Deník

Je objekt z jiné sluneční soustavy vesmírná loď? Vědci jej budou dále zkoumat

Asteroid zvaný Oumuamua, který se na začátku letošního podzimu stal středem pozornosti vědeckého světa, bude nyní podroben pečlivému zkoumání. Astronomové totiž chtějí prověřit, zda na asteroidu nejsou známky jiných civilizací. Vesmírnému objektu proto bude naslouchat obří satelit v americké Západní Virginii.

12.12.2017 6

OumuamuaFoto: ČTK/CoverImages/ESO/M. Kornmesser/Cover Images

Teleskop v Green Bank bude poslouchat asteroid ve čtyřech rádiových pásmech po dobu 10 hodin. Podlouhlá planetka pochází podle americké kosmické agentury z jiné soustavy, a tak by mohla nést i informace o jiných formách života.

"S největší pravděpodobností je přírodního původu, ale protože je tak zvláštní, rádi bychom zkontrolovali, zda má nějaké známky umělého původu, jako jsou například radio emise," řekl serveru Guardian Avi Loeb, profesor astronomie na Harvardově univerzitě. "Pokud zde bude umělé záření, okamžitě to zjistíme," dodal.

Asteroid byl potvrzen jako první známý objekt, který nepochází ze Sluneční soustavy. Na to vědci přišli díky jeho nezvyklé oběžné dráze.

Podle výpočtů Kalifornské univerzity v Las Vegas přiletěl Oumuamua ze souhvězdí Lyry.

Oumuamua má neobvyklý tvar doutníku - jeho délka je totiž desetkrát delší než šířka, což by podle vědců byl také nejpravděpodobnější tvar mezihvězdné kosmické lodě. Aerodynamický tvar by totiž minimalizoval tření a poškození mezihvězdnými plyny a prachem.

„Přírodní původ je sice pravděpodobnější, ale dosud nepanuje shoda na tom, jakého by mohl být objekt původu. Soukromý projekt Breakthrough Listen, který je zaměřen právě na pátrání po mimozemské inteligenci, je připraven prověřit možnost, že by mohl být Oumuamua mimozemský artefakt,“ stojí dále v prohlášení projektu.

Konat je třeba rychle. Na poslední chvíli objevené těleso Oumuamua, jehož jméno je havajského původu a znamená „posel”, bude v dosahu pozemských teleskopů už jen několik dní.

Těleso objevil 19. října teleskop Pan-STARRS 1 na Havaji při pátrání po tělesech v blízkosti Země, jež provádí pro americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Původně byl však klasifikován jako kometa, avšak neprojevil žádnou činnost podobnou kometě a astronomové jej pak reklasifikovali jako" mezihvězdný asteroid," uvedl server Huffington Post s odkazem na americkou vesmírnou agenturu.

"Při pozorování jsme mimo jiné zjistili, že má načervenalou barvu, podobně jako objekty, které se nacházejí mimo naší Sluneční soustavu, říká Karen Meechová z Institutu pro astronomii na Havaji. Podle ní je také objekt zcela inertní, tedy že nepodléhá chemickým reakcím.

Podle vědců putoval objekt Mléčnou dráhou stamiliony let, než se nakrátko dostal do naší sluneční soustavy.

Autor: Andrea Gričová

12.12.2017 VSTUP DO DISKUSE 6
Bronzová olympijská medailistka Karolína Erbanová na archivním snímku s maminkou Simonou. V den úspěšného závodu spolu na dálku sledovaly hokejový zápas našich se Švýcarskem.

Cesta k bronzu? Erbanová řešila s mámou hokej

Kateřina Perknerová.

Pohledem Kateřiny Perknerové: Restart ČSSD

Šok mezi sázkaři: Ledecká nenechala nikoho zbohatnout

Ester Ledecká šokovala nejen celý sportovní svět, ale i sázkaře. Našlo se jen pár odvážlivců, kteří tipovali její olympijský triumf v sobotním super-G. A kdo tak učinil, mohl slavit (a také si rvát vlasy).

Trumpův týden: na Floridě se ho ptali na zbraně, v Bílém domě na Rusy a modelky

Americký prezident Donald Trump zažívá v posledních dnech horké chvíle. Po středečním řádění šíleného střelce na střední škole ve floridském městě Parkland navštívil v nemocnici raněné studenty a učitele. Ocenil zásah místní policie proti devatenáctiletému útočníkovi. Zároveň však musel čelit tvrdé kritice ze strany médií i rodičů obětí floridského masakru.

FOTO: S autem sjel do rybníka, pomohl mu pohotový řidič

Bez vážnějších zranění, ale potlučený a podchlazený skončil v benešovské nemocnici po nedobrovolném závěru své jízdy pětasedmdesátiletý řidič Renaultu Mégane Combi.

Ochranná služba kupuje 18 limuzín BMW za 50 milionů korun

Policejní ochranná služba kupuje po pěti letech novou flotilu aut pro ústavní činitele. Nakoupí 18 limuzín BMW zhruba za 50 milionů korun. Vyplývá to z registru smluv, píše server iDNES.cz. Premiér, čtyři vybraní ministři a předsedové obou komor parlamentu tak přesednou z vozů Audi do BMW. Důvodem nákupu je podle mluvčí policejního prezidia Evy Kropáčové pravidelná obměna vozidel. Vysloužilá auta bude nadála využívat policie.