Řidiči si mohou zapsat do diářů: středa 10. září, otevření posledního úseku dálnice, který spojí Česko s Norimberkem i tisíc kilometrů vzdálenou Paříží.

„Značka Konec dálnice zmizí, sen krále Karla IV. o zlaté obchodní stezce Via Carolina dostane novodobé naplnění,“ informoval deník Der Neue Tag vedoucí stavby Jürgen Kaiser.

Na poslední dvacetikilometrové proluce mezi Amberkem a Pfreimdem bude dostavěna dálnice a tím se spojí německé dálnice s českou D5 od Rozvadova.

Symbol spojení Česka se západní Evropou přijede otevřít kancléřka Angela Merkelová i zástupci české vlády.

Pro Bavorsko byl poslední úsek symbolem ostudy.

„Po pádu železné opony se politici chvástali, jak nic nebrání spojování. Vy jste svou část k hranicím s výjimkou obchvatu Plzně dostavěli už v roce 1997, my jsme ani tři roky poté nevěděli, jestli se vůbec bude stavět,“ řekl Deníku Wolfgang Münich z Plössbergu.

Na německé straně se totiž na konci 90. let otevřel kvůli nedostatku peněz jen desetikilometrový úsek, který končil v polích. Vláda investovala do opravy dálnic v bývalé NDR a do obchvatu Mnichova. Na spojení s Českem nebylo.

Nejproblematičtější úsek rozhádal obyvatele, ochránce přírody i politiky. Vypadalo to, že dálnice bude končit v polích a 20 kilometrů budou kamiony objíždět skrz vesnice.

Teprve v roce 2000 tehdejší kancléř Gerhard Schröder slíbil, že se řidiči budou moci svézt mezi Prahou a Norimberkem nejpozději v roce 2009.

„Opravdu se tak stane. Denně betonujeme směrem k českým hranicím až 600 metrů dálnice,“ dodal Kaiser.

Cesta spojující tehdejší Západ s Československem se plánovala už od roku 1963, čtyři roky poté přijeli do Norimberku i zástupci českého ministerstva dopravy.

Hlavní úsek však kvůli studené válce skončil u Amberku, český se přibližoval Plzni. V té době se dálnice jak z východu, tak ze západu, systematicky ukončovaly zhruba 50 km od hranic s tehdejšími „nepřáteli“.