Objev modré elektroluminis­cenční diody (LED) umožnil nový způsob výroby LED žárovek vysílajících bílé světlo. To našlo uplatnění u moderních velkoplošných barevných obrazovek či například u podsvícení displejů mobilních telefonů.

Vynález je pouze 20 let starý, „ale již přispěl k vytváření bílého světla zcela novým způsobem ku prospěchu nás všech", uvádí se ve zdůvodnění švédské akademie.

Letošní vyhlášení Nobelovy ceny za fyziku nebylo tak napjatě očekávané jako minulý rok, kdy se všeobecně předpovídalo vyznamenání vědců, kteří se podíleli na objevu nové subatomární částice, takzvaného Higgsova bosonu. Právě loni totiž předpoklady týkající se Higgsova bosonu potvrdily experimenty v obřím urychlovači Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN). Nakonec si loňskou cenu odnesli fyzik Peter Higgs a belgický vědec François Englert.

Nobelova cena za fyziku má za dobu své existence už 196 držitelů, mezi nimiž jsou jen dvě ženy. Pouze 47krát se od roku 1901 stalo, že cenu získal jediný laureát.