Deník

NASA: Meteorit z Marsu nese stopy života

Washington – Po čtvrt století výzkumů jsou experti přesvědčeni, že mají důkaz života na Marsu

2.12.2009 6

KRAJINA NA MARSU. Takto zachytila Mars kamera průzkumného vozidla Spirit.Foto: NASA

Laikům jeho označení ALH 84001 asi příliš neřekne. Pod písmeny a číslicemi se však ukrývá meteorit, který možná definitivně potvrdí, že na Marsu přinejmenším kdysi existoval život.

Vyplývá to ze 46stránkové studie, kterou zveřejnil, zatím pro velmi úzký okruh odborníků, výzkumný tým Johnsonova vesmírného střediska v americkém Houstonu. Vědci v meteoritu objevili mikroskopické krystalky magnetitu, který vzniká činností bakterií. Může však vzniknout i anorganicky bez přispění živých organismů. Díky použití těch nejmodernějších mikroskopů a další techniky se vědcům podařilo zjistit, že správná bude nejspíše první, podstatně senzačnější možnost.

Krystalky

Magnetitové krystalky jsou totiž stejné jako ty, které vznikají činností pozemských bakterií. Meteorit zasáhl Zemi před 13 tisíci lety. Vědci ho našli na Antarktidě před čtvrt stoletím. Že hornina nese známky života oznámil výzkumný tým už po prvním zkoumání v roce 1996. Ostatní vědci ale jejich závěry odmítli.

To by se tentokrát podle autorů studie stát nemělo. „Věříme, že důkazy potvrzující hypotézu biologického původu krystalů jsou nyní silnější, než jsme předložili před třinácti lety,“ řekl jeden z vědců NASA Everett Gibson.
Experti, kteří studii již četli, potvrzují její závěry. „Před 13 lety jsem myslel, že tam mají chybu. Teď nepochybuji, nemají,“ řekl astrobiolog Dennis Bazylinski. (jhr)

Čtěte také: Na Marsu může být život, tvrdí vědci

2.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 6

Mezinárodní letiště v Atlantě

Nejrušnější letiště světa postihl výpadek proudu. Na místě uvázly tisíce lidí

Václav Havel na snímku fotografa Oldřicha Škáchy.

Uplynulo šest let od úmrtí Václava Havla. Připomene ho řada akcí

Formanova zdravice po 50 letech a heroinoví Makedonci: nejlepší videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 16. až 17. prosince 2017.

Babiš uvádí nové ministry. Plaga chce na školství řešit inkluzi

Nový ministr školství Robert Plaga (ANO) chce řešit finanční revizi inkluze, tedy společného vzdělávání. Nechce, aby náklady na inkluzi zasáhly do zvyšování platů školských pracovníků, řekl při dnešním uvádění do funkce. Premiér Andrej Babiš (ANO) na briefingu po uvedení Plagy kritizoval státní příspěvky pro soukromé školy. Stát má podle něj vlastní kapacity pro umístění žáků.

V Praze chybí byty. Stavby brzdí byrokracie

/INFOGRAFIKA/ Katastrofálně nízká nabídka. Tak vidí příčiny raketového růstu cen nových bytů v metropoli analytikové i lidé z byznysu. Stupňují proto tlak na vedení Prahy, aby zrychlilo a zjednodušilo povolování staveb. Jinak náklady na bydlení dál porostou.

V Rakousku složí slib nová vláda, povede ji Kurz

Rakousko bude mít ode dneška novou vládu. Úřadu kancléře se dnes složením slibu do rukou rakouského prezidenta Alexandera Van der Bellena oficiálně ujme Sebastian Kurz. Na utvoření vládní koalice se na konci minulého týdne po téměř dvou měsících jednání dohodly Rakouská lidová strana (ÖVP) a protiimigrační Svobodná strana Rakouska (FPÖ).