Deník

Je objekt z jiné sluneční soustavy vesmírná loď? Vědci jej budou dále zkoumat

Asteroid zvaný Oumuamua, který se na začátku letošního podzimu stal středem pozornosti vědeckého světa, bude nyní podroben pečlivému zkoumání. Astronomové totiž chtějí prověřit, zda na asteroidu nejsou známky jiných civilizací. Vesmírnému objektu proto bude naslouchat obří satelit v americké Západní Virginii.

12.12.2017 6

OumuamuaFoto: ČTK/CoverImages/ESO/M. Kornmesser/Cover Images

Teleskop v Green Bank bude poslouchat asteroid ve čtyřech rádiových pásmech po dobu 10 hodin. Podlouhlá planetka pochází podle americké kosmické agentury z jiné soustavy, a tak by mohla nést i informace o jiných formách života.

"S největší pravděpodobností je přírodního původu, ale protože je tak zvláštní, rádi bychom zkontrolovali, zda má nějaké známky umělého původu, jako jsou například radio emise," řekl serveru Guardian Avi Loeb, profesor astronomie na Harvardově univerzitě. "Pokud zde bude umělé záření, okamžitě to zjistíme," dodal.

Asteroid byl potvrzen jako první známý objekt, který nepochází ze Sluneční soustavy. Na to vědci přišli díky jeho nezvyklé oběžné dráze.

Podle výpočtů Kalifornské univerzity v Las Vegas přiletěl Oumuamua ze souhvězdí Lyry.

Oumuamua má neobvyklý tvar doutníku - jeho délka je totiž desetkrát delší než šířka, což by podle vědců byl také nejpravděpodobnější tvar mezihvězdné kosmické lodě. Aerodynamický tvar by totiž minimalizoval tření a poškození mezihvězdnými plyny a prachem.

„Přírodní původ je sice pravděpodobnější, ale dosud nepanuje shoda na tom, jakého by mohl být objekt původu. Soukromý projekt Breakthrough Listen, který je zaměřen právě na pátrání po mimozemské inteligenci, je připraven prověřit možnost, že by mohl být Oumuamua mimozemský artefakt,“ stojí dále v prohlášení projektu.

Konat je třeba rychle. Na poslední chvíli objevené těleso Oumuamua, jehož jméno je havajského původu a znamená „posel”, bude v dosahu pozemských teleskopů už jen několik dní.

Těleso objevil 19. října teleskop Pan-STARRS 1 na Havaji při pátrání po tělesech v blízkosti Země, jež provádí pro americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Původně byl však klasifikován jako kometa, avšak neprojevil žádnou činnost podobnou kometě a astronomové jej pak reklasifikovali jako" mezihvězdný asteroid," uvedl server Huffington Post s odkazem na americkou vesmírnou agenturu.

"Při pozorování jsme mimo jiné zjistili, že má načervenalou barvu, podobně jako objekty, které se nacházejí mimo naší Sluneční soustavu, říká Karen Meechová z Institutu pro astronomii na Havaji. Podle ní je také objekt zcela inertní, tedy že nepodléhá chemickým reakcím.

Podle vědců putoval objekt Mléčnou dráhou stamiliony let, než se nakrátko dostal do naší sluneční soustavy.

Autor: Andrea Gričová

12.12.2017 VSTUP DO DISKUSE 6
Prezident Miloš Zeman.

Kurzy na prezidenta jsou vyrovnané. Na Zemana vsadil sázkař dva miliony

Francouzský šansoniér Charles Aznavour

Legenda šansonu Charles Aznavour: Jen si to zkuste, zpívat v pěti jazycích!

Skrytý průplav u Karlova mostu měří 60 metrů. Při plavbě uvidíte i Bradáče

Tajemný vodní kanál Čertovka zná téměř každý Pražan. Věděli jste, že se ale pod nultým obloukem Karlova mostu nachází ještě jeden? Prostor, kterému se říká vodní kanál vznikl už ve 14. století. Veřejnosti běžně skrytý průplav můžete prozkoumat pouze plavbou na lodičce.

Smrtelná nehoda: v Závisti kamion zdemoloval auto, řidič podlehl zraněním

/FOTOGALERIE/ Vrtulník přistával v pondělí u vážné dopravní nehody v Závisti na Blanensku. Krátce před devátou hodinou ráno se na silnici I/43 čelně srazil kamion s osobním autem. Zranili se dva řidiči, osmašedesátiletý muž, který řídil osobní auto, podle policie po převozu do nemocnice zemřel. Tah mezi Brnem a Svitavami byl v místě nehody neprůjezdný zhruba dvě hodiny.

Tereza H. pašovala v Pákistánu heroin. Nyní zatýkají další podezřelé

V souvislosti s případem Terezy H. z Uherského Hradiště, která byla zadržena za pašování devíti kilogramů heroinu, byla v Pákistánu zatčena další osoba. V pondělí 22. ledna o tom informoval server Customs Today.

Dvojí kvalita: Billa v Rakousku prodává lepší a levnější toaletní papír než v ČR

Stejná značka, ale jiný počet vrstev. Když se časopis dTest pokusil srovnat třívrstvé toaletní papíry nabízené v českých a rakouských obchodech, narazil na praktický problém. Zatímco v Rakousku se pod privátní značkou Clever prodává třívrstvý papír, v Česku jenom papír jedno- či dvouvrstvý. Srovnatelný toaletní papír, který Billa prodává v Česku, je navíc horší a dražší.

>