Deník

Je objekt z jiné sluneční soustavy vesmírná loď? Vědci jej budou dále zkoumat

Asteroid zvaný Oumuamua, který se na začátku letošního podzimu stal středem pozornosti vědeckého světa, bude nyní podroben pečlivému zkoumání. Astronomové totiž chtějí prověřit, zda na asteroidu nejsou známky jiných civilizací. Vesmírnému objektu proto bude naslouchat obří satelit v americké Západní Virginii.

12.12.2017 6

OumuamuaFoto: ČTK/CoverImages/ESO/M. Kornmesser/Cover Images

Teleskop v Green Bank bude poslouchat asteroid ve čtyřech rádiových pásmech po dobu 10 hodin. Podlouhlá planetka pochází podle americké kosmické agentury z jiné soustavy, a tak by mohla nést i informace o jiných formách života.

"S největší pravděpodobností je přírodního původu, ale protože je tak zvláštní, rádi bychom zkontrolovali, zda má nějaké známky umělého původu, jako jsou například radio emise," řekl serveru Guardian Avi Loeb, profesor astronomie na Harvardově univerzitě. "Pokud zde bude umělé záření, okamžitě to zjistíme," dodal.

Asteroid byl potvrzen jako první známý objekt, který nepochází ze Sluneční soustavy. Na to vědci přišli díky jeho nezvyklé oběžné dráze.

Podle výpočtů Kalifornské univerzity v Las Vegas přiletěl Oumuamua ze souhvězdí Lyry.

Oumuamua má neobvyklý tvar doutníku - jeho délka je totiž desetkrát delší než šířka, což by podle vědců byl také nejpravděpodobnější tvar mezihvězdné kosmické lodě. Aerodynamický tvar by totiž minimalizoval tření a poškození mezihvězdnými plyny a prachem.

„Přírodní původ je sice pravděpodobnější, ale dosud nepanuje shoda na tom, jakého by mohl být objekt původu. Soukromý projekt Breakthrough Listen, který je zaměřen právě na pátrání po mimozemské inteligenci, je připraven prověřit možnost, že by mohl být Oumuamua mimozemský artefakt,“ stojí dále v prohlášení projektu.

Konat je třeba rychle. Na poslední chvíli objevené těleso Oumuamua, jehož jméno je havajského původu a znamená „posel”, bude v dosahu pozemských teleskopů už jen několik dní.

Těleso objevil 19. října teleskop Pan-STARRS 1 na Havaji při pátrání po tělesech v blízkosti Země, jež provádí pro americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Původně byl však klasifikován jako kometa, avšak neprojevil žádnou činnost podobnou kometě a astronomové jej pak reklasifikovali jako" mezihvězdný asteroid," uvedl server Huffington Post s odkazem na americkou vesmírnou agenturu.

"Při pozorování jsme mimo jiné zjistili, že má načervenalou barvu, podobně jako objekty, které se nacházejí mimo naší Sluneční soustavu, říká Karen Meechová z Institutu pro astronomii na Havaji. Podle ní je také objekt zcela inertní, tedy že nepodléhá chemickým reakcím.

Podle vědců putoval objekt Mléčnou dráhou stamiliony let, než se nakrátko dostal do naší sluneční soustavy.

Autor: Andrea Gričová

12.12.2017 VSTUP DO DISKUSE 6

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 18 000 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník - stavební dělník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Místo výkonu práce: Neštěmická č.p. 779/4, Krásné Březno, Ústí nad Labem., Požadujeme: vyučení, ŘP skup. B., Nabízíme: mzdu 18 000 - 22 000,- Kč., Telefonicky si sjednat osobní schůzku.. Pracoviště: Vmr group czech s.r.o. - úl, Neštěmická, č.p. 779, 400 07 Ústí nad Labem 7. Informace: Marcela Brabcová, +420 775 755 945.

Gastronomie - Vedoucí směny, hotovkář, minutkář 45 000 Kč

Provozovatel restaurací Praha 1 přijme pro své provozovny kuchaře na HPP, vedoucí směny - nástupní plat 40.000 Kč - po zapracování 45.000 Kč, hotovkář - nástupní plat 38.000 Kč, po zapracování 40.000 Kč, minutkář - nástupní plat 35.000 Kč, po zapracování 38.000 Kč, krátký/dlouhý týden. Pracovní smlouva a přihlášení na úřady samozřejmostí. Nástup možný ihned.

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 100 Kč

Zámečníci strojů Zámečník. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Zavedená zámečnická firma s dvacetilou tradicí do svého týmu příjme zámečníka. , Vaší hlavní pracovní činností bude vrtání, řezání, broušení a jiné pomocné práce (paletování, balení, manipulace,...)- u nás Vás nečeká nutná pásová výroba, ale zajímavá práce v kusové kovovýrobě. , Pracovní poměr - DPP, DPČ s možností vzniku HPP nebo HPP na dobu určitou, Požadujeme: samostatnost, flexibilitu, zodpovědnost, spolehlivost, ochotu práce přesčas, ŘP sk. B., Nabízíme Vám zajímavé finanční ohodnocení dle Vašich zkušeností. Dále Vám nabízíme zvýhodněné podnikové stravování, Své životopisy můžete zasílat na email info@aerolux.cz, Vhodné i pro absolventy.. Pracoviště: Aerolux, s.r.o. - průmyslový areál luhov, 471 24 Mimoň. Informace: Patricie Horová, +420 724 156 301.

Obchod - Skvělá nabídka práce pro prodavače 19 000 Kč

Menší prodejna potravin Pont na Masarykově nádraží příjme prodavače. Ranní-odpolední směny nebo krátký-dlouhý týden, nástup možný ihned nebo dohodou. Zkušenosti nejsou podmínkou, rádi Vás zaučíme. Preferujeme dlouhodobou spolupráci.

Kateřina Valachová

Exministryně Valachová: Školky by mohly přijímat starší dvouleté děti

Lidé protestovali 25. dubna na Libeňském mostě v Praze proti jeho zbourání.

Dolínku, nesahej na most. Proti zbourání unikátu protestovaly stovky lidí

Poslanci pošlou do lesů na sever Moravy inspekci. Stav je katastrofální

Poslanci z podvýboru pro ochranu přírody a krajiny se na dnešním jednání shodli na tom, že požádají Českou inspekci životního prostředí (ČIŽP) o zprávu ke stavu lesů na severu Moravy. Zajímají se také o to, jak v této kůrovcové lokalitě hospodařily Lesy ČR od roku 2015. Oznámila to členka podvýboru a předsedkyně výboru pro životní prostředí Dana Balcarová (Piráti).

Dráždivý rozhovor s estébákem, trest pro Madsena a pivo na kole: Vteřiny dne

Zjistěte během několika málo sekund, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Evropské děti se už k WhatsApp nedostanou, Facebook ji zpřístupní až od 16 let

Aplikace pro online zasílání zpráv WhatsApp Messenger, která je dceřinou společností Facebooku, bude v Evropské unii dostupná jen lidem starším 16 let, mladším bude používání jejích služeb zakázáno. Tento posun je reakcí na nová evropská pravidla ochrany osobních údajů (GDPR), která vstoupí v platnost 25. května.

Německé hudební ceny Echo končí. Kvůli antisemitskému skandálu

Německý hudební průmysl skoncuje s hudebními cenami Echo. K tomuto kroku se rozhodl po letošním ročníku, v němž kategorii hip-hop vyhrálo album s antisemitiskými texty.