Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Norská expedice pátrající po Amundsenovi neuspěla

Oslo - Norská expedice, která se koncem srpna vydala ke Špicberkům pátrat po troskách letadla polárního badatele Roalda Amundsena z roku 1928, se dnes vrátila bez výsledku. Došla k závěru, že v oblasti u Medvědího ostrova, jak se dosud předpokládalo, Amundsen rozhodně neztroskotal.

6.9.2009
SDÍLEJ:

Rob McCallum, vedoucí norské expedice, která se koncem srpna vydala ke Špicberkům pátrat po troskách letadla polárního badatele Roalda Amundsena z roku 1928.Foto: Reuters

Oznámili to členové výpravy, která se v sobotu vrátila do severonorského přístavu Tromsö.

„Nic jsme nenašli, bohužel,“ řekla AFP novinářka Lena Kamprolfová, která pátrací expedici norského vojenského námořnictva doprovázela. „Závěrem je, že Amundsenovo letadlo v oblasti není. Je to stoprocentní,“ dodala.

Norské vojenské lodě Tyr a Harstadt vypluly z Tromsö 24. srpna prozkoumat zhruba 120 kilometrů čtverečních dna v oblasti severozápadně od Medvědího ostrova, kde se předpokládal dopad Amundsenova hydroplánu Latham 47. Lodě měly k dispozici dva podvodní roboty vybavené nejmodernější technikou. Automatická ponorka Hugin 1000 je schopna nezávisle mapovat mořské dno s vysokým rozlišením 12 hodin. Dálkově ovládané zařízení Scorpion 21, opatřené velmi citlivou kamerou, mohla díky pevnému spojení s mateřskou lodí v moři pracovat neomezeně dlouho.

Expedice se zaměřovala především na nalezení motoru letadla, které se naposledy ohlásilo 18. června 1928 v 18:45. Kostra letounu totiž byla vyrobena ze dřeva a lze předpokládat, že se jeho konstrukce za 80 let ve vodě rozložila. Kvůli technické poruše musela loď Tyr již po týdnu pátrání přerušit a vrátit se do přístavu. Druhá loď, na jejíž palubě byli také civilní odborníci, pokračovala až do dneška, avšak i ta se nakonec musela vrátit s nepořízenou.

Amundsen (1872–1928) stanul 14. prosince 1911 jako první člověk na jižním pólu. O čtyři týdny tak předběhl svého rivala, Brita Roberta Scotta. V roce 1926 s Umbertem Nobilem přeletěl ve vzducholodi severní pól. O dva roky později se spolu se svým spolupracovníkem Leifem Dietrichsonem a čtyřmi Francouzi zapojil do pátrání po Nobileho zmizelé vzducholodi Italia. Na Špicberky, kam měli s letounem Latham 47 doletět, ale nikdy nedorazili. Amundsenovo tělo se nikdy nenašlo, stejně jako těla dalších členů posádky.

Moře od té doby vydalo již několik částí havarovaného hydroplánu. Při původním pátrání po Amundsenovi byl v srpnu 1928 nalezen plovák levého křídla. O několik měsíců později byl objeven kus nádrže. V roce 1933 jeden parník prý dokonce narazil na jeden z motorů letadla, záhy ho ale znovu ztratil v moři.

Autor: ČTK

6.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kůň, který si "zahrál" v hollywoodském velkofilmu Troja z roku 2004, dnes stojí v tureckém městě Canakkale.
DOTYK.CZ
5

Trojský kůň nebyl žádným koněm, jde o chybu v překladu, tvrdí vědec

Unikátní bronzový kotel musel k lékařům.
11

FOTOGALERIE: Bronzové vědro přepisuje historii východních Čech

Experti: Zapojení Topolánka přineslo zlom v prezidentské kampani

Vstup bývalého premiéra Mirka Topolánka do souboje o funkci prezidenta republiky byl podle marketingových expertů oslovených ČTK zlomovým momentem dosavadní kampaně před volbami hlavy státu.

Radek Vondráček: Vládu s důvěrou budeme mít dříve než v létě

/VIDEO, FOTOGALERIE/ V pondělí začíná ustavující schůze Poslanecké sněmovny, během níž bude zvoleno její vedení. V čele zákonodárného sboru by měl díky hlasům ANO, Pirátů, SPD a KSČM stanout Radek Vondráček (ANO).

Povolební postup Babiše a Zemana schvaluje téměř polovina Čechů

Téměř polovina Čechů souhlasí s povolebním postupem předsedy vítězného hnutí ANO Andreje Babiše a prezidenta Miloše Zemana. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median pro server Český rozhlas. Babiš se snaží o sestavení menšinové vlády. Prezident, který v Lánech přijal zástupce všech parlamentních stran, mu přislíbil první dva pokusy na získání důvěry Sněmovny.

AUTOMIX.CZ

V Boleslavi staví auta s pohonem 4x4 už 80 let. Některá byla vážně pozoruhodná

Současná obliba vozů třídy SUV s sebou přinesla i rostoucí zájem o pohon všech kol. Na tento trend samozřejmě musí reagovat i česká automobilka Škoda, která čtyřkolku nabízí v modelových řadách Octavia, Superb, Kodiaq a Karoq. Myšlenka pohonu všech kol sahá v Mladé Boleslavi až do 30. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT