Deník

Neandertálci podle vědců znali účinky léčivých rostlin

Berlín - Již neandertálci prý znali účinky léčivých rostlin jako řebříček a heřmánek a využívali je pro léčení nebo jako prevenci. Vyplývá to podle serveru welt.de ze studie mezinárodního týmu vědců zveřejněné v časopise Naturwissenschaf­ten. Vědci během výzkumu mikroskopicky analyzovali zbytky dochovaných rostlin v zubním kameni pěti neandertálců ze severu Španělska staré asi 50.000 let.

21.7.2012 1

Ilustrační fotografie.Foto: images.nationalgeographic.com

„Hořké a málo výživné rostliny jako řebříček a heřmánek tito jedinci nejedli patrně kvůli jejich chuti, ale pravděpodobně kvůli jejich léčivému účinku", uvedl spoluautor článku Stephen Buckley. Látky obsažené v heřmánku působí například proti zánětům, na zklidnění trávicí soustavy nebo proti stresu.

„Získané poznatky o neandertálcích korespondují s našimi znalostmi o sebeléčení (rostlinami) u současných vyšších primátů i u dalších živočichů," konstatovala podle serveru nationalgeograp­hic.com první autorka studie Karen Hardyová z univerzity v Barceloně.

„Neandertálci se živili zjevně mnohem všestranněji a komplexněji než se dosud myslelo," sdělila dále Hardyová. Maso sice bylo pro pravěké lidi velice důležité, ale analýza zubů ze španělské lokality El Sidrón naznačuje, že velmi dobře znali také vlastnosti rostlin z okolí.

Pocházejí z masa

Ve všech zkoumaných španělských vzorcích nalezli vědci škrobová zrnka, která byla pozměněná ohněm. Rozpoznali také zbytky oříšků, zeleniny a travin. Naproti tomu nebyly téměř nalezeny stopy po proteinech a látek jednoznačně pocházejících z masa. Lze tedy soudit, že neandertálci v této oblasti a v dané době jedli spíše málo masa a konzumovali relativně pestrou rostlinnou stravu. To, že neandertálci nebyli zaměřeni jen na masitou potravu, ale zřejmě jedli i vařenou zeleninu, bylo zjištěno již před dvěma lety.

Badatelé by nyní rádi porovnali své výsledky s analýzami zubních kamenů neandertálců žijících v jiném přírodním prostředí a věří, že jejich výzkum přispěl k dalšímu doplnění poznatků o neandertálcích. Dnes se již například ví, že se tito prehistoričtí lidé starali o nemocné a staré členy skupiny, pohřbívali své mrtvé a svá těla si zdobili přírodními barvivy.

21.7.2012 VSTUP DO DISKUSE 1

Výstavba v Praze. Ilustrační foto.

V Praze chybí byty. Stavby brzdí byrokracie

Jeroným Tejc

Tejc bude politickým náměstkem ministra Pelikána

Průzkum: V prvním kole volby prezidenta by vedl Zeman

V prvním kole přímé volby prezidenta by nyní vedla současná hlava státu Miloš Zeman. Ani on by však nedosáhl na nadpoloviční většinu hlasů nutnou pro okamžité vítězství. Ve druhém kole by pak Zeman sváděl vyrovnaný souboj s bývalým předsedou Akademie věd ČR Jiřím Drahošem.

Havlovi příznivci donesli na Hrad po letech symbol srdce

Dvě stovky lidí vyrazily dnes v podvečer v Praze na vzpomínkový pochod s názvem Srdce na Hrad. Akce se uskutečnila v předvečer výročí úmrtí bývalého prezidenta Václava Havla a měla připomenout jeho odkaz. Účastníci na Hrad donesli velký symbol srdce, který byl s Havlem spojen a který zdobil Hrad v posledních dnech Havlova prezidentování.

V Benátkách se utkaly desítky Santa Clausů ve veslařském závodě

Desítky veslařů převlečených za Santu Clause se o třetí adventní neděli sjelo do Benátek ke každoročnímu závodu na Velkém kanálu, který je hlavní dopravní tepnou města. Happening uspořádala už poosmé italská univerzita Ca 'Foscari.

Týdenní zkrat: Otče náš, nepokoušej nás

Do Vánoc zbývá týden. Před námi je třetí adventní neděle. Celý křesťanský svět se již uklidnil a je ve svátečním očekávání.