Deník

Je objekt z jiné sluneční soustavy vesmírná loď? Vědci jej budou dále zkoumat

Asteroid zvaný Oumuamua, který se na začátku letošního podzimu stal středem pozornosti vědeckého světa, bude nyní podroben pečlivému zkoumání. Astronomové totiž chtějí prověřit, zda na asteroidu nejsou známky jiných civilizací. Vesmírnému objektu proto bude naslouchat obří satelit v americké Západní Virginii.

12.12.2017 6

OumuamuaFoto: ČTK/CoverImages/ESO/M. Kornmesser/Cover Images

Teleskop v Green Bank bude poslouchat asteroid ve čtyřech rádiových pásmech po dobu 10 hodin. Podlouhlá planetka pochází podle americké kosmické agentury z jiné soustavy, a tak by mohla nést i informace o jiných formách života.

"S největší pravděpodobností je přírodního původu, ale protože je tak zvláštní, rádi bychom zkontrolovali, zda má nějaké známky umělého původu, jako jsou například radio emise," řekl serveru Guardian Avi Loeb, profesor astronomie na Harvardově univerzitě. "Pokud zde bude umělé záření, okamžitě to zjistíme," dodal.

Asteroid byl potvrzen jako první známý objekt, který nepochází ze Sluneční soustavy. Na to vědci přišli díky jeho nezvyklé oběžné dráze.

Podle výpočtů Kalifornské univerzity v Las Vegas přiletěl Oumuamua ze souhvězdí Lyry.

Oumuamua má neobvyklý tvar doutníku - jeho délka je totiž desetkrát delší než šířka, což by podle vědců byl také nejpravděpodobnější tvar mezihvězdné kosmické lodě. Aerodynamický tvar by totiž minimalizoval tření a poškození mezihvězdnými plyny a prachem.

„Přírodní původ je sice pravděpodobnější, ale dosud nepanuje shoda na tom, jakého by mohl být objekt původu. Soukromý projekt Breakthrough Listen, který je zaměřen právě na pátrání po mimozemské inteligenci, je připraven prověřit možnost, že by mohl být Oumuamua mimozemský artefakt,“ stojí dále v prohlášení projektu.

Konat je třeba rychle. Na poslední chvíli objevené těleso Oumuamua, jehož jméno je havajského původu a znamená „posel”, bude v dosahu pozemských teleskopů už jen několik dní.

Těleso objevil 19. října teleskop Pan-STARRS 1 na Havaji při pátrání po tělesech v blízkosti Země, jež provádí pro americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Původně byl však klasifikován jako kometa, avšak neprojevil žádnou činnost podobnou kometě a astronomové jej pak reklasifikovali jako" mezihvězdný asteroid," uvedl server Huffington Post s odkazem na americkou vesmírnou agenturu.

"Při pozorování jsme mimo jiné zjistili, že má načervenalou barvu, podobně jako objekty, které se nacházejí mimo naší Sluneční soustavu, říká Karen Meechová z Institutu pro astronomii na Havaji. Podle ní je také objekt zcela inertní, tedy že nepodléhá chemickým reakcím.

Podle vědců putoval objekt Mléčnou dráhou stamiliony let, než se nakrátko dostal do naší sluneční soustavy.

Autor: Andrea Gričová

12.12.2017 VSTUP DO DISKUSE 6
Volební štáb Jiřího Drahoše při prvním kole prezidentských voleb 13. ledna v Praze. Drahoše přišli podpořit i Michal Horáček a Marek Hilšer.

Zeman se stylizuje do role levičáka. Drahoš oslovuje liberály i konzervativce

„Pacient neexistuje“. eRecept odhalil chyby v registru obyvatel

Pád opilce do kolejiště a Labská princezna na suchu: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v úterý 23. ledna 2018.

Zeman podle expertů Drahoše v debatě předčil. Kritizovali i formát duelu

V první prezidentské debatě kandidáti nepřekvapili a dominoval Miloš Zeman, shodli se experti na politický marketing. Konzultant pro politický marketing Martin Joachymstál řekl, že Zeman ve včerejším duelu na TV Prima svého konkurenta Jiřího Drahoše přetlačil. Převahu Zemana v debatě viděla také expertka Alžběta Králová z Institutu politického marketingu (IPM). Drahoš se podle ní pokoušel vést seriózní debatu v neseriózním prostředí. Duel podle obou expertů ovlivnil také mdlý výkon moderátora Karla Voříška, který nedokázal ukáznit hlučné publikum.

Krok k většímu bezpečí. Obce zřizují vlastní strážníky, ročně vyjdou i na milion

Na nejméně tři strážníky zřejmě v budoucnu narazí lidé v Hrušovanech nad Jevišovkou na Znojemsku. Tamní radnice chce posílit bezpečí a chránit své budovy. Deníku Rovnost to potvrdil starosta Miroslav Miloš. Čeká se na to, až dělníci zrekonstruují bývalý hotel v centru města. „Právě tam může služebna městské policie vzniknout,“ uvedl Miloš.

Daniela Pešková: Rodina dává člověku nadhled i pro práci

/ROZHOVOR/ Nejvýše postavenou bankéřkou v Česku je Daniela Pešková, která se jakožto členka představenstva České spořitelny stará o pět milionů klientů. Se sympatickým nadhledem o sobě tvrdí, že kariéru začala budovat už ve skautském oddíle. „Vždycky jsem měla štěstí na šéfy, všichni to byli lidé osvícení, kteří neřešili, zda něco může řídit žena, nebo ne,“ říká.

>