Složité vymýšlení či pokusy o originální dárky nemusí být vždy šťastné, napsal časopis New York Magazine.

Nepřehánějte to s extravagantností a složitostí dárků, radí magazín na základě jedné ze studií. Její autoři z univerzity Yale oslovili zkoumanou skupinu lidí s dotazem, zda by raději dostali dárkový certifikát do exkluzivní drahé restaurace, která je hodinu cesty od domova, nebo do obyčejnějšího podniku za rohem. Velká část zvolila druhou možnost. Pro levnější, ale uživatelsky jednodušší dárek dopadlo i srovnání dvou programů k editaci fotek.

Nedávejte malý dárek zároveň s velkým, zní další z rad založených na práci psychologů. Výzkum univerzity ve Virginii řešil, jak učinit atraktivnějším balení iPodu. Jedna skupina lidí dostala otázku, na kolik si cení iPod v balení s pouzdrem zdarma, zatímco druhá měla ocenit iPod, pouzdro a stažení jedné písně z internetu, které bylo k balení přidáno jako prémie. Zatímco první skupina byla ochotna zaplatit v průměru 242 dolarů, druhá 176, neboť podle psychologů lidé vnímají velký dárek lépe, když není doplněn drobností.

Nebojte se dávat peníze

Představte si, co by si obdarovaní koupili sami, uvádí časopis poměrně samozřejmě znějící radu, která však podle další ze studií není pro lidské uvažování nijak přirozená. Když totiž účastníci experimentu uspořádaného univerzitou v Cincinnati dostali za úkol koupit imaginárnímu chlapci a dívce DVD s filmem, který by si nejspíš tyto děti – oba měli rádi animované filmy a chlapec navíc ještě sci-fi – koupily samy, vybrala většina Vzhůru do oblak, jediný animovaný film na poskytnutém seznamu. Druhá skupina účastníků měla vybrat dárek, aniž by řešila, co by si děti koupily samy, a zmíněný film od většiny z nich dostala pouze dívka, kdežto chlapec obdržel sci-fi.

Dejte najevo, že jste na obdarované při výběru mysleli, doporučuje magazín. Jako opora mu přitom slouží pokus, jehož účastníci dostali podivný a nechtěný dárek, dřevěné pravítko z muzejní prodejny suvenýrů. Skupina, která jej dostala bez jakéhokoli dovětku, jej ohodnotila výrazně nižší známkou než lidé, kterým bylo řečeno, že je pro ně darující člověk dlouho a pečlivě vybíral.

Nebojte se dávat peníze, ty chce každý, doplňuje magazín poslední radu pro ty, co do dneška nevymysleli žádný dar. Dokazuje to prý již zmíněná virginská studie, jejíž autoři požádali skupinu lidí, aby vypracovali pořadí darů z nabídnutého seznamu, z nichž všechny měly hodnotu 15 dolarů. Na první místo se po porovnání výsledků dostala patnáctidolarová hotovost, která předstihla všechny věcné dary. Druhá skupina dostala stejný seznam a měla hádat, jaké dary by ta první dostala nejraději. Peníze dali až na poslední místo a velmi se zmýlili.