Deník

Nalezená fosilie plaza patřila předkovi krokodýlů

Washington – Prehistorický plaz, jehož fosilizovanou lebku objevili paleontologové v Maroku, byl předkem dnešních afrických krokodýlů.

2.2.2012

Ilustrační fotoFoto: REUTERS/Nikolay Doychinov

Téměř desetimetrový plaz žil před 95 miliony let, ale dinosaury neohrožoval, napsala agentura AFP.

Krokodýl byl pojmenován Aegisuchus witmeri alias Shieldcroc (Obrněný krokodýl) s poukazem na tlustou vrstvu kůže, která kryla vrchní část jeho hlavy. Neúplná fosilie hlavy byla uložena několik let v muzeu v kanadském Ontariu, než se do jejího výzkumu pustil profesor Casey Holliday.

„Objev Aegisucha ještě s dalšími skutečnostmi ukazuje, že předkové dnešních krokodýlů byli mnohem různorodější, než si vědci myslí,“ zdůraznil profesor. Délku Aegisuchovy hlavy stanovil na 152 centimetry a celkovou délku plaza na 9,14 metru.

Objasnění evoluce krokodýlů

Objev prehistorického netvora pomůže lépe objasnit evoluci krokodýlů a také pomůže najít lepší prostředky k ochraně jejich dnešního prostředí a tím zabránit jejich vyhynutí, uvádějí odborníci v americkém vědeckém časopise Journal PLoS-ONE.

Shieldcroc je také posledním exemplářem krokodýlích druhů, které žily na konci období křídy před 95 miliony let. Byli současníky dinosaurů, kteří vyhynuli před 65 miliony let.

Analýza otisků, které na hlavě zanechaly krevní cévy, umožnila badatelům zjistit, že krokodýl byl vybaven na vrcholu hlavy jakýmsi štítem, u těchto živočichů nevídaným. Podle Hollidaye jeho účelem bylo možná lákat samice a zastrašovat nepřátele. Mohl také sloužit jako termoregulátor v hlavě zvířete.

Vzhledem k fyzickým parametrům plaza vědci takřka vylučují, že by se na mořském pobřeží střetával s dinosaury. Většinu času pravděpodobně trávil ve vodě a své dlouhé tenké čelisti používal k lovu ryb.

Zřejmě trpělivě čekal ve vodě, až kolem něj ryby poplavou. Když se kořist přiblížila na dostatečnou vzdálenost, Shieldcroc jednoduše otevřel tlamu a bez námahy ji zhltnul. Proto nepotřeboval silné čelisti.

2.2.2012 VSTUP DO DISKUSE

Vteřiny dne

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Miloš Zeman a Andrej Babiš

Skeptické Česko a proevropské Slovensko, píší o nás ve světě

Nový adrenalinový rekord: 245 odvážlivců skočilo z mostu

/VIDEO/ Nový světový rekord v kategorii "hromadné skákání z mostu" dnes pokořili odvážlivci v brazilském Sao Paulu. V jeden okamžik seskočilo z mostu metodou bungee jumping 245 vyznavačů adrenalinu.

Politolog Zdeněk Zbořil předpokládá rozpad okamurovců

Co voliči volbami v Ústeckém kraji vzkázali politikům? Politolog Zdeněk Zbořil k drtivému vítězství hnutí ANO uvedl, že z výsledků voleb z Ústeckého kraje, podobně jako v celé ČR, cítí touhu občanů po zázraku.

Rath zavalil soud přívalem slov, předseda senátu je prý podjatý

V minulosti chodíval někdejší středočeský hejtman David Rath do jednací síně oholen, v pondělí se v budově Krajského soudu v Praze objevil s vousatou tváří – jinak se ale příliš mnoho nezměnilo.

Psi na politických jednáních? Macronův mazlíček se vymočil v Elysejském paláci

/VIDEO/ Pokud na politická jednání s sebou berete své mazlíčky, může dojít k trapným okamžikům. Vyprávět by o tom mohl francouzský prezident Emmanuel Macron. Jeho labrador Nemo se vymočil u krbu právě během politického jednání. Prezident se snažil působit profesionálně a záležitost přejít s úsměvem.