněný ropný plyn (LPG), který využívá kolem 500.000 německých vozidel.

Finanční podpora

Německá vláda přitom usiluje o rozvoj elektromobilů a v řadě případů finančně podporuje jejich pořízení. V roce 2008 stanovil kabinet strategii, podle které by do roku 2020 mělo na německých silnicích jezdit milion vozů na elektrický pohon, v roce 2030 pak dokonce deset milionů. „Z hlediska splnění těchto cílů jsou roční přírůstky počtu elektromobilů příliš nízké," podotkl však Vohrer.

Řidiče od pořízení elektromobilu odrazuje především jeho cena. Kvůli ceně baterií stojí vůz na hybridní pohon v některých vozových kategoriích až dvojnásobek ceny standardního vozu s benzinovým nebo dieselovým motorem. Rozdíl v ceně pak nevyrovnávají ani nízké provozní náklady ve srovnání s klasickými automobily.

Další problém představuje zatím ještě nedostatečná síť nabíjecích stanic v Německu. Ve velkých městech sice není problém baterie elektromobilu na řadě míst dobít, při cestách mezi městy ale musí řidiči dopředu pečlivě plánovat, kde budou moct energii doplnit.