Deník

Je objekt z jiné sluneční soustavy vesmírná loď? Vědci jej budou dále zkoumat

Asteroid zvaný Oumuamua, který se na začátku letošního podzimu stal středem pozornosti vědeckého světa, bude nyní podroben pečlivému zkoumání. Astronomové totiž chtějí prověřit, zda na asteroidu nejsou známky jiných civilizací. Vesmírnému objektu proto bude naslouchat obří satelit v americké Západní Virginii.

12.12.2017 6

OumuamuaFoto: ČTK/CoverImages/ESO/M. Kornmesser/Cover Images

Teleskop v Green Bank bude poslouchat asteroid ve čtyřech rádiových pásmech po dobu 10 hodin. Podlouhlá planetka pochází podle americké kosmické agentury z jiné soustavy, a tak by mohla nést i informace o jiných formách života.

"S největší pravděpodobností je přírodního původu, ale protože je tak zvláštní, rádi bychom zkontrolovali, zda má nějaké známky umělého původu, jako jsou například radio emise," řekl serveru Guardian Avi Loeb, profesor astronomie na Harvardově univerzitě. "Pokud zde bude umělé záření, okamžitě to zjistíme," dodal.

Asteroid byl potvrzen jako první známý objekt, který nepochází ze Sluneční soustavy. Na to vědci přišli díky jeho nezvyklé oběžné dráze.

Podle výpočtů Kalifornské univerzity v Las Vegas přiletěl Oumuamua ze souhvězdí Lyry.

Oumuamua má neobvyklý tvar doutníku - jeho délka je totiž desetkrát delší než šířka, což by podle vědců byl také nejpravděpodobnější tvar mezihvězdné kosmické lodě. Aerodynamický tvar by totiž minimalizoval tření a poškození mezihvězdnými plyny a prachem.

„Přírodní původ je sice pravděpodobnější, ale dosud nepanuje shoda na tom, jakého by mohl být objekt původu. Soukromý projekt Breakthrough Listen, který je zaměřen právě na pátrání po mimozemské inteligenci, je připraven prověřit možnost, že by mohl být Oumuamua mimozemský artefakt,“ stojí dále v prohlášení projektu.

Konat je třeba rychle. Na poslední chvíli objevené těleso Oumuamua, jehož jméno je havajského původu a znamená „posel”, bude v dosahu pozemských teleskopů už jen několik dní.

Těleso objevil 19. října teleskop Pan-STARRS 1 na Havaji při pátrání po tělesech v blízkosti Země, jež provádí pro americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Původně byl však klasifikován jako kometa, avšak neprojevil žádnou činnost podobnou kometě a astronomové jej pak reklasifikovali jako" mezihvězdný asteroid," uvedl server Huffington Post s odkazem na americkou vesmírnou agenturu.

"Při pozorování jsme mimo jiné zjistili, že má načervenalou barvu, podobně jako objekty, které se nacházejí mimo naší Sluneční soustavu, říká Karen Meechová z Institutu pro astronomii na Havaji. Podle ní je také objekt zcela inertní, tedy že nepodléhá chemickým reakcím.

Podle vědců putoval objekt Mléčnou dráhou stamiliony let, než se nakrátko dostal do naší sluneční soustavy.

Autor: Andrea Gričová

12.12.2017 VSTUP DO DISKUSE 6

SERVIS

Náčelník Generálního štábu Armády ČR Petr Pavel.

Nevyslání vojáků do Pobaltí by bylo mimořádně škodlivé, říká generál Pavel

Zrušení pokut pro podnapilé vodáky? Vláda návrh Pirátů nejspíš odmítne

Požár střechy domu v Brně zaměstnal hasiče. Oheň krotili hodinu

K požáru střechy v Bratislavské ulici v Brně vyjížděli v neděli krátce po jedné hodině odpoledne dvě jednotky jihomoravských hasičů. Policisté z místa evakuovali dvacítku lidí.

Havajská sopka dál chrlí lávu, hrozí, že zablokuje hlavní únikovou trasu

Havajský vulkán Kilauea chrlí další lávu, která může zablokovat silnici tvořící hlavní únikovou trasu pro obyvatele z pobřeží. Sopka na největším havajském ostrově začala podle záchranářů bezprostředně ohrožovat lidské životy. Kus vymrštěného žhavého magmatu v sobotu vážně zranil muže, jenž lávu sledoval. Uvedla to agentura Reuters.

Legendární žonglér má další světový rekord. Přes dvě hodiny balancoval s míči

Míčový žonglér Bursas Charalambos z Branek si uplynulou sobotu připsal na konto další světový rekord. Dvě hodiny a devět minut čistého času dokázal udržet na hlavě jeden, dva, a dokonce i tři míče.

Mattoni muzeum otevřelo novou expozici. Ukáže, jak se dříve stáčela minerálka

Mattoni muzeum v Kyselce začalo novou návštěvní sezonu s novou expozicí. V atraktivní podobě představí stáčení a výrobu minerálky v minulosti. A nejen to.