Deník

NASA zveřejnila snímky nárazu sondy do Měsíce

USA – Více než týden po řízeném nárazu sondy Lunar Crater Observation and Sensing Satellite (LCROSS) do kráteru na jižním pólu Měsíce získal americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) konečně snímky tohoto unikátního experimentu, jehož cílem bylo nalézt známky vody na zemském satelitu.

19.10.2009

Snímek nárazu sondy LCROSS do kráteru MěsíciFoto: Reuters

Jedna ze zveřejněných fotografií ukazuje slabý, ale zřetelný oblak prachu, který podle NASA měřil v průměru šest až osm kilometrů.

Snímek pořízený kamerou LCROSS pracující ve viditelné části světelného spektra zachycuje kráter Cabeus 15 vteřin poté, co do něj dopadl vyhořelý stupeň nosné rakety sondy. Družice měla za úkol analyzovat složení sloupce prachu, který raketa svým nárazem zvedla, než se sama o čtyři minuty později zaryla do nitra kráteru.

„Je tam jasná známka oblaku par a jemných úlomků,“ komentoval snímek vedoucí projektu LCROSS Anthony Colaprete. Objem, tvar a viditelnost sloupce podle něj poskytly další informace o složení a stavu hornin v místě dopadu.

Náraz dokumentovaly i kamery

Sonda náraz zdokumentovala také oběma infračervenými kamerami, které mimo jiné zaznamenaly teploty v místě dopadu. Ty rovněž vědcům pomohou při určování skladby hornin v kráteru.

Družice, která se na svou misi vydala v červnu, pořizovala snímky až do svého zániku. Ten poslední pochází podle NASA z výšky necelých dvou metrů nad dnem kráteru. Fotografie mimo jiné ukazují, že Cabeus je široký 28 metrů.

Pokračuje vyhodnocování

Vědečtí pracovníci projektu LCROSS nyní pokračují ve vyhodnocování dat, které získali z nárazu a které mají prozradit, zda se v kráteru skutečně skrývá voda. Výskyt jejích molekul v měsíčním povrchu už prokázaly jiné mise. Astronomové ale předpokládají, že by se životadárná tekutina mohla ukrývat právě v temných kráterech na měsíčních pólech, do nichž neproniká sluneční světlo. Objevení vody je klíčové pro plány na přistání na Měsíci a vybudování stálé lunární stanice.

19.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
Vteřiny dne

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Miloš Zeman a Andrej Babiš

Skeptické Česko a proevropské Slovensko, píší o nás ve světě

Nový adrenalinový rekord: 245 odvážlivců skočilo z mostu

/VIDEO/ Nový světový rekord v kategorii "hromadné skákání z mostu" dnes pokořili odvážlivci v brazilském Sao Paulu. V jeden okamžik seskočilo z mostu metodou bungee jumping 245 vyznavačů adrenalinu.

Politolog Zdeněk Zbořil předpokládá rozpad okamurovců

Co voliči volbami v Ústeckém kraji vzkázali politikům? Politolog Zdeněk Zbořil k drtivému vítězství hnutí ANO uvedl, že z výsledků voleb z Ústeckého kraje, podobně jako v celé ČR, cítí touhu občanů po zázraku.

Rath zavalil soud přívalem slov, předseda senátu je prý podjatý

V minulosti chodíval někdejší středočeský hejtman David Rath do jednací síně oholen, v pondělí se v budově Krajského soudu v Praze objevil s vousatou tváří – jinak se ale příliš mnoho nezměnilo.

Psi na politických jednáních? Macronův mazlíček se vymočil v Elysejském paláci

/VIDEO/ Pokud na politická jednání s sebou berete své mazlíčky, může dojít k trapným okamžikům. Vyprávět by o tom mohl francouzský prezident Emmanuel Macron. Jeho labrador Nemo se vymočil u krbu právě během politického jednání. Prezident se snažil působit profesionálně a záležitost přejít s úsměvem.