Deník

NASA řeší záhadu kamene, který se objevil na snímcích z Marsu

Houston - Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) řeší záhadu neznámého kamene, který se objevil na snímcích, jež minulý týden z Marsu poslalo robotické vozítko Opportunity. Robot vyfotografoval v rozmezí 12 dnů stejné místo a při druhém snímání zachytil podivně vyhlížející kámen, který tam předtím nebyl. Vědci si teď lámou hlavu nad tím, jak se tam dostal a co je vůbec zač.

24.1.2014 2

Snímek z robotického vozítka Opportunity na Marsu. Ilustrační fotoFoto: čtk

„Něco takového jsme dosud neviděli," uvedli experti NASA po prvních analýzách kousku horniny, která podle amerických médií připomíná rozměklou koblihu. Záhadný marsovský kámen podle NASA obsahuje velké množství síry a hořčíku. „Má dvakrát více manganu než cokoli jiného, co jsme dosud na Marsu viděli," dodal vedoucí projektu robotických vozidel na rudé planetě Steve Squyres.

NASA má zatím dvě teorie, jak se kámen na místo dostal. Podle jedné z nich ho tam „cvrnknul" sám robot Opportunity svým kolem. „Jeli jsme asi metr nebo dva odtamtud a jedno z kol ho mohlo nějak vymáčknout se země a posunout do této pozice," soudí Squyres.

Druhou možností podle něj je, že v okolí se nachází dýmající otvor v zemi a kámen by mohl být částí vyvřelého materiálu z kráteru, nebo úlomkem z dopadu meteoritu. Squyres se nicméně domnívá, že pravděpodobnější je varianta, že mysteriózní horninu na místo přesunul sám robot Opportunity. Ten se nyní snaží kámen prozkoumat podrobněji.

24.1.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
Vteřiny dne

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Ozbrojenci v Luhansku

Do ulic Luhansku vyrazili ozbrojenci. Spekuluje se o převratu mezi separatisty

Geniální tvůrce Hledá se Nemo čelí obvinění. Rád se objímal s děvčaty

Po více než 20 letech se kolegyním jednoho z nejlepších animátorů od dob Walta Disneyho Johna Lassetera podařilo obvinit ze sexuálního obtěžování. Jeho femistické kolegyně o něm totiž uvedly, že se rád objímal s ženami. Ve firmě Pixar mu prý přezdívali "Objímač“ (Hugger). Geniální animátor a režisér se podílel na filmech jako Hledá se Nemo, Toy Story nebo Příběh brouka.

Z kotle unikal plyn. Snahy záchranářů o oživení muže byly v Břeclavi marné

Okolnosti smrti staršího muže prověřují od středy policisté v Břeclavi. Obyvatel tamní Hřbitovní ulice podle dostupných informací zemřel kvůli plynu unikajícímu z kotle. Zachranáři se jej pokoušeli oživit, ale marně.

Oklamal arbitra, dostal stopku. Anglie poprvé trestá simulanta

/VIDEO/ Štvou vás teatrální pády, jimiž si fotbalisté chtějí vymodlit faul a třeba i penaltu? Nejen v Česku, ale i v Anglii bylo na začátku tohoto ročníku zavedeno nové pravidlo: za oklamání arbitra může přijít stopka. A teď mají na ostrovech (míněno v Premier League) prvního hříšníka. Stal se jím Oumar Niasse.

Šéfem Sněmovny byl zvolen Vondráček. V tajné volbě získal 135 hlasů

/PŘÍMÝ PŘENOS/ Předsedou Sněmovny zvolili poslanci jejího bývalého místopředsedu Radka Vondráčka (ANO). V tajné volbě získal 135 hlasů. Hlasovací lístky si vyzvedlo 197 poslanců. Proti Vondráčkovi se sešlo 14 hlasů, další dva byly neplatné. Dalších 46 poslanců svůj hlas neodevzdalo. Sněmovna také rozhodla, že bude mít pět místopředsedů.