Na palubě letadla společnosti Egyptair bylo v době jeho pádu do Středozemního moře 66 lidí, všichni zahynuli. Příčina čtvrteční havárie zatím není jasná a ve hře je řada možných vysvětlení. Strmý pád letadla z výšky přes deset kilometrů mohla způsobit technická závada, chyba či úmysl pilota i teroristický ú­tok.

Do káhirské márnice dnes dorazily pozůstatky prvních obětí havárie. Odborníci se nyní pokusí zjistit jejich totožnost na základě vzorků DNA, které jim poskytli příbuzní cestujících a členů posádky.

Francouzská televize M6 tvrdí, že kapitán airbusu mířícího z Paříže do Káhiry mluvil před katastrofou několik minut s egyptskými letovými dispečery o kouři v kabině a ve snaze odvrátit neštěstí zvolil rychlý sestup. „Není to pravda. Pilot egyptskou letovou kontrolu nekontaktoval," řekl britskému deníku Daily Mail mluvčí řízení letového provozu v Káhiře.

Vyslání automatické zprávy

Podle dřívějšího prohlášení francouzského úřadu pro bezpečnost civilního letectví (BEA) vyslalo letadlo zprávu o kouři na palubě automaticky. Kouř údajně vycházel z toalet. Podle francouzských médií se vyšetřovatelé stále více přiklánějí k tomu, že za havárií je technická závada, k případnému teroristickému útoku se navíc dosud nikdo nepřihlásil. Stanice France 2 připomněla, že vyšetřování pádu stroje může trvat i několik měsíců.

Egyptské úřady dnes rovněž popřely dřívější informaci řeckého ministra obrany Panose Kammenose, že letadlo začalo ztrácet výšku ještě před tím, než náhle zmizelo z radarů. „Nezahnulo ani doprava ani doleva a v okamžiku, kdy vstoupilo do egyptské letové oblasti, bylo v pořádku. Trvalo dvě či tři minuty, než pak zmizelo," uvedl šéf egyptské Národní společnosti leteckých služeb Iháb Azmí.

Podle zprávy egyptského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod havarovaný airbus v roce 2013 krátce po vzletu nouzově přistál v Káhiře poté, co se jeden z jeho motorů přehřál.

Odborníci oslovení agenturou AP ale uvedli, že se sice nejedná o zcela běžný problém, je ale nepravděpodobné, že by přehřátí jednoho z motorů mohlo způsobit neštěstí. „Požár motoru by mohl způsobit havárii, v moderních dějinách letectví se to ale ještě nikdy nestalo," uvedl redaktor časopisu Flightglobal David Learmount.