Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Nárazová vlna z ruského meteoritu dvakrát oblétla Zemi

Londýn – Nárazová vlna, kterou způsobil únorový dopad roje meteoritů v Rusku, obletěla Zemi dvakrát kolem dokola. Uvádí to studie vědců publikovaná v časopise Geophysical Research Letters. Podle vědců šlo o při nárazu o největší uvolněnou energii na jednom místě za více než sto let, informovala dnes stanice BBC.

28.6.2013

Následky dopadu roje meteoritů v Čeljabinsku na Urale.Foto: ČTK

Tým vědců použil ke změření síly meteorického dopadu systém senzorů, které jsou určeny k odhalování utajovaných pokusných jaderných výbuchů. Podle vědců šlo o vůbec nejsilnější událost naměřenou tímto systémem, který analyzuje zvukové vlny na velmi nízkých frekvencích produkované obvykle jadernými výbuchy, ale také právě třeba dopady velkých těles.

Francouzský člen týmu Alexis Le Pichon spočítal výbušnou energii, která se uvolnila při dopadu vesmírného roje na Urale, na ekvivalent 460 kilotun trinitrotoluenu. To je podle vědců největší množství uvolněné energie od Tunguzského výbuchu, který byl patrně způsoben dopadem meteoritu bohatého na železo na Sibiři v roce 1908.

Únorová událost způsobila na Urale zranění více než 1200 lidí v okruhu nejméně sta kilometrů. Většina utrpěla řezné rány, když silná tlaková vlna rozbila okna v rozsáhlé oblasti.

28.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
Předseda Strany zelených Matěj Stropnický.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předvolební debata Deníku: (zleva) Vít Rakušan, Markéta Pekarová-Adamová, Ivan Bartoš

VIDEO: Neváhali ani vteřinu. Politici měli ohledně vlády s Babišem jasný názor

Babiš obvinil ČSSD z korupce, Zaorálek ho nazval parazitem i dravcem

V předvolebním souboji lídrů hnutí ANO a ČSSD Andreje Babiše a Lubomíra Zaorálka v televizi Nova se dosavadní koaliční partneři proti sobě ostře vymezili. Vzájemně se napadali, kdo má máslo na hlavě například v otázce nízkých mezd či boje s korupcí.

VIDEO: Okamura nabídl pomoc Šlechtové. Vysloužil si polibek

Čtvrteční superdebata Deníku se nenesla jen ve vážném duchu. Do koalice by strany přítomných deseti zástupců nešly, ale lidsky se prý mají rádi.

Mladí se derou vpřed. Nový Zéland bude mít zřejmě nejmladší premiérku

Nový Zéland bude mít zřejmě nejmladší premiérku ve své historii. Po koaličních jednáních, která se táhnou již téměř měsíc, se vítězné strany voleb konečně dohodly. 37letá Jacinda Ardenová, v pořadí třetí a nejmladší žena ve vedení ostrovní země, dnes oznámila, že bude sestavovat vládu. Mladí lidé, kteří nedosáhli 40 let se ve vrcholové politice objevují čím dál častěji.

Video veřejného znásilnění z Konga kolovalo na sítích. Bojuje se ženskými těly

Sedmiminutové video, ukazující nahou ženu, která je znásilněna, zmlácena a nakonec sťata před plným náměstím v jednom z měst v Demokratické republice Kongo (DRK) kolovalo na sociálních sítích několik měsíců, než bylo oficiálně staženo na apel televize France 24. Jak píše server CNN, tato znásilnění zapadají do širšího příběhu, který se datuje do 19. století.