Deník

Je objekt z jiné sluneční soustavy vesmírná loď? Vědci jej budou dále zkoumat

Asteroid zvaný Oumuamua, který se na začátku letošního podzimu stal středem pozornosti vědeckého světa, bude nyní podroben pečlivému zkoumání. Astronomové totiž chtějí prověřit, zda na asteroidu nejsou známky jiných civilizací. Vesmírnému objektu proto bude naslouchat obří satelit v americké Západní Virginii.

12.12.2017 6

OumuamuaFoto: ČTK/CoverImages/ESO/M. Kornmesser/Cover Images

Teleskop v Green Bank bude poslouchat asteroid ve čtyřech rádiových pásmech po dobu 10 hodin. Podlouhlá planetka pochází podle americké kosmické agentury z jiné soustavy, a tak by mohla nést i informace o jiných formách života.

"S největší pravděpodobností je přírodního původu, ale protože je tak zvláštní, rádi bychom zkontrolovali, zda má nějaké známky umělého původu, jako jsou například radio emise," řekl serveru Guardian Avi Loeb, profesor astronomie na Harvardově univerzitě. "Pokud zde bude umělé záření, okamžitě to zjistíme," dodal.

Asteroid byl potvrzen jako první známý objekt, který nepochází ze Sluneční soustavy. Na to vědci přišli díky jeho nezvyklé oběžné dráze.

Podle výpočtů Kalifornské univerzity v Las Vegas přiletěl Oumuamua ze souhvězdí Lyry.

Oumuamua má neobvyklý tvar doutníku - jeho délka je totiž desetkrát delší než šířka, což by podle vědců byl také nejpravděpodobnější tvar mezihvězdné kosmické lodě. Aerodynamický tvar by totiž minimalizoval tření a poškození mezihvězdnými plyny a prachem.

„Přírodní původ je sice pravděpodobnější, ale dosud nepanuje shoda na tom, jakého by mohl být objekt původu. Soukromý projekt Breakthrough Listen, který je zaměřen právě na pátrání po mimozemské inteligenci, je připraven prověřit možnost, že by mohl být Oumuamua mimozemský artefakt,“ stojí dále v prohlášení projektu.

Konat je třeba rychle. Na poslední chvíli objevené těleso Oumuamua, jehož jméno je havajského původu a znamená „posel”, bude v dosahu pozemských teleskopů už jen několik dní.

Těleso objevil 19. října teleskop Pan-STARRS 1 na Havaji při pátrání po tělesech v blízkosti Země, jež provádí pro americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Původně byl však klasifikován jako kometa, avšak neprojevil žádnou činnost podobnou kometě a astronomové jej pak reklasifikovali jako" mezihvězdný asteroid," uvedl server Huffington Post s odkazem na americkou vesmírnou agenturu.

"Při pozorování jsme mimo jiné zjistili, že má načervenalou barvu, podobně jako objekty, které se nacházejí mimo naší Sluneční soustavu, říká Karen Meechová z Institutu pro astronomii na Havaji. Podle ní je také objekt zcela inertní, tedy že nepodléhá chemickým reakcím.

Podle vědců putoval objekt Mléčnou dráhou stamiliony let, než se nakrátko dostal do naší sluneční soustavy.

Autor: Andrea Gričová

12.12.2017 VSTUP DO DISKUSE 6

SERVIS

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Vychovatel 15 000 Kč Vychovatelé pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami vychovatel - speciální pedagog. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 27940 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Odborná a pedagogická způsobilost podle zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, asistentak pedagoga speciální třídy pro žáky se zdravotním postižením na 0,75 úvazku. Pracoviště: Základní škola, blatná, holečkova 1060, Holečkova, č.p. 1060, 388 01 Blatná. Informace: Radka Kocúrová, +420 383 422 881. Služby - Úklid servisu 18 000 Kč Do společnosti Auto Jarov hledáme nové kolegy/kolegyně na pozici pracovník/pracovnice úklidu. Náplní práce je zajištění čistoty autosalonů a sociálního zařízení. Pracuje se na směny po-pá ranní: 6.00-14.30hod. a 1x do týdne odpolední: 6.00-18.00h. a 1x sobota do měsíce 7.00-14.00hod. Možnost kratšího úvazku i práce na dohodu (128 Kč/h). Zdravotnictví - Pečovatel, ošetřovatel 20 000 Kč Hledáme pracovníky na pozice pečovatel - pracovník v sociálních službách, pro naše zařízení Domov se zvláštním režimem - Telč. 12hodinové směny (denní, noční). Technika a elektrotechnika - Technik kolejových vozidel 33 300 Kč Společnost Rail clinic s.r.o. přijme do svých řad zaměstnance pro pozici technik oprav pro mobilní servis nákladních vagonů. Předchozí znalost kolejových vozidel, řidičský průkaz a svářecí průkaz výhodou. Nástup možný ihned.

Kateřina Perknerová.

Komentář Deníku: O sirotcích a premiérovi bez rádce

Útok při vojenské přehlídce v Íránu

V Íránu při vojenské přehlídce stříleli útočníci do davu. Několik mrtvých

Ústečan se stal hvězdou v miliardové Indii. Vzal si tamní ženu

/FOTOGALERIE/ Láska nezná hranice. Někdy však může svatba způsobit pořádný poprask.

Pohárové starty. Slavia je umí, potvrdila to i letos proti Bordeaux

Úspěšné vstupy do evropských pohárů by si snad mohli nechat i patentovat. Fotbalisté Slavie totiž naskočili do kolotoče Evropské ligy vítězstvím 1:0, tedy stejně jako minulý rok. Letošní měření sil, tentokrát s Bordeaux, ale vzali se vší vážností.

Stopadesátikiloví mazlíčci. Prasomilů je v Česku už přes 250

Přátelství se čtyřnohým společníkem, jež člověku od základu změní život a vnese do něj dobrodružství. To čeká toho, kdo si domů pořídí miniprasátko.

Vozíčkáři nestíhají na přechodu, povolíme jim vyšší rychlost, slibují politici

Současná maximální povolená rychlost pro lidi na invalidních vozících je příliš nízká. Neumožňuje jim utéct před nebezpečím ani přidat na přechodu, domnívají se poslanci. Navrhují ji více než zdvojnásobit.

https info