Turistická ponorka s pěti lidmi na palubě se v severním Atlantiku stovky kilometrů od pevniny ztratila v neděli a americké a kanadské složky pátrající po skupině jsou pod čím dál větším časovým tlakem. Za předpokladu, že ponorka byla neustále pod hladinou a nemá porušený trup, zbývá posádce kyslík přibližně do čtvrtečního poledne SELČ.
Po ponorce Titan pátrají lodě, letadla i bóje se sonarem a posádka jednoho z kanadských pátracích letadel v úterý v oblasti, kde se ponorka ztratila, zachytila ruchy. Podle informací amerických médií se bouchání ozývalo každých 30 minut a bylo slyšet i o čtyři hodiny později, když byl v místě nasazen další sonar.

Zachycení podvodních zvuků v noci na dnešek potvrdila americká pobřežní stráž, která uvedla, že příslušná data sdílela s experty amerického námořnictva. V dané zóně pak probíhalo pátrání za pomoci dálkově ovládaných přístrojů, které ovšem v první fázi přineslo „negativní výsledky“.
Odkud se zvuky berou, experti netuší
„Zdroj zvuku neznáme,“ řekl dnes v rozhovoru s televizí CBS Mauger. Podotkl, že v místě, kde se nachází vrak Titaniku, je mnoho kovových předmětů. Pátrání je podle Maugera velmi komplikované, ale bude pokračovat, „dokud je zde šance na přežití“.
Zpráva o zachycení zvuků vyvolala optimismus u některých pozorovatelů, neboť bouchání do trupu ponorky je součástí standardního postupu při podmořských nehodách, napsala agentura AP. Australský expert na podmořské operace Frank Owen uvedl, že jeho naděje "stouply o řád", když se o novém vývoji dozvěděl. Zachycení zvuku sonarem umístěným na hladině podle něj naznačuje, že ponorka by také mohla být na hladině nebo v malé hloubce.

Vrak Titaniku, k němuž se před třemi dny vydala pětičlenná mezinárodní posádka, leží v hloubce kolem 3800 metrů. Pokud skupina uvázla u dna oceánu, bylo by extrémně složité jí pomoci, upozorňují experti. I kdyby ovšem byl Titan na hladině, nebylo by jednoduché jej najít, uvádí BBC.
Vody v blízkosti vraku začal prohledávat podmořský robot, zatímco se úřady snažily do pátrací akce zapojit další a další prostředky, uvádí AP. Na východ kanadského Nového Foundlandu, kde Titan zahájil svou cestu, v úterý dorazila trojice letadel amerického letectva s dodatečným vybavením a personálem. Do oblasti pátrání pak míří loď kanadského námořnictva, na níž by se posádce ztracené ponorky v případě záchrany dostalo potřebné péče.
V Atlantském ocenu zmizela v pondělí ponorka. Šlo o komerční plavidlo, které slouží k dopravě turistů k vraku slavného Titaniku. Na palubě bylo pět lidí.
Na palubě ponorky, která patří společnosti OceanGate Expeditions, jsou kromě šéfa firmy Stocktona Rushe také britský dobrodruh Hamish Harding, francouzský znalec Titanicu Paul-Henri Nargeolet a britský podnikatel s pákistánskými kořeny Shahzada Dawood a jeho syn Suleman.
Odborníci před riziky varovali
Odborníci před několika lety provozovatele ztracené ponorky Titan varovali před možnými „katastrofickými“ problémy. Vyzvali ho také, aby podmořské zařízení podstoupilo certifikační proces. Napsal to list The New York Times (NYT).
Dopis adresovaný Stocktonovi Rushovi, který je šéfem firmy OceanGate a nyní je také na palubě Titanu, v roce 2018 podepsaly více než tři desítky lidí, včetně oceánografů, průzkumníků mořských hlubin, inženýrů a představitelů firem vyrábějících ponorky.
Jménem americké Společnosti pro námořní technologie v něm vyjádřily „znepokojení“ týkající se vývoje ponorky a chystaných expedic a také obavy, že „experimentální přístup“ společnosti OceanGate by mohl vést k problémům, a to včetně katastrofických.

V dopise se píše i o tom, že marketing firmy byl „zavádějící“, protože tvrdil, že ponorka dostojí, či dokonce překročí bezpečnostní normy stanovené agenturou pro posuzování rizik DNV, přestože u ní zařízení společnost nenechala otestovat.
OceanGate v roce 2019 potvrdila, že Titan netestovala žádná nezávislá organizace. Vysvětlovat každou inovaci externímu subjektu ještě předtím, než je testována v reálném světě, je totiž podle firmy v případě rychlých inovací nepřijatelné. Podle odborníků je ale právě testování třetí stranou „zásadní součástí bezpečnostních opatření, která chrání všechny uživatele ponorek“.
Společnost, jejíž ponorka se ztratila v neděli s pěti lidmi na palubě východně od pobřeží kanadské provincie Nový Foundland, se k dopisu odmítla vyjádřit.
Problémů bylo více
Není to poprvé, kdy se Titan dostal do problémů. Německý podnikatel Arthur Loibl, který ponor k Titaniku absolvoval, serveru Spiegel Online řekl, že se v době jeho cesty opakovaně vyskytly problémy s bateriemi a jeden z předchozích ponorů musel být přerušen v hloubce 1600 metrů.
Když byl v roce 2018 na palubě ponorky korespondent americké televize CBS David Pogue, přestala zase fungovat komunikace a trvalo přes dvě hodiny, než se ji podařilo obnovit.
Pogue tvrdí, že by se zařízení mělo i v případě výpadku elektrické energie dostat na hladinu. To, že na hladině nepluje, podle něj může znamenat dvě věci. Buď se ponorka o něco zachytila na dně, což ale považuje za nepravděpodobné, protože tam nic kromě Titaniku není. Nebo došlo k porušení trupu a ponorka je zničena.