Ačkoli cestování po železnici patří mezi nejbezpečnější, v historii došlo hned k celé řadě tragických událostí. Počty lidí, kteří při nich přišly o život, se počítají na tisíce. Celá řada neštěstí se odehrála v dobách první či druhé světové války, do našeho žebříčku jsme proto zařadili pouze ta, ke kterým došlo po roce 1980.

10. Havárie u města Sukkur, Pákistán, 307 obětí

Psal se čtvrtek 4. ledna roku 1990, když se vlak Bahauddin Zakaria Express pákistánských státních drah na své pravidelné noční více než 900 kilometrů dlouhé jízdě z Multánu do Karáčí blížil k vesnici Sangi nedaleko města Sukkur v provincii Sindh. Na palubě soupravy s 16 vagony se tou dobou tísnilo daleko více lidí, než předepisovala maximální kapacita 1408 cestujících.

Do té doby poklidně probíhající jízda se během několika okamžiků proměnila v hrůznou scénu. Špatně přehozená výhybka zapříčinila, že si to přeplněná souprava v rychlosti přesahující 56 kilometrů za hodinu namířila na vedlejší kolej, kde se střetla s odstaveným nákladním vlakem.

Následky kolize byly tragické. První tři vagony byly kompletně zničeny a právě zde zahynulo nejvíce z 307 obětí neštěstí. Dalších nejméně 700 lidí utrpělo závažná poranění. Následné vyšetřování vyloučilo sabotáž a za zabití z nedbalosti byla nakonec odsouzena trojice pracovníků dráhy. Za největším železničním neštěstím v historii Pákistánu tak stála obyčejná lidská chyba.

9. Výbuch u města Níšápúr, Írán, 320 obětí

Na počátku událostí z 18. února 2004 stál nákladní vlak, odstavený na vedlejší koleji na nádraží Abu Muslim Station v íránském městě Níšápúr. Jednapadesát vagonů naplněných sírou, hnojivy, benzínem či vatou se dalo samovolně na pohybu a vyrazilo na zběsilou jízdu, která skončila až o dvacet kilometrů dále.

Ve vesnici Khayyam souprava vykolejila a z poškozených vagonů začal okamžitě vytékat vysoce hořlavý náklad. Na místo se okamžitě sjeli příslušníci bezpečnostních složek, které měly za úkol odklízet následky havárie a likvidovat drobné požáry. Incident rovněž přilákal velký dav místních obyvatel, kteří zásahu záchranářů přihlíželi.

Během úklidových prací ale došlo k rozšíření požáru a mohutnému výbuchu, který dosáhl síly 180 tun TNT, celou vesnici srovnal se zemí a poškodil další tři okolní města. Informace o počtech obětí se různí. V ohnivém pekle zahynulo nejméně 320 lidí, z nichž více než polovinu tvořili záchranáři. Dalších více než 460 lidí utrpělo zranění.

8. Srážka vlaků ve městě Rongjiawan, Čína, 338 obětí

Další z tragických nehod se odehrála 29. dubna 1997 ve městě Rongjiawan v čínské provincii Chu-nan, které leží na klíčové železniční trase z hlavního města Pekingu do Kantonu, metropole provincie Kuang-tung. Srážku dvou osobních vlaků a vykolejení 13 vagonů nepřežilo 338 lidí a dalších 230 bylo zraněno.

7. Srážka vlaků ve městě Firozabad, Indie, 358 obětí

Kuriózní okolnosti provázely 21. ledna 1995 nehodu ve městě Firozabad na severu Indie. Osobní vlak tu narazil v rychlosti 70 kilometrů za hodinu do jiné soupravy, která bez varování zastavila poté, co došlo ke střetu s krávou. Následky byly tragické. O život přišlo nejméně 358 lidí, některé zdroje však hovoří o více než 400 obětech.

„Všude se ozýval pláč a výkřiky,“ popsal tehdy agentuře AP přeživší cestující Manas Patnaik. „Několikrát jsem zakopl o oddělené končetiny a lidská těla. Nevím, zda byli ti lidé mrtví.“ Na palubě obou vlaků se v době srážky nacházelo celkem 2200 cestujících, z nichž stovky byly zraněny.

6. Zřícení vlaku do řeky, Čína, 360 obětí

K největší železniční tragédii v historii Číny přispěla souhra nešťastných událostí, které se odehrály během pouhých 15 minut a zanechaly za sebou stovky mrtvých a zraněných. Na počátku událostí, které se v provincii Sečuán ve čtvrtek 9. července 1981 odehrály, stál sesuv půdy.

Došlo k němu přesně v 1:30 v noci a valící se zemina doslova smetla 110 metrů dlouhý a 17 metrů vysoký most Liziyida přes řeku Dadu. O jedenáct minut později vyrazil ze stanice Niri směrem do metropole Čcheng-tu osobní vlak. Když se personál pokusil o odjezdu vlaku informovat kolegy z další stanice, nepodařilo se mu navázat spojení.

Tou dobou se však již souprava nezadržitelně blížila k tunelu Ninaibao, kterého v rychlosti 40 kilometrů za hodinu dosáhla v 1:45. Když se vlak blížil k výjezdu z tunelu, zpozoroval strojvedoucí Wang Mingru, že nedaleká budova je zničená a z míst, kde se běžně nacházel most Liziyida se neodráží světlo od kolejí.

Wang sice okamžitě vytušil blížící se nebezpečí a pokusil se vlak nouzově zastavit, což se mu však nepodařilo. Obě dieselové lokomotivy, dva zavazadlové a jeden osobní vagon se zřítily do říčního koryta, další dva vozy narazily do břehu a jeden vagon v tunelu vykolejil a převrátil se. Neštěstí nepřežilo 360 lidí a dalších 146 vyvázlo se zraněním.

5. Požár vlaku u města Al Ayyat, Egypt, 383 obětí

Nejhorší vlaková tragédie v historii Egypta se odehrála 20. února roku 2002. Iincident přitom zavinila obyčejná tlaková nádoba plynového vařiče. Její výbuch v prostředním vagonu způsobil mohutný požár, který se šířil do zadní části vlaku. Vzhledem k chybějící komunikaci s kabinou se však strojvedoucí o zuřícím ohni dozvěděl až po neuvěřitelných dvou hodinách jízdy.

Plameny postupně zachvátily sedm z jedenácti vagonů, které prakticky spálily na popel. Oficiální údaje hovoří o 383 mrtvých. „Cestující uvedli, že vagony byly plné dětí, protože rodiny cestovaly na jih oslavit muslimský Svátek oběti Íd al-adhá. Popsali hrozivé scény, kdy se křičící lidé snažili uniknout, ale přes přeplněné vagony se nedokázali dostat,“ informoval tehdy deník New York Times.

4. Vykolejení vlaku u města Awaš, Etiopie, 428 obětí

Železniční expres na trase z Dire Dawa do Addis Abeby vykolejil 13. ledna 1985 uprostřed mostu přes řeku Awaš nedaleko stejnojmenného města. Čtyři vagony se převrátily a připravily o život 428 lidí. K záchraně dalších více než 500 zraněných použila etiopská vláda vrtulníky.

3. Výbuch nedaleko města Aša, Sovětský svaz, 575 obětí

K nejhorší železniční tragédii v evropské zemi došlo 4. června 1989 za neobvyklých okolností nedaleko města Aša na území tehdejšího Sovětského svazu. Jiskry od kol dvojice osobních vlaků, kterými více než 1300 pasažérů cestovalo na dovolenou k Černému moři, zažehly oblak zemního plynu, který se uvolnil z poškozeného potrubí.

Následovala exploze, která připravila o život 575 lidí, mezi nimiž bylo i 181 dětí. Dalších 800 cestujících utrpělo popáleniny a další poranění. Sovětský vůdce Michail Gorbačov po incidentu vytvořil zvláštní komisi, která dostala za úkol odhalit příčiny neštěstí. Obviněno nakonec bylo devět osob, které měly správu plynovodu na starost.

2. Vykolejení vlaku ve státě Bihár, Indie, 500 - 800 obětí

Jedna z nejhorších a zároveň nejzáhadnějších vlakových tragédií se odehrála 6. června 1981 v indickém státě Bihár. Vlak s více než 800 pasažéry na trase mezi městy Mansi a Saharsa při jízdě po mostě vykolejil a zřítil se do rozvodněné řeky Bagmati. Z vody se během pětidenních záchranných operací podařilo vytáhnout více než 200 lidských těl, ale další stovky zůstaly pohřešovány.

Přesný počet obětí se nepodařilo stanovit a odhaduje se, že při nehodě zahynulo mezi 500 a 800 lidmi. Okolnosti neštěstí přitom dodnes zůstávají záhadou. Pravděpodobnou příčinou bylo prudké brždění, kterým se strojvedoucí snažil zabránit srážce s krávou, která se pohybovala po kolejích, v kombinaci s tratí kluzkou kvůli monzunovým dešťům.

1. Vlak zasažený vlnou tsunami, Srí Lanka, mezi 900 a více než 1700 obětí

Ani technická závada, ani lidská chyba. Vůbec největší železniční tragédii v historii zavinily rozmary přírody. Vlak číslo 50 Matara Express cestoval 26. prosince roku 2004 na linkové trase mezi městy Kolombo a Galle, vzdálené jen zhruba 200 metrů od pobřeží. Krátce před sedmou hodinou ranní se na jeho palubě nacházelo 1500 platících cestujících a k tomu neznámý počet lidí s předplacenými sezónními jízdenkami a černých pasažérů.

Srílanská seismologická stanice sice včas zaznamenala zemětřesení, údaje však chybně vyhodnotila a varování před blížící se vlnou tsunami přišlo pozdě. Osm vlaků na pobřežních linkách se sice úřadům podařilo zastavit, Matara Express však kontaktovat nedokázali. Nevyšel ani pokus o odstavení vlaku ve stanici Ambalangoda, kde veškerý personál opustil jedinou místnost s telefonem, aby pomohl s odbavením vlaku.

Okolo půl desáté ráno zasáhla první vlna vesnici Peraliya nedaleko města Telwatta. Projíždějící Matara Express obklopila voda a strojvedoucí vlak zastavil. Mezitím došlo k vyhlášení poplachu a prchající lidé viděli v soupravě šanci na záchranu. Aby uprchli smetení dalšími vlnami, vylezli na střechu vlaku. Další se pak v naději, že je vagony uchrání, ukryli za nimi.

O deset minut později dorazila k pobřeží mohutná tsunami, která soupravu doslova zvedla do vzduchu a odmrštila ji na stromy a stavby podél trati. Ti, kteří se ukrývali za vlakem, byli silou živlu rozdrceni, v osmi vagonech plnících se vodou zůstali uvězněni cestující. Lidé, kteří hledali útočiště na střeše vlaku, se většinou utopili, nebo byli zabiti troskami.

Na celém území Srí Lanky napáchaly vlny tsunami rozsáhlé škody a zabily více než 30 tisíc lidí. Vzhledem k rozsahu tragédie tak vláda nedokázala na místo vyslat okamžitou pomoc. Úřady neznaly přesnou polohu vlaku v době, kdy živelná pohroma udeřila a místo neštěstí tak musely vypátrat vrtulníky.

Během následujících dní a týdnů se podařilo vyprostit 900 těl, podle odhadů však při neštěstí zahynulo nejméně 1700 lidí. Číslo však může být ještě daleko vyšší.

Největší české železniční nehody

Srážka dvou vlaků u Stéblové na Pardubicku - 14. listopadu 1960 - 118 mrtvých

Srážka rychlíku s vlakem u Šakvic na Břeclavsku - 24. prosince 1953 - 103 mrtvých

Čelní srážka dvou vlaků v Praze-Kbelích - 20. prosince 1943 - 42 mrtvých

Srážka rychlíku s autobusem v Podivíně na Břeclavsku - 21. prosince 1950 - 34 mrtvých

Srážka rychlíku s vykolejenými vagony u Řikonína na Brněnsku - 11. prosince 1970 - 31 mrtvých