Její součástí je i distribuce "Charty Pařížana a návštěvníka", která má oběma stranám pomoci víc si padnout do oka.
"Jakožto velvyslanec své země se dělím o svou kulturu," je první 'závazek', který na sebe Pařížan vůči návštěvníkovi v chartě bere. Slibuje taky, že při informování turistů nebude šetřit časem, bude se snažit odpovídat jim v jejich jazyce a bude jim říkat, co on sám na svém městě oceňuje.
I návštěvník by ale podle charty měl vyvinout nějaké úsilí. Aby měl z Paříže ten pravý požitek, měl by se vpravit do jejího rytmu, využít pobytu k objevování francouzských výrobků a respektovat město - včetně formou používání kolektivní veřejné dopravy.
Charta je otevřená a Pařížané a návštěvníci jsou vyzýváni k zasílání návrhů na její doplnění o další zásady.
Nejde o první podobnou iniciativu. Pověst Paříže nevlídné k návštěvníkům má dlouhé kořeny a je obtížné říci, do jaké míry jde o stereotyp a do jaké míry je to oprávněné. V každém případě se ale podle studie odborného kabinetu Global Market Inside Paříž ve vlídnosti k turistům umístila mezi šedesáti posuzovanými městy až na 52. místě.
Cizinci jejím obyvatelům vyčítají chlad, ne-li přezíravost v osobním styku, uspěchanost a omezování se na striktní minimum v odpovědích, neochotu promluvit jinak než francouzsky. Přímo šokovaní se prý někdy cítí japonští turisté, zvyklí na zdvořilost a navíc přijíždějící do Paříže s přehnaně romantickými představami. Několik desítek se prý jich každoročně dostane po nárazu s pařížskou realitou do přímo chorobného stresu a musí být dopraveno zpátky do vlasti.
Pařížané považují tyto výtky většinou za přehnané, navíc sami mohou návštěvníkům vyčítat, že se nesnaží naučit aspoň pár nejzákladnějších slov francouzsky, že na ně automaticky vybafnou anglicky nebo že před francouzskými specialitami dávají přednost rychlému občerstvení z McDonaldů a Starbucků.
Na turistickém ruchu ovšem přímo závisí 12 procent a nepřímo dalších osm procent pracovních míst ve městě. Toto číslo přitom pravděpodobně ještě vzroste. Městský úřad pro turistiku předpokládá, že kolem roku 2020 bude v pařížských hotelích každoročně pobývat 20 milionů zahraničních turistů, zatímco loni to bylo 9,7 milionu. Navíc 97 procent zahraničních návštěvníků přes všechny případné výhrady k Pařížanům v průzkumech říká, že se do Paříže chce znovu vrátit.