Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Piloti se odnaučili létat, zjistila studie

New York – Pták se těžko odnaučí létat – když jste ale pilot, může se vám to lehce stát.

2.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Mnoho pilotů moderních linkových letadel si totiž už natolik zvyklo na automatické systémy, že zapomínají, jak se klasicky takový letoun ovládá. Zjistila to nová studie amerického úřadu pro bezpečnost letového provozu (FAA).

Když dnes pilot řídí dopravní letadlo, může se sem tam cítit spíš jako počítačový expert – a méně jako letec.

Časy, kdy měl pilot svůj stroj pevně v rukou, se změnily tak, že dnes drží knipl pár minut při startu a při přistávání. V hodinách mezi tím vládne autopilot a posádka „krmí“ počítač pouze odpovídajícími da­ty.

Bezpečnostní experti, ale i samotní piloti, si už dlouho stěžují na to, že ubývá praktického létání – a že to může mít nebezpečné následky. Studie jim podle agentury AP dává zapravdu.

Odborníci prozkoumali 46 leteckých nehod, 734 dobrovolných hlášení od pilotů a vyhodnotili data z dalších 9000 letů, kdy experti pozorovali posádku v kokpitu.

Závěry? Při více než 60 procentech nehod a 30 procentech závažnějších nečekaných událostí měli piloti problémy s tím, řídit najednou stroj manuálně.

Závislost na automatice

„Zapomínáme, jak se létá,“ říká Rory Kay, letecký kapitán a jeden z šéfů komise FAA pro vzdělávání pilotů. Mluví o „závislosti na automatice“, o „nových" druzích nehod u moderních letadel i o tom, že piloti mají stále méně příležitostí, jak trénovat své letecké dovednosti.

Podle agentury AP tvrdí i další technici a odborníci, že počítačové systémy jsou do moderních letadel natolik zabudovány, že jedna chybná funkce může spustit celou fatální kaskádu dalších potíží. V extrémním případě natolik přetížit posádku, že může dojít ke katastrofě.

Stačí vzpomenout pád letadla Air France v červnu 2009, při kterém zemřelo 228 lidí. Měřiče rychlosti poskytly špatná data, odpojil se tak autopilot a přišlo varování poklesu vztlaku pod křídlem. Místo aby piloti „dali čumák letadla dolů“ a zvýšili rychlost, zvedli ho nahoru. Pak přišel pád.

„Je to otevřené tajemství,“ přiznává nedostatek letecké praxe u moderních letadel v magazínu SpigelOnline Jörg Handwerg, mluvčí německého sdružení pilotů. Jen málokdy má pilot v normálním provozu šanci mít řízení ve svých rukou. Zvlášť u letců, kteří jsou roky na cestách s automatickými systémy, se naskýtá otázka, jestli by v případě problémů dokázali stroj ukočírovat. A je podle něj jedno, o jaké aerolinky jde. „Je to spíš celosvětový problém,“ myslí si Handwerg.

Autor: Tomáš Procházka

2.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Miloš Zeman s lídrem SPD Tomio Okamurou
2 4

Zeman se sbližuje s Okamurou. Našli společnou řeč o islámu a migraci

Jiří Milek.
2 12

Vládcem velkých, širých, rodných lánů bude „malý Babiš“ Jiří Milek

Kohák se klouzal a farář žehnal raketám: Prohlédněte si nejlepší videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 9. až 10. prosince 2017.

Venezuelský prezident zakázal opozici zúčastnit se voleb

Prezident Venezuely Nicolás Maduro prohlásil, že hlavní opoziční strany mají zakázáno zúčastnit se v příštím roce prezidentských voleb. Podle něj smějí jeho prezidentství zpochybnit pouze ty strany, které se zúčastnily nedělních primátorských voleb. Ty opozice bojkotovala.

Stop dalším bytům. Vesničané se začínají bouřit proti výstavbě, plánují i petici

Naše vesnice už není tak pěkná jako dřív, zlobí se obyvatelé Holubic na Vyškovsku. Někteří podle zjištění Deníku Rovnost dokonce mluví o tom, že sepíší petici požadující zastavení výstavby dalších bytových domů. Těch je v obci s dvanácti sty obyvateli šest a další se mají stavět. „Nelíbí se mi, že se u nás pořád staví nové byty,“ řekla například Františka Šobrová.

„Konečně přijelo áčko,“ užíval si Jakub Kohák zasněžený Špindl

/FOTO, VIDEO, ROZHOVOR/ Známý showman Jakub Kohák se objevil v sobotu ve Špindlerově Mlýně při slavnostním otevírání lyžařské sezony.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT