Nejvíce si stěžují Španělé, naopak Češi poslali do Bruselu relativně málo stížností. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou dnes v Bruselu zveřejnil evropský ombudsman Nikiforos Diamanduros.

Loni dostal 3830 stížností od občanů zemí EU, nevládních organizací a firem. Je to víceméně stejně jako v roce 2005 (3920), kdy počet stížností dosáhl rekordní úrovně. Instituce Evropské unie se dost nezaměřují na občany, řekl dnes Diamanduros, ale zdůraznil, že zlepšování jejich práce "je nekončící proces".

Čtvrtina všech stížností se zaměřovala na nedostatek informací, či na jejich odmítání. Následovaly stížnosti na nespravedlivý přístup úředníků či zneužívání moci (19 procent), procedurální průtahy (12) a diskriminaci (devět procent).

Úřad evropského ombudsmana byl založen před deseti lety ve snaze přiblížit unijní instituce občanům. Obrátit se na něj může kdokoli v EU, ale zabývá se pouze prací evropských institucí, nikoli stížnostmi na národní nebo regionální úřady, i když se případy týkají evropského práva.

Také loni byla valná většina, 78,5 procenta stížností mimo pravomoc evropského ombudsmana. Loni vedl ombudsman na základě stížností celkem 582 šetření, z nichž některá ale přesahovala z předcházejících let.

Nejvíce se jich týkalo Evropské komise (66 procent). S velkým odstupem následují Evropský úřad pro výběr personálu (12 procent), Evropský parlament (osm) a Rada EU (dvě procenta).

Počet stížností z České republiky stále klesá. Loni jich bylo 67, zatímco v roce 2005 80 a o rok před tím 97. To je celkem 1,7 procenta všech podaných stížností, zatímco Češi tvoří 2,2 procenta obyvatel EU.

V absolutních číslech si nejvíce stěžují Španělé (781) a Němci (537). V přepočtu na počet obyvatel jsou stejně jako loni nejaktivnější Lucemburčané, Malťané a Kypřané.

Občané EU se mohou na ombudsmana obrátit telefonicky, poštou, případně elektronickou poštou (eo@ombudsman.europa.eu) či na jeho internetových stránkách http://www.ombudsman.europa.eu. Loni bylo také nejvíce (57 procent) stížností podáno elektronicky.