Deník

Pes pochází z Evropy, a ne z Asie, zjistili vědci srovnáním DNA

Washington /Tübingen - Prvního psa na světě domestikovali evropští lovci a sběrači. Dokládá to genetická studie, kterou zveřejnil tým pod vedením Olafa Thalmanna z univerzity ve finském Turku v odborném časopise Science. Vědci se přitom dlouho klonili k názoru, že domácí psi pocházejí z východní Asie či Blízkého východu. Spory ale prý neustanou.

14.11.2013 2

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/David Taneček

Prapředkem psa byl vlk, který přišel na chuť soužití s člověkem. Příchylnost zřejmě vyvolala potrava nalezená v lidských odpadcích nebo zbytky masa na kostech zvěře ulovené člověkem. Lidé časem přišli na to, že pes je druhem užitečným při lovu i k ochraně. Z vlků se postupně v tomto přívětivém prostředí stali psi.

Vědci shromáždili vzorky DNA z 18 kosterních pozůstatků předků vlků a psů, kteří žili před 38.000 lety v Argentině, Belgii, Německu, Rusku, Švýcarsku a USA. Genetický materiál porovnali s DNA téměř padesáti dnes žijících vlků a kojotů a čtyřiačtyřiceti zástupců různorodých psích plemen – kokršpanělů, afrických basenjů nebo zlatých retrívrů. Vzorky pocházely prakticky ze všech kontinentů.

Tři hypotézy

Domestikování psů podle Thalmannova týmu začalo zhruba před 19.000 až 32.000 lety, tedy v době, kdy byla Evropa osídlena lovci a sběrači.

Podle Roberta Waynea z Kalifornské univerzity v Los Angeles dosud existovaly ohledně původu psů tři hypotézy – podle první z nich je jejich kolébkou Evropa, podle dalších dvou východní Asie a Blízký východ. Ze srovnání vzorků DNA vyplynulo, že nejpravděpodobnější variantou je právě Evropa. Ukázalo se navíc, že druh vlků, z nichž se psi vyvinuli, už vyhynul.

„Pes jako domácí zvíře tak byl domestikován například před kozami, ovcemi nebo skotem," řekl podle agentury DPA Johannes Krause z Institutu pro přírodovědnou archeologii z univerzity v německém Tübingenu, který se na studii podílel.

14.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
Vteřiny dne

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Zásah na setkání prezidenta Zemana s obyvateli Lipníku: policisté vtrhli do místnosti nad restaurací a muže, který zde pouštěl píseň Marty Kubišové Modlitba pro Martu, odvedli s tím, že se jedná o narušení veřejné akce.

Policejní prezidium: Zákrok v Lipníku byl oprávněný, hlasitost překročila zákon

Zvrat v miliardovém obchodu. Škodu Transportation má koupit PPF Petra Kellnera

Jeden z největších obchodů tohoto roku je nyní u konce. Plzeňskou Škodu Transportation podle čtyř zdrojů Hospodářských novin získá skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Informoval o tom server iHned.

Na mešitu v Egyptě zaútočili teroristé, zmařili životy nejméně 235 věřících

/VIDEA, FOTOGALERIE/ Při pátečním útoku na Sinajském poloostrově v Egyptě zemřelo přes 235 lidí, minimálně 130 osob je zraněno. Teroristé, spekuluje se o egyptské odnoži Al-Káidy, udeřili během modlitby, odpálili trhavinu a začali střílet. Jde o nejhorší teroristický útok v Egyptě za desítky let. Oblast útoku leží zcela mimo zóny turistického ruchu.

Pirát z Olomouce je ve vedení Sněmovny. Nesmím přibrat, usmívá se Pikal

/ROZHOVOR/ Místopředseda Pirátské strany Vojtěch Pikal z Olomouce byl také zvolen místopředsedou Poslanecké sněmovny.

Úsek Pražského okruhu získal kladné stanovisko EIA

Úsek Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1 v pátek získal kladné stanovisko vlivu na životní prostředí (EIA). Informovalo o tom ministerstvo životního prostředí. Úsek označovaný číslem 511 by se mohl začít v roce 2020.