Deník

Velký objev: Asteroid poblíž Jupiteru nepochází z naší soustavy, tvrdí vědci

/VIDEO/ Asteroid, který obíhá kolem Jupitera, je skutečně prvním známým objektem, který původně nepochází z naší Sluneční soustavy. Vyplývá to z nejnovější studie Královské astronomické společnosti. Objev by podle vědců mohl přiblížit vznik života na Zemi. Informoval o tom server The Independent.

22.5.2018

Těleso objevil v listopadu 2014 teleskop Pan-STARRS 1 při pátrání po tělesech v blízkosti Země. Asteroid o šířce tři kilometry, který nese označení 2015 BZ509, se pohybuje v těsné blízkosti planety Jupiter a okolo Slunce obíhá po velmi protáhlé dráze s periodou necelých 12 let.

Vědci na něj přišli právě díky jeho nezvyklé oběžné dráze. Všechny planety a většina asteroidů obíhají okolo Slunce proti směru hodinových ručiček. Souvisí to se vznikem sluneční soustavy z rotujícího disku prachu a plynu. Některé asteroidy však mají tzv. retrográdní pohyb – obíhají opačným směrem.

Asteroid se pohybuje uvnitř i mimo orbitu Jupiteru. Tím se i vyruší gravitační vlivy obří planety, takže oběžná dráha asteroidu je relativně stabilní. "Kdyby BZ509 skutečně pocházel z naší Sluneční soustavy, pohyboval by se stejným směrem, jako ostatní planety a asteroidy,“ říká doktor Fathi Namouni, jeden z autorů studie.

Aby vědci zjistili původ asteroidu, provedli různé simulace pohybu až do úplných začátků Sluneční soustavy, tedy do doby před 4,5 miliardami let. Závěry simulací jsou velmi překvapivé. Ukázalo se totiž, že asteroid se vždy pohyboval retrográdně, a tak k nám musel přiletět odjinud.

"Migrace asteroidů z jiných hvězdných systémů vzniká tak, že hvězdy vznikají v těsných hvězdokupách a Slunce tedy nebylo výjimkou. Každá hvězda tak zde měla svůj vlastní systém planet a asteroidů,“ říká Helena Moraisová z univerzity v São Paulu v Brazílii, jež se také na výzkumu podílela.

Nejpravděpodobnější vysvětlení tedy je, že asteroid byl při letu z jiného mezihvězdného prostoru zachycen gravitačním polem Jupiteru a už zde zůstal. "Těsná blízkost hvězd, spolu s gravitačními silami planet, pomáhá těmto systémům přitahovat, odstraňovat a zachycovat asteroidy z jedné soustavy do druhé," dodává Moraisová.

Objev přichází jen několik měsíců poté, co vědci objevili těleso Oumuamua, které je považováno za vůbec první těleso pocházející z jiné Sluneční soustavy. To však sice přiletělo ze vzdálené galaxie, ale náš systém zase záhy opustilo.

Jméno "Oumuamua" je havajského původu a označuje posla, který k nám byl vyslán z dávné minulosti. Vědci tehdy spekulovali, zda se nejedná o vesmírnou loď, a to kvůli jeho pravidelnému aerodynamickému tvaru.

"Oumuamua je sice mezihvězdného původu, ale je to také jen "turista," který naší soustavou pouze nakrátko proletěl," řekl Namouni. "U BZ509 tomu tak není. Jde o regulérního přistěhovalce," dodává.

Toto zjištění vede vědce k názoru, že v naší soustavě se nachází mnohem více těchto mezihvězdných objektů, jen se špatně hledají. Nyní se pokusí jej blíže studovat, podle nich by totiž mohl přinést další zásadní otázky o původu a složení naší planety Země.

"Identifikací více cizorodých asteroidů mohou vědci určit jejich složení," tvrdí Namouni. Pokud je totiž na tomto asteroidu přítomna například voda, mohou ji vodci porovnávat s vodou na Zemi a pokusit se lépe pochopit, jakým způsobem vznikla i u nás," uzavírá.

Autor: Andrea Gričová

22.5.2018 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 125 Kč Všeobecní administrativní pracovníci Telefonista. Požadované vzdělání: úsv. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 125 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: MVP: Sinkulova č.p. 329/48, Nusle, 140 00 Praha 4, Kontakt: Žilová Iveta Bc., tel.: 596112906, e-mail: kariera@empire-finance.cz, Vaší hlavní náplní 6-8 hodinové pracovní doby bude telefonická komunikace s klienty, jak stávajícími tak budoucími. Budete vyřizovat jejich požadavky, přání a odepisovat na emaily., Čekáme od Vás že: budete student/studentka nebo absolvent/absolventka VŠ, budete mít vytrvalost a odhodlání se učit, vzdělávat a zlepšovat, budete proklientští, zodpovědní a za každých okolností profesionální, jste spolehliví a dokážete pracovat jak v týmu tak samostatně a hlavně se neleknete telefonu, počítače ani Wordu či Excelu., Zaměstnanecké výhody:, flexibilní pracovní doba , smlouvu na DPP, práci jen ve všední dny - víkendy máte volné, kariérní růst, pitný režim - kávu pro povzbuzení, čaj na zahřátí, školení, vzdělávání zkušenými mentory, nadprůměrné platové podmínky, vzdělávací a zážitkové akce , příjemný a přátelský kolektiv, podporu našich manažerů i zkušenějších kolegů - dostanete k sobě parťáka, který Vám bude vždy po ruce, když budete potřebovat pomoct, , Počet hodin týdně dle domluvy.. Pracoviště: Empire reality s.r.o. - sinkulova, Sinkulova, č.p. 329, 140 00 Praha 4. Informace: Iveta Žilová, +420 596 112 906. Gastronomie - Kuchař na Manifesto Market 130 Kč Hledáme kuchaře do stánku Dirty Dog Street Food na vánoční Manifesto Market. Pro správné lidi rádi nabídneme možnost dlouhodobé spolupráce pro přístí rok. Směny: předotvírací příprava: středa 21.11 čtvrtek-neděle 22.11.-23.12., cca 10:00 - 21:00 Informační technologie - Informační technologie Programátor 65 535 Kč Vývojáři softwaru senior developer. Požadované vzdělání: bakalářské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 69000 kč, mzda max. 103100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt pro uchazeče: emailem na anastasiya.frizen@sap.com, , 5 let zkušeností s programováním pro komerční účely, znalosti různých programovacích jazyků a stylů (functional, OOP, atd.), zkušenost s GoLang, (nebo znalost C# / Java / podobné OO language a zájem učit se GoLang), zkušenost s HTML / Javascript, zkušeenost s relačními databázemi, znalost Docker, Kubernetes / container orchestration, znalost data formátů (JSON, XML), Building services in AWS a plusWork in a DevOps environment a plus, , příspěvek na penzijní a životní pojištění, stravenky, 5 dní dovolené navíc, zdravotní péče, 4 dny volna pro charitativní účely. Pracoviště: Concur (czech) s.r.o., Bucharova, č.p. 2817, 158 00 Praha 58. Informace: Ana Frizen, . Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 20 000 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: První kontakt telefonicky Igor Slanina, tel. 777 092 299., Požadavky: zručnost, spolehlivost.. Pracoviště: Igor slanina, M. Kudeříkové, č.p. 850, 664 71 Veverská Bítýška. Informace: Igor Slanina, +420 777 092 299.

Světový den předčasně narozených dětí.

Špilberk se zahalil do purpuru. Na podporu světového dne nedonošených dětí

Angela Merkelová v Chemnitzu

V migrační politice jsme udělali chybu, přiznala Merkelová v Chemnitzu

Tisíceré ne Babišovi a jízda nejdelším železničním tunelem: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 16. listopadu 2018.

Novým britským ministrem pro brexit se stal Barclay, vystřídal končícího Raaba

Stephen Barclay je novým britským ministrem pro brexit. Barclay až dosud zastával post náměstka na ministerstvu zdravotnictví, nyní ale nahradí Dominica Raaba, který tento týden rezignoval. Novou ministryní práce se stane někdejší šéfka rezortu vnitra Amber Ruddová.

GLOSA: Stingovi a Shaggymu to ladilo. Doplňovali se

/VIDEO, FOTOGALERIE/ - Žádné zbytečné řeči, jen muzika. Dvojice, na jejíž spolupráci by si ještě nedávno moc lidí nevsadilo, vyprodala Forum Karlín. Šestadvacet skladeb bez jediného zaváhání a zdržování odehráli Sting a Shaggy během půl druhé hodiny.

Jakeš: 17. listopad 1989 zinscenovaly StB a část ÚV KSČ

Bývalý generální tajemník KSČ Miloš Jakeš je přesvědčen o tom, že studentské shromáždění 17. listopadu 1989 v Praze zneužili pro své účely příslušníci Státní bezpečnosti v čele s Alojzem Lorencem ve spolupráci s některými členy tehdejšího ústředního výboru KSČ, kteří si přáli změnit stranické vedení. "Chtěli změnit svým činem vedení strany, a zatím otevírali cestu k likvidaci socialismu," uvedl šestadevadesátiletý Jakeš v prohlášení, které dnes předal ČTK.