Deník

NASA se po 20 letech loučí se sondou Cassini. Shořela v atmosféře Saturnu

/VIDEO/ Americká vesmírná sonda Cassini dnes po dvaceti letech ukončila svou výzkumnou misi. Cassini zkoumala planetu Saturn a její četné měsíce. Na svém kontě má mnoho průlomových objevů, které vědce z NASA i Evropské kosmické agentury překvapily. Sonda již vyčerpala své zásoby paliva a byla by tak nadále neovladatelná. Svou misi tak zakončila destruktivním letem do Saturnových oblaků.

15.9.2017

Sonda Cassini, v pozadí měsíc EnceladusFoto: Kevin Gill, CC BY-SA 2.0; flickr

NASA přezdívá závěru mise Cassini Velké Finále: „Vesmírné plavidlo Cassini čeká osudové pohroužení se do atmosféry Saturnu. Ukončí tak svou misi jen měsíc před 20. výročím od startu.“

Jeden z nejambicióznějších a nejdražších projektů Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) svou dvacetiletou misi ukončil přesně ve 13 hodin 57 minut.

Americká vesmírná agentura raději zvolila zničení sondy. Nechtěla totiž riskovat, že by nekontrolovatelná sonda dál bezcílně putovala po Sluneční soustavě.

Cassini podle vědců způsobila revoluci v našem chápání šesté planety. Vyfotila stovky tisíc snímků prstenců, nově objevených měsíců i atmosféry Saturnu. Zkoumala také pozoruhodné měsíce, přičemž na minimálně dvou z nich Enceladus a Titan by mohly být podmínky příznivé pro život. NASA jim říká „prebiotické prostředí“.

NASA také na počest sondy zveřejnila sérii videí, ve kterých mluví i vědci, kteří se projektu účastnili. „Když se ohlédneme za tím, co jsme plánovali v prvních čtyřech letech mise, tak vidíme, jak moc jsme ta očekávání překonali,“ vzpomínají.

„Zaměřili jsme se na úplně nové otázky, které při cestě Cassini vyvstaly. Našli jsme meziplanetární prach, který se snáší na Saturn. A všechny překvapilo, když jsme objevili oceány pod povrchem měsíce Enceladus.“

Vědci také doufají, že získají nové informace o chemickém složení Saturnových plynů těsně předtím, než Cassini ztratí rádiový kontakt se Zemí.

Mnoho novinářů o závěru mise hovoří jako o smrti či zkáze. Někteří užívají také slovo sebevražda. To se však vědcům z NASA úplně nelíbí.

„Je mi velmi líto, že všechny ty články o konci sondy používají slova jako smrt, zkáza či brutální sebevražda… Bez ohledu na to, jak odvážný, šlechetný a zodpovědný konec to je, lidé z toho stejně chtějí udělat tragédii,“ uvedl Preston Dyches, tiskový mluvčí NASA.

Autor: Andrea Gričová

15.9.2017 VSTUP DO DISKUSE

Vladimír Říha, Pražská strojírna

Exředitel Pražské strojírny bral 10 let plat na neplatnou smlouvu

Christian Lindner, šéf FDP

Opoziční smlouva v Německu? Sociální demokraté zvažují spolupráci s CDU

Tesla každou minutu prodělá 170 tisíc korun. A někteří už věští datum konce

Zakladatel Tesly Elon Musk je sice vizionář se snahou zachránit planetu, ale podle některých není právě ukázkovým prototypem schopného byznysmena. Myslí si to přinejmenším Bob Lutz, který má v automobilovém průmyslu desítky let zkušeností.

Pes se zřejmě nakazil od divočáka. Uhynul na Aujeszkyho chorobu

Na Písecku byla v tomto týdnu potvrzena Aujeszkyho choroba u uhynulého loveckého psa. Pes se s největší pravděpodobností nakazil od divočáka, se kterým přišel do kontaktu během lovu.

AKTUALIZUJEME

Stahují se nad vrahem z roku 1997 mračna? Jeho obětí byla dvacetiletá Lucie

Na první pohled zoufalý pokus, ve skutečnosti geniální tah. I takto se dá zhodnotit krok moravskoslezské policie, která ve čtvrtek svolala krátkou tiskovou besedu k případu vraždy z roku 1997. Tehdy 14. prosince neznámý pachatel uškrtil v Ostravě dvacetiletou dívku – Lucii V. Policisté se domnívají, že někdo jméno vraha může znát.

Ztracenou argentinskou ponorku údajně poškodil výbuch, patrání pokračuje

Zvuková anomálie zachycená minulý týden v moři poblíž místa, kde zmizela argentinská ponorka A. R. A. San Juan se 44 lidmi na palubě, mohla být exploze. Informaci přinesl argentinský deník Clarín.