Deník

Je objekt z jiné sluneční soustavy vesmírná loď? Vědci jej budou dále zkoumat

Asteroid zvaný Oumuamua, který se na začátku letošního podzimu stal středem pozornosti vědeckého světa, bude nyní podroben pečlivému zkoumání. Astronomové totiž chtějí prověřit, zda na asteroidu nejsou známky jiných civilizací. Vesmírnému objektu proto bude naslouchat obří satelit v americké Západní Virginii.

12.12.2017 6

OumuamuaFoto: ČTK/CoverImages/ESO/M. Kornmesser/Cover Images

Teleskop v Green Bank bude poslouchat asteroid ve čtyřech rádiových pásmech po dobu 10 hodin. Podlouhlá planetka pochází podle americké kosmické agentury z jiné soustavy, a tak by mohla nést i informace o jiných formách života.

"S největší pravděpodobností je přírodního původu, ale protože je tak zvláštní, rádi bychom zkontrolovali, zda má nějaké známky umělého původu, jako jsou například radio emise," řekl serveru Guardian Avi Loeb, profesor astronomie na Harvardově univerzitě. "Pokud zde bude umělé záření, okamžitě to zjistíme," dodal.

Asteroid byl potvrzen jako první známý objekt, který nepochází ze Sluneční soustavy. Na to vědci přišli díky jeho nezvyklé oběžné dráze.

Podle výpočtů Kalifornské univerzity v Las Vegas přiletěl Oumuamua ze souhvězdí Lyry.

Oumuamua má neobvyklý tvar doutníku - jeho délka je totiž desetkrát delší než šířka, což by podle vědců byl také nejpravděpodobnější tvar mezihvězdné kosmické lodě. Aerodynamický tvar by totiž minimalizoval tření a poškození mezihvězdnými plyny a prachem.

„Přírodní původ je sice pravděpodobnější, ale dosud nepanuje shoda na tom, jakého by mohl být objekt původu. Soukromý projekt Breakthrough Listen, který je zaměřen právě na pátrání po mimozemské inteligenci, je připraven prověřit možnost, že by mohl být Oumuamua mimozemský artefakt,“ stojí dále v prohlášení projektu.

Konat je třeba rychle. Na poslední chvíli objevené těleso Oumuamua, jehož jméno je havajského původu a znamená „posel”, bude v dosahu pozemských teleskopů už jen několik dní.

Těleso objevil 19. října teleskop Pan-STARRS 1 na Havaji při pátrání po tělesech v blízkosti Země, jež provádí pro americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Původně byl však klasifikován jako kometa, avšak neprojevil žádnou činnost podobnou kometě a astronomové jej pak reklasifikovali jako" mezihvězdný asteroid," uvedl server Huffington Post s odkazem na americkou vesmírnou agenturu.

"Při pozorování jsme mimo jiné zjistili, že má načervenalou barvu, podobně jako objekty, které se nacházejí mimo naší Sluneční soustavu, říká Karen Meechová z Institutu pro astronomii na Havaji. Podle ní je také objekt zcela inertní, tedy že nepodléhá chemickým reakcím.

Podle vědců putoval objekt Mléčnou dráhou stamiliony let, než se nakrátko dostal do naší sluneční soustavy.

Autor: Andrea Gričová

12.12.2017 VSTUP DO DISKUSE 6

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 20 000 Kč

Řezači plamenem zámečník - stehař. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: KO: Tůmová Lenka Ing., tel.: 553 872 173 - volejte PO - PÁ 8:00 - 14:00 hod., e-mail: tumova@ostroj.cz., Požadujeme: vyučen ve strojírenském oboru, znalost čtení technických výkresů podmínkou, platné svářečské oprávnění (CO2) podmínkou, platné paličské oprávnění výhodou, praxe s drážkováním svárů pro UT drážkovací elektrodou výhodou., Pracovní doba: ranní 6,00 -14,00 hod., odpolední 14,00 - 22,00 hod., noční 22,00 - 6,00 hod., pracoviště: Opava. , Náplň práce: provádí samostatné stehování a svařování dílců, provádí samostatné rýsování dílců pro opracování, provádí samostatné čtení a činnosti dle technické dokumentace, provádí pálení ručně a strojkem, provádí rovnání dílců plamenem a pod lisem.. Pracoviště: Ostroj a.s., Těšínská, č.p. 1586, 746 01 Opava 1. Informace: Lenka Tůmová, +420 553 872 173.

Gastronomie - Práce v malém 4* hotelu 20 000 Kč

Pomocný kuchař/ka, pokojská, obsluha restaurace pro malý boutique hotel v Mariánských Lázních.

Gastronomie - Kuchař 30 000 Kč

Restaurace na Praze 4 Novodvorská přijme kuchaře na českou kuchyni, plat 30.000 Kč, stanice autobusu před restaurací.

Ostatní - Doplňování zboží Říčany 122 Kč

Hledáme vhodné uchazeče na doplňování zboží. Místo výkonu práce Říčany. Doplňování zboží z palet, doplňování čerstvého zboží. Noční, denní směny. Požadujeme: výpis z TR, potravinářský průkaz , pracovitost, samostatnost, věk min. 18 let . Nabízíme: mzda 109 Kč/hod. Možnost záloh.

Pár kliknutí a hotovo. Sčítání lidu půjde on-line, stát plánuje ušetřit

Změny řidičáků: Zmizí z nich údaj o bydlišti, papírová fotka už nebude potřeba

Náklady brexitu ponesou spotřebitelé. Přijdou o tisíc liber ročně, tvrdí studie

Britské domácnosti by po brexitu mohly přijít až o tisíc liber ročně. Vyplývá to z analýzy nezávislé firmy Oliver Wyman, která počítá s nejpříznivější verzí scénáře brexitu, v rámci kterého nebudou zavedeny žádné obchodní tarify a cla, vzniknou pouze nezbytné bariéry, které má EU s jinými nečlenskými zeměmi.

Kane zachránil Anglii. Belgičané přejeli Panamu, Švédům pomohlo video

Mají velké ambice, podruhé v historii chtějí titul. A, ač to dřelo, fotbalisté Anglie vstoupili do mistrovství světa dobře. V prvním zápase ve skupině G zdolali Tunisko 2:1. Obě branky dal kapitán a hlavní hvězda Harry Kane. Tu druhou - rozhodující - v nastaveném čase druhé půle.

Nepůjdou do šrotu. Helsinky se zbavují historických tramvají, nabízejí je zdarma

Fanoušci tramvají mají jedinečnou příležitost. Helsinky vyřazují některé starší typy tramvají, odvézt si je může zdarma kdokoliv za dodržení určitých podmínek.

Ostravská ČSSD trvá na Paroubkově kandidatuře do Senátu. Jiného kandidáta odmítá

Někdejší premiér Jiří Paroubek je rozhodnutý kandidovat v podzimních volbách do Senátu za obvod Ostrava-jih, ačkoli se proti tomu postavilo předsednictvo ČSSD. Na Paroubkově kandidatuře stále trvá i ostravská ČSSD, která vedení strany ostře kritizovala.