Bohužel o žádném z nich zatím nebylo možné říct, že patří ke zmizelému Boeingu 777 společnosti Malaysia Airlines, napsal list The Christian Science Monitor.

Jednu z mnoha slibných stop v Indickém oceánu objevili pátrači počátkem týdne. Nakonec se ale ukázalo, že šlo o hromadu pohozeného rybářského náčiní. I u snímku z francouzského satelitu z předchozího týdne se nakonec zjistilo, že šlo o hromadu odpadků.

Těch je na hladině oceánu ohromné množství, což dělá ze sisyfovského hledání zmizelého letadla ještě komplikovanější úkol.

Ze smetí vyrostly celé ostrovy

Ekologická organizace 5 Gyres, která v průběhu šesti let podnikla 24 rozsáhlých leteckých expedic, odhaduje, že 
v moři plave zhruba 5,25 bilionu kusů plastového odpadu 
o přibližné váze půl milionu tun. O množství odpadu na dně oceánů se lze jen dohadovat.

Bohužel, plující odpadky vypadají hrozně podobně jako trosky letadla, řekl Malcom Spaulding, bývalý profesor oceánografie Rhodeislandské univerzity, který se do pátrání a záchranných akcí zapojuje od 70. let minulého století.

Jedním z hlavních problémů je skutečnost, že oceán je podobnými poli trosek doslova posetý, uvedl oceánograf Curtis Ebbsmeyer, který studuje odpadky v moři. „Všechno, co lidstvo dělá, se v odpadcích 
a troskách v moři projeví," řekl.

Domovní odpad, zbytky raketových odpalovacích stupňů, vysypaný obsah přepravních kontejnerů z lodí i ztracené rybářské vybavení plují kolem země neseny oceánskými proudy, dodal.

Proudy v této oblasti běží od mysu Dobré naděje napříč Indickým oceánem k pobřeží západní Austrálie a na sever k Indii, než se stočí zpět k Africe nedaleko Etiopie a vrátí k mysu Dobré naděje. Obkroužit toto kolečko trvá asi tři roky.

Ebbsmeyer přirovnal oceán a jeho proudy k misce, ve které mícháme těsto na dort. „Když budete míchat pomalu, vzniknou vám v něm kousky a pásy mouky," vysvětlil. A stejně tak v oceánu vznikají shluky a pásy trosek. Některé jsou tak velké, že už se samy změnily v ostrovy. Největším z těchto plujících polí odpadků je velké tichomořské pole smetí, které se nachází zhruba na půli cesty mezi Havají a San Franciskem. Vědci zjistili, že ptáci žijící na ostrově Midway uprostřed Tichého oceánu se z těchto odpadků krmí. Podobné pole smetí objevili v jižní části Indického oceánu v roce 2010, ale v oblasti plují další stovky menších, dodal Ebbsmeyer.

Pokaždé, když satelitní snímky zaznamenají nové pole trosek, vyrazí vědci do terénu – tedy naskáčou do lodí a vydají se do oblasti prověřit, co vlastně družicové snímky objevily.

Pokud tedy danou plující kupku odpadků vůbec najdou. Často do doby, než se lodím do vymezené oblasti podaří doplout, objekty zachycené na satelitu odplavou jinam nebo se potopí. 

Pasažéři jsou v Afghánistánu, tvrdí ruský list

Souběžně s pátráním po troskách pokračuje i vyšetřování, které by objasnilo příčinu zmizení. Ačkoliv nelze vyloučit technické problémy, malajsijští policisté považují za nejpravděpodobnější verzi únos.

Podezření zatím padá hlavně na posádku, zejména na dvojici pilotů – Zaharího Ahmada Šáha 
a Faríka Abdula Hamída. „Pasažéři už jsou podezření zproštěni. Zbytek ne," oznámil ve středu malajsijský policejní inspektor Khalid Abu Bakar. Dodal přitom, že vyšetřování nakonec možná pravdu neodhalí.

Ačkoliv Malajsie už oficiálně oznámila, že letadlo se zřítilo 
a nikdo nepřežil, ruský list Moskovskij Komsomolec tvrdí opak. S odvoláním na zdroje z tajné služby píše, že boeing je v části Afghánistánu kontrolované hnutím Tálibán. „Pohřešované malajsijské letadlo s 227 pasažéry 
a 12 členy posádky bylo zajato a nachází se jihovýchodně od Kandaháru v Afghánistánu, blízko pákistánské hranice. Letadlo stojí na prašné cestě se zlomeným křídlem, pravděpodobně jde o následek tvrdého přistání. Všichni pasažéři jsou naživu 
a jsou rozděleni do sedmi skupin," tvrdí podle listu zdroj z tajných služeb.

O možné afghánské stopě přitom psal před časem i britský list The Independent. Ten tvrdí, že malajsijští vyšetřovatelé se touto verzí začali zabývat poté, co vyšlo najevo, že poslední zpráva 
z kokpitu mohla být odeslána už ze země.