Deník

Velký objev: Asteroid poblíž Jupiteru nepochází z naší soustavy, tvrdí vědci

/VIDEO/ Asteroid, který obíhá kolem Jupitera, je skutečně prvním známým objektem, který původně nepochází z naší Sluneční soustavy. Vyplývá to z nejnovější studie Královské astronomické společnosti. Objev by podle vědců mohl přiblížit vznik života na Zemi. Informoval o tom server The Independent.

22.5.2018

Těleso objevil v listopadu 2014 teleskop Pan-STARRS 1 při pátrání po tělesech v blízkosti Země. Asteroid o šířce tři kilometry, který nese označení 2015 BZ509, se pohybuje v těsné blízkosti planety Jupiter a okolo Slunce obíhá po velmi protáhlé dráze s periodou necelých 12 let.

Vědci na něj přišli právě díky jeho nezvyklé oběžné dráze. Všechny planety a většina asteroidů obíhají okolo Slunce proti směru hodinových ručiček. Souvisí to se vznikem sluneční soustavy z rotujícího disku prachu a plynu. Některé asteroidy však mají tzv. retrográdní pohyb – obíhají opačným směrem.

Asteroid se pohybuje uvnitř i mimo orbitu Jupiteru. Tím se i vyruší gravitační vlivy obří planety, takže oběžná dráha asteroidu je relativně stabilní. "Kdyby BZ509 skutečně pocházel z naší Sluneční soustavy, pohyboval by se stejným směrem, jako ostatní planety a asteroidy,“ říká doktor Fathi Namouni, jeden z autorů studie.

Aby vědci zjistili původ asteroidu, provedli různé simulace pohybu až do úplných začátků Sluneční soustavy, tedy do doby před 4,5 miliardami let. Závěry simulací jsou velmi překvapivé. Ukázalo se totiž, že asteroid se vždy pohyboval retrográdně, a tak k nám musel přiletět odjinud.

"Migrace asteroidů z jiných hvězdných systémů vzniká tak, že hvězdy vznikají v těsných hvězdokupách a Slunce tedy nebylo výjimkou. Každá hvězda tak zde měla svůj vlastní systém planet a asteroidů,“ říká Helena Moraisová z univerzity v São Paulu v Brazílii, jež se také na výzkumu podílela.

Nejpravděpodobnější vysvětlení tedy je, že asteroid byl při letu z jiného mezihvězdného prostoru zachycen gravitačním polem Jupiteru a už zde zůstal. "Těsná blízkost hvězd, spolu s gravitačními silami planet, pomáhá těmto systémům přitahovat, odstraňovat a zachycovat asteroidy z jedné soustavy do druhé," dodává Moraisová.

Objev přichází jen několik měsíců poté, co vědci objevili těleso Oumuamua, které je považováno za vůbec první těleso pocházející z jiné Sluneční soustavy. To však sice přiletělo ze vzdálené galaxie, ale náš systém zase záhy opustilo.

Jméno "Oumuamua" je havajského původu a označuje posla, který k nám byl vyslán z dávné minulosti. Vědci tehdy spekulovali, zda se nejedná o vesmírnou loď, a to kvůli jeho pravidelnému aerodynamickému tvaru.

"Oumuamua je sice mezihvězdného původu, ale je to také jen "turista," který naší soustavou pouze nakrátko proletěl," řekl Namouni. "U BZ509 tomu tak není. Jde o regulérního přistěhovalce," dodává.

Toto zjištění vede vědce k názoru, že v naší soustavě se nachází mnohem více těchto mezihvězdných objektů, jen se špatně hledají. Nyní se pokusí jej blíže studovat, podle nich by totiž mohl přinést další zásadní otázky o původu a složení naší planety Země.

"Identifikací více cizorodých asteroidů mohou vědci určit jejich složení," tvrdí Namouni. Pokud je totiž na tomto asteroidu přítomna například voda, mohou ji vodci porovnávat s vodou na Zemi a pokusit se lépe pochopit, jakým způsobem vznikla i u nás," uzavírá.

Autor: Andrea Gričová

22.5.2018 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Ostatní odborní pracovníci ve 18 000 Kč

Odborní pracovníci v oblasti oční optiky Optik / Optička - Nymburk. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Jsme Vaše optika, stabilní a zároveň dynamicky se rozvíjející česká společnost. Stavíme na rodinných hodnotách a osobním lidském přístupu k našim pracovníkům a klientům na všech našich stávajících 50ti pobočkách v České republice. , , Optik / Optička, , Požadujeme:, , • Vzdělání v oboru oční optik nebo adekvátní praxi, • Komunikativnost, vstřícnost, spolehlivost, • Příjemné a milé vystupování, , Pracovní náplň:, , • Spolupráce s optometristou a řešení široké škály klientských případů, • Zodpovědnost za celkový chod prodejny, • Poskytování poradenství zákazníkům, • Prodej brýlí, kontaktních čoček a jiných optických pomůcek, , Nabízíme:, , • Silné zázemí stabilní české společnosti, • Práci od pondělí do pátku - víkendy a večery patří Vám a Vaším blízkým, • Velkou podporu na počátku spolupráce, • Unikátní interní vzdělávací a rozvojový program, • Zajímavou práci v příjemném a moderním prostředí prodejny, • Zaměstnanecké benefity a každoroční přehodnocení mzdy dle dosažených výsledků. Pracoviště: Optik house, s.r.o. - nymburk, . Informace: Veronika Pokorná, .

Zdravotnictví - Zdravotnictví Optometrista 28 000 Kč

Optometristé Optometrista/tka - Třebíč. Požadované vzdělání: bakalářské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 28000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Jsme Vaše optika, stabilní a zároveň dynamicky se rozvíjející česká společnost. Stavíme na rodinných hodnotách a osobním lidském přístupu k našim pracovníkům a klientům na všech našich stávajících 50ti pobočkách v České republice. , , Aktuálně hledáme nové kolegy na pozice Optometristka / Optometrista , , Požadujeme:, , • VŠ vzdělání v oboru optometrie, • Komunikativnost, vstřícnost, spolehlivost, • Příjemné a milé vystupování, , Pracovní náplň:, , • Spolupráce s lékaři a řešení široké škály klientských případů, • Vyšetření a měření zraku klienta, • Aplikace kontaktních čoček a jiné, • Poskytování poradenství zákazníkům, • Prodej brýlí, kontaktních čoček a jiných optických pomůcek, • Vedení administrativy a záznamů klientů, , Nabízíme:, , • Silné zázemí stabilní české společnosti, • Práci od pondělí do pátku - víkendy a večery patří Vám a Vaším blízkým, • Velkou podporu na počátku spolupráce, • Unikátní interní vzdělávací a rozvojový program, • Zajímavou práci v příjemném a moderním prostředí prodejny, • Zaměstnanecké benefity a každoroční přehodnocení mzdy. Pracoviště: Třebíč, . Informace: Veronika Pokorná, .

Výroba - Výroba Elektromechanik elektrických zařízení 25 000 Kč

Elektromechanici elektrických zařízení (kromě zařízení v dopravních prostředcích) SERVISNÍ TECHNIK/-ČKA. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: SERVISNÍ TECHNIK/-ČKA jednoúčelových strojů, - pracoviště Divec, - nástup možný ihned nebo dle dohody, - Požadujeme: elektro vzdělání, vyhláška elektro č. 50/78 Sb. § 6, samostatnost, znalost výkresové dokumentace, znalost AJ nutná, znalost dalších jazyků výhodou, - Životopisy zasílejte na e-mail: jobs@svmetal.cz , - Informace o firmě naleznete na www.svmetal.cz. Pracoviště: Sv metal spol.s r.o., 500 03 Hradec Králové 3. Informace: Veronika Antalová, +420 778 477 089.

Obchod - Prodavačka na čerp. stanici 25 000 Kč

Na čerpací stanici KM-Prona na 15. km dálnice D1 (u sjezdu na Velké Popovice) přijmeme prodavačku - obsluhu čerpací stanice. Práce na směny krátký/dlouhý týden, možné i na brigádu.

Taťána Malá

Zeman se sešel s budoucími ministry. Neodcházím s pláčem, řekla Malá

Malenovický hrad po rekonstrukci

Malenovický hrad opět otevřel brány, návštěvníci ho doslova oblehli

Kráska z Mexika, Asie nebo Evropy? Vyberte nejhezčí fanynku skupiny F

Fotbalové mistrovství světa v Rusku neprovázejí jen nádherné útočné akce a góly, ale i krásné ženy na tribunách či ve fanzónách. Do konce června vám budeme nabízet nejsympatičtější fanynky týmů z každé skupiny. Můžete hlasovat pro vaši favoritku, vítězky pak postoupí do finále, v němž se „utkají“ o pomyslný titul Miss šampionátu.

Knihovna Václava Havla zůstane v Ostrovní. Ústavní soud zamítl Bakalovu stížnost

Už v roce 2011 si podnikatel Zdeněk Bakala umínil, který je v nemilosti prezidenta Miloše Zemana, že Knihovnu Václava Havla inspirovanou první českou hlavou státu přesune blíž Pražskému hradu. Jenže letitý spor o rekonstrukci domu na Loretánském náměstí stále nekončí.

Estragon má v kuchyni co říct. Léčí, ale hlavně chutná

Estragon – koření proslulé hlavně ve francouzské kuchyni, koření, které běžným pokrmům dodá patřičný šarm. Není ale neznámé ani v našich kuchyních. Cesta na talíř však trvala estragonu poměrně dlouho: pochází z centrální Asie, už od nepaměti se používá jako léčivá bylina, která měla léčit uštknutí hadem, bolesti zubů nebo třeba mor.

Rusko zvyšuje věk odchodu do důchodu. Přes 40 procent mužů se ho nedožije

Zatímco Rusko žije mistrovstvím světa ve fotbale, ruská vláda přistoupila k nepopulárnímu opatření. Rozhodla o penzijní reformě, v rámci které se zvýší věk odchodu do starobního důchodu o pět let pro muže a o osm pro ženy. Ruský prezident Vladimir Putin přitom před několika lety prohlásil, že dokud bude prezidentem, tato hranice se nikdy nezvýší.