Registrovaní zákazníci si odtamtud mohou za měsíc odnést až deset produktů zadarmo. Podmínkou je, aby fotografii potravin umístili na sociální síť a dali vědět, jak byli se zbožím spokojeni.

Majitelé obchodu věří, že se nezvyklý koncept nakonec vyplatí všem. „Registrovaní zákazníci o sobě vyplněním profilu dávají množství informací. Firmy pak mohou lidem rozdávat vybrané zboží a pak dostávat zpětnou vazbu, ať už ve formě dotazníku, příspěvku na Instagram, nebo cokoliv firmě vyhovuje," vylíčil serveru The Local zakladatel obchodu Free-
market Simon Taylor.

Dánsko je podle majitelů jen začátek

Až doposud šlo o čistě internetovou záležitost, v sobotu však Freemarket otevřel první kamenný obchod v kodaňské čtvrti Frederiksberg. Ani 
v tomto případě však nejde 
o klasický supermarket.

„Nemůžete tam jen tak přijít a vzít si, co vás napadne. Každou objednávku je třeba udělat on-line. Náš koncept je stále internetový, jen s fyzickým místem pro vyzvedávání zboží," vylíčil Taylor. V regálech jeho obchodu se podle něj měsíčně objeví 40 až 50 různých produktů, mezi nimiž budou zavedené potraviny i úplné novinky. Myšlenka je taková, že zákazníci si tak oblíbí výrobky, které by jinak nevyzkoušeli. „Je to reklama a marketing, ale snažíme se je oživit a udělat zábavnější," tvrdí Taylor. Registrované členství sice úplně zdarma není, měsíčně stojí 
19 dánských korun (zhruba 70 korun), přesto se podle majitelů přihlásilo už okolo 15 tisíc lidí. Dánsko je pro Freemarket jen testovací trh, v průběhu dalších dvou let plánuje expandovat do Švédska, Finska
a Velké Británie. Dánský trh přitom představuje výzvu. Podle Taylora většina tamních výrobců potravin vyrábí stále totéž a na trh uvádí jen minimum novinek.