Žena v průměru spotřebuje za život pět až deset tisíc tamponů nebo hygienických vložek. Přední francouzská skupina „60 milionů zákazníků" chránící zájmy spotřebitelů upozorňuje na přítomnost zbytků toxických látek ve výrobcích této kategorie ženské hygieny. Pro spotřebitele, a hlavně spotřebitelky, je zjištění v některých případech šokem. Protože při nákupu potravin velkým obloukem obcházejí ovoce a zeleninu, které by mohly obsahovat třeba herbicidy a další plevel hubící přípravky, zatímco málokdy kontrolují, co si přikládají na intimní místa.

Po testech, jak uvedla už loni zástupkyně organizace Victoria N´Sondé, se ve výrobcích našly „dioxiny, glyfosfáty a jiné pesticidy". Sice v malém množství, ale i tak mohou mít při pravidelném a dlouhodobém používání může způsobit i hormonální změny. Dioxiny jsou podle Světové zdravotnické organizace vysoce toxické a mohou poškozovat imunitní systém nebo způsobit rakovinu, způsobit reprodukční a vývojové změny. Jinak řečeno – mohou ovlivnit i plodnost ženy.

Přitom některé herbicidy byly obsažené i ve vložkách „prestižních" producentů a v těch, které na obalu nesly výrazný nápis „bio".

Sdružení „60 milionů zákazníků" otestovalo jedenáct tamponů a vložek, pět z nich obsahovalo zbytkové množství nebezpečných látek. Často se jednalo o produkty renomovaných značek.

Sankce za porušení pravidel se v tomto případě pohybují ve Francii trestem vězění až na dva roky a finančními pokutami od 30 do 150 tisíc eur.
Momentálně se francouzské kontrolní orgány zaměří na přibližně tisícovku kosmetických přípravků, včetně parfémů prodávaných v těch nejdražších obchodech v Paříži, které obsahují nežádoucí nebo zakázané látky.

Na seznamu 1017 kosmetických a drogistických výrobků jsou také zubní pasty, barvy na vlasy, krémy na opalování. A to nejen pro dospělé, ale také krémy nebo pasty pro děti. Mezi těmi výrobkya, které spotřebitelé v obchodech objevili, je například i lak na nehty.

Seznam vznikl v roce 2016 a obsahoval zpočátku asi 400 položek. Podněty přicházely od samotných zákazníků, kteří si začali více všímat údajů na výrobcích a jejich složení.