Deník

NASA objevila nové supersvítivé galaxie i černé díry

Mys Canaveral /VIDEO/ - Astronomové z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) objevili na snímcích pořízených teleskopem WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) miliony pravděpodobných černých děr a na 1000 žhavých, prachem zahalených galaxií. Podle výpočtů mohou být v centru těchto galaxií supermasivní černé díry. Další sledování těchto vesmírných objektů může odhalit tajemství vzájemného vztahu galaxií a černých děr, píše agentura Reuters.

31.8.2012

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Teleskop WISE v letech 2009 až 2011 nasnímal celou hvězdnou oblohu v infračerveném spektru elektromagnetického záření. Díky tomu bylo možno zachytit i ty vesmírné objekty, které nejsou viditelné běžnou optikou. NASA teď díky dalšímu specializovanému teleskopu NUSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) může začít prozkoumávat nově objevené galaxie a hledat předpokládané černé díry.

Nově nalezené galaxie, které dostaly označení Hot DOGs, jsou podle vědců velmi vzácné a některé dosahují svítivosti až bilionkrát větší, než je svítivost Slunce. Většina z nich se nachází ve vzdálenosti zhruba deset miliard světelných let od naší hvězdy. Pozorování by díky jejich zvláštnímu stavu mohlo vyplnit chybějící článek v chápání vývoje galaxií.

"Sledujeme důkazy o tom, že tito rekordmani (hot DOGs) možná zformovali své černé díry dříve než masu svých hvězd. Je možné, že vejce tu bylo dříve, než kuře," popsal metaforicky význam objevu jeden z pracovníků na projektu Peter Eisenhardt.

Kromě Hot DOGs objevil WISE ještě miliony dalších černých děr a také mnoho jiných vzácných vesmírných objektů.

Podle vědců se černé díry nacházejí ve středu každé galaxie. Černá díra Sagittarius A v centru naší galaxie je poměrně nečinná. Tyto objekty obrovské hmotnosti jsou schopné pohlcovat okolní materiál, objekty i světlo, vydávají tepelné záření a v jejich okolí dochází ke zpomalení času.

31.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
Místo vraždy ulice Slavíčkova u křižovatky se Sokolovskou ulicí.

Vražda v Jihlavě: Muž střílel po protijedoucím vozidle, řidička nepřežila

Letiště Schiphol v Amsterdamu, ilustrační foto

Na amsterdamské letiště vnikl muž s nožem, policie ho postřelila a zatkla

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Zjistěte během několika málo sekund, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Při bitkách mezi izraelskými vojáky a Palestinci čtyři Palestinci zahynuli

Izraelští vojáci zabili v pátečních přestřelkách čtyři Palestince a nejméně 150 dalších zranili. Palestinci pokračují už druhý týden v násilných protestech proti tomu, že americký prezident Donald Trump uznal Jeuzalém za izraelské hlavní město.

Dřina s odměnou. Češi vyzráli na Kanadu

/FOTOGALERIE/ Po skvělém obratu proti Finům přišla další těžká zkouška. Čeští hokejisté ji zase zvládli, v pátek na ledě v Moskvě porazili Kanadu 4:1.

Rakouskou vládu vytvoří lidovci a svobodní, domluvili se

Rakouská lidová strana (ÖVP) a protiimigrační Svobodná strana Rakouska (FPÖ) se po dvou měsících dohodly na uzavření vládní koalice. Informovala o tom agentura APA.