Dveře k pilotům se musí zajistit a uzamknout pokaždé, když se uzavřou tlakové nástupní dveře do kabiny, a cestující se u nich nesmí pohybovat. Některá letadla jsou navíc vybavena dvojitými dveřmi do kokpitu, tedy jakousi přechodovou komorou, aby případný útočník nemohl dveře jednoduše rozrazit ve chvíli, kdy někdo z pilotů otevírá.

Čtěte také: Vyšetřovatel: Pilot airbusu se nemohl dostat do kabiny, snažil se vyrazit dveře

David Kaminski-Morrow z leteckého portálu Flightglobal uvedl, že běžně je nutné pro vstup do uzamčeného kokpitu zadat kód. Uvnitř je prý ale západka, kterou může pilot vstup do kokpitu jednoduše zablokovat.

List The Sydney Morning Herald citoval nejmenovaného pilota Airbusu A320, tedy stejného stroje, který se v úterý zřítil ve francouzských Alpách. Podle něj se do kokpitu není možné dostat, pokud to lidé uvnitř nebudou chtít. „Pokud člověk na druhé straně dveří řekne ne, dovnitř se nedostanete," řekl. Dodal, že vyztužení dveří neumožňuje jejich rychlé vyražení.

Nouzový postup

Podle německého odborového svazu pilotů Vereinigung Cockpit existuje pro výjimečné případy technická možnost, jak kokpitové dveře otevřít zvenčí. Nouzový postup je ale v závislosti na naprogramování provázán s časovým odkladem v řádu vteřin či minut, což otevření prodlužuje. Pokud ale vstup pilot zevnitř zablokuje, otevření není možné.

Ne všechny letecké společnosti mají stejná bezpečnostní opatření. Některá k ochraně kokpitu přistupují volněji. Mimořádně přísná jsou podle serveru Politico nařízení izraelských aerolinek El Al, která vyžadují uzamknout kokpit ještě před tím, než nastoupí první pasažér. Vstup k pilotům je možné znovu otevřít až poté, co letadlo opustí poslední cestující.

Aerolinky ve Spojených státech pilotům neumožňují zůstat v kokpitu sami. Standardní postup, kdy jeden z pilotů chce odejít například na toaletu, podle AP udává, že v kokpitu s druhým pilotem zůstane do jeho návratu letuška.

Šéf amerického Úřadu pro bezpečnost v dopravě (TSA) John Magaw po atentátech v roce 2001 v rozhovoru se CNN varoval před přílišnými bezpečnostními opatřeními. Obavy vyslovil především z takového uzamčení kokpitu, kdy nebude možné dostat se do něj z venčí, pokud se něco přihodí. Portál popularmechanic­s.com připomněl, že Magawovy připomínky aerolinky i piloti odmítali s tím, že letadla jsou schopná v případě nouze sama automaticky bez lidského zásahu přistát.