- proč jedním letadlem letělo tolik důležitých osob v zemi? (prezident, velení armády, prominentní úředníci prezidentské kanceláře, poslanci Sejmu, včetně místopředsedů dolní komory parlamentu, senátoři, šéfové důležitých státních institucí, včetně guvernéra Polské národní banky nebo Institutu národní paměti). Například v USA nesmějí prezident a viceprezident létat jedním strojem, na palubě jednoho letadla nesmějí být najednou ani velitelé jednotlivých složek americké armády a dokonce ani ne jejich zástupci.

- proč se piloti rozhodli přistát, i když nad letištěm ve Smolensku ležela mlha? Podle ruských médií navigátoři na letišti říkali pilotovi polského letadla, ať přistane v Minsku nebo Moskvě. V místě neštěstí byla viditelnost okolo 400 metrů, přičemž podle předpisů musí být pro přistání viditelnost jeden kilometr.

- proč prezidentský speciál letěl do Smolenska teprve v den připomínkových akcí k 70. výročí katyňského masakru? Kdo o tom rozhodoval? Takové lety se plánují s velkým předstihem, zvažují se varianty v případě špatného počasí, počítá se s časovou rezervou, aby v případě možnosti bylo možné přistát na jiném místě a dojet na připomínkové obřady.

- přistávali piloti ve Smolensku (a vzdali se tak možnosti přistát někde jinde), aby připomínkové akce stihli za každou cenu? Podle ruských vyšetřovatelů není vyloučené, že příkaz k přistání ve Smolensku dal sám prezident Kaczyński. Polská média připomínají, že v srpnu 2008 během rusko-gruzínského ozbrojeného konfliktu Kaczyński nařídil pilotovi přistát v Tbilisi, ačkoliv Gruzie byla ve válečném stavu. "Důstojník by neměl být úzkostlivý," řekl tehdy prezident novinářům na palubě. Pilot ale nařízení hlavy státu odmítl vykonat a přistál v sousedním Ázerbájdžánu. Prezident byl na pilota velmi rozzlobený.

- proč nejvyšší představitelé Polska museli létat zastaralým letounem sovětské výroby Tu-154? Pokaždé, když se politici v minulosti snažili prosadit nákup nových strojů, zvedla se proti tomu kampaň v polských bulvárních médiích. Kdyby za stejných podmínek prezident letěl jiným letounem, existovala by jistá šance na dobrý konec. Pilot se pokoušel ještě před pádem stroj navést do větší výšky, ale jak listu Gazeta Wyborcza řekl jeden ze zaměstnanců smolenského letiště, s tak těžkým letadlem, jako je Tu-154, to není možné.