První zákazy jízdy by podle ochránců životního prostředí z organizace Deutsche Umwelthilfe, která případ iniciovala, mohly přijít zhruba půl roku po verdiktu.

„Řekl bych, že tak do šesti měsíců budou muset být příslušná opatření v plánu, a pak se rozmístí dopravní značky,“ uvedl právník organizace Remo Klinger. Podle něj by opatření mohlo letos dopadnout na vozy normy Euro 4 a starších. Pro auta normy Euro 5 mají přijít příští rok.

Spolkový správní soud projednával na apel soudů nižší instance dva případy. Ty nařídily Severnímu Porýní-Vestfálsku a Bádensku-Württembersku, aby upravily plány čistoty ovzduší pro Düsseldorf a Stuttgart. Města totiž nedodržovala hraniční hodnoty pro oxid dusičitý (NO2), uvádí německá televize Deutsche Welle.

Podle stuttgartského soudu jsou nejefektivnějším opatřením ke zlepšení čistoty ovzduší právě zákazy jízdy naftových aut. K jejich zákazu není třeba dalších legislativních změn. S tím v úterý vyslovil souhlas i německý nejvyšší správní soud.

Auta na naftu jsou zodpovědná za největší část znečištění oxidem dusičitým (NO2) ve městech. Vloni jeho koncentrace překračovala zhruba v sedmdesáti německých městech povolená maxima – limity by přitom měly být dodržovány už od roku 2010. 

Zatím se o zákazu kromě Stuttgartu a Düsseldorfu hovoří i v Mnichově, Berlíně nebo Kolíně nad Rýnem. Hraniční hodnoty oxidů dusíku jsou dlouhodobě překračovány ve 40 německých městech. Zákaz by se do budoucna mohl týkat ale i dalších evropských měst - Paříže, Madridu nebo Atén.

V Německu je registrováno na patnáct milionů dieselových osobních aut. Ekologické standardy Euro-6 z nich splňuje pouze 2,7 milionu.  

Na verdikt soudu zareagovaly akcie největších německých automobilek krátkodobým propadem.

Video: Před budovou soudu dnes postávala skupina aktivistů lobbující za zákaz dieselů

Diesely v Česku zřejmě nezlevní

Do Česka směřují hlavně starší dieselová auta z Německa. Spekuluje se, zda bych jejich cena mohla klesnout. Podle vyjádření autobazarů ale jen tak nezlevní.

"Starší a tím pádem i rizikovější naftové automobily, které na zdrojových trzích nevyhovují emisním normám, a majitelé se jich zbavují na úkor tuzemského životního prostředí, se k nám vozí již delší dobu. Nečekáme, že by nyní kvůli rozhodnutí německého soudu mělo dojít k nějakému raketovému nárůstu. Proto si nemyslíme, že by se ceny dovozových dieselů měly nějak zásadně snižovat.

Naftové vozy s domácím původem si podle nás ceny spíše udrží, protože zde hrají roli i jiné faktory. Lidé totiž kromě ceny hledí i na doloženou servisní historii nebo ověřitelnost stavu tachometru. Zákazníci mají také obecně vyšší důvěru k vozům s původem v České republice,“ uvedl provozní ředitel sítě autocenter Aaa Auto Petr Vaněček.