Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Plány polské vládní strany: chce převzít regionální média

Polská vládní strana Právo a spravedlnost (PiS) bývalého premiéra Jaroslawa Kaczyńského chce vrátit do polských rukou regionální média, nyní vlastněná hlavně německými koncerny, aby jí pomohla vyhrát místní volby v příštím roce. Uvedl to dnes polský opoziční list Gazeta Wyborcza.

20.3.2017 2
SDÍLEJ:

Jaroslaw Kaczyński.Foto: ČTK/PAP/Jacek Turczyk

"Není možné, aby velice delikátní podnikání bylo v rukou cizího kapitálu," tvrdí náměstek ministra kultury Jaroslaw Sellin. Nejlepší by podle něj bylo, kdyby zahraniční koncerny dobrovolně odprodaly své podíly státu, ale nevylučuje ani "urychlující mechanismy, pokud zjistíme, že neporušují zákon".

Čtěte také: Polská prokuratura předvolala Tuska k výslechu jako svědka

Ve čtvrtek má na toto téma jednat sněmovní výbor pro kulturu a média, jehož členka Barbara Bubulová (PiS) označuje "repolonizaci" regionálních médií za "strategické rozhodnutí", protože je nezbytné "rozbít monopol zahraničních mediálních skupin". Poslankyně přitom připouští i možnost "odebrat jim noviny".

Asi 90 procent polského regionálního tisku se nachází v rukou koncernů se sídlem v Německu - Axel Springer, Bauer či Neue Passauer Presse, jehož skupina Polska Press zahrnuje dvacítku deníků o celkovém nákladu převyšujícím milion výtisků.

Ideální nástroj propagandy

"Repolonizace prostě znamená převzetí moci v médiích. Má to být podobná operace, jakou dříve bylo převzetí celostátních veřejnoprávních médií," řekl listu sociolog Mikolaj Cześnik. "PiS si chce zajistit vítězství ve volbách samospráv. Má silnou podporu na venkově, ale na úrovni obcí a okresů je to horší. Lokální média tady často bývají jediná, která poskytují informace o tom, co se děje ve městě, v obci či okresu," dodal.

"Pro PiS by to byl ideální nástroj propagandy," míní Gazeta Wyborcza.

Terčem nevole vládního tábora se stal německo-švýcarský koncern Ringier Axel Springer, který v Polsku vydává nejčtenější bulvární list Fakt a polskou verzi časopisu Newsweek, která je velice kritická vůči PiS. Vládní tábor se podle nejmenovaného zdroje deníku pokoušel převzít oba tituly prostřednictvím pojišťovny PZU, ale narazil na rozhodné odmítnutí.

Nepřehlédněte: Tusk pokračuje jako předseda Evropské rady. Proti bylo jen Polsko

Teď se ale tato otázka vrací poté, co veřejnoprávní televize, ovládaná PiS, zveřejnila dopis zaměstnancům od šéfa vydavatelství Marka Dekana ke zvolení bývalého polského premiéra Donalda Tuska do čela summitů Evropské unie, navzdory polské vládě a Kaczyńskému: "Spolu s Tuskem vyhráli všichni Poláci, kteří jsou hrdí na členství v unii. Prohrála kromě Jaroslawa Kaczyńského dobrá pověst Polska jako spolehlivého partnera v EU."

Vládní média píší o "německé instrukci pro polské novináře", mluvčí PiS označila Dekanův dopis za "nepřípustný, pobuřující a skandální", zatímco šéf poslanců PiS Ryszard Terlecki hovoří o "skandálním vměšování zahraničního vydavatele do polské politiky". Znepokojení vyjádřila i polská diplomacie.

Koncern Dekanův oběžník hájí, ale v samé firmě podle deníku panuje pohřební nálada. "Dál hovoříme o nezávislosti, evropských hodnotách a svobodě slova, ale nejsme si jisti, co udělá firma, pokud vláda zvýší tlak. Už teď cítíme, že chybí inzerce od státních firem. A vláda může zatlačit i jinak, například vynutit si změny v redakcích," postěžoval si v listu Gazeta Wyborcza nejmenovaný manažer.

Čtěte také: Erdogan osočil Merkelovou z nacistických praktik. Spory se vyostřují

Autor: ČTK

20.3.2017 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sněhová nadílka pokryla v noci z 12. na 13. listopadu Jablonecko. Na snímku jsou turisté u osady Jizerka.
8

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Unikátní bronzový kotel musel k lékařům.
11

FOTOGALERIE: Bronzové vědro přepisuje historii východních Čech

Experti: Zapojení Topolánka přineslo zlom v prezidentské kampani

Vstup bývalého premiéra Mirka Topolánka do souboje o funkci prezidenta republiky byl podle marketingových expertů oslovených ČTK zlomovým momentem dosavadní kampaně před volbami hlavy státu.

Radek Vondráček: Vládu s důvěrou budeme mít dříve než v létě

/VIDEO, FOTOGALERIE/ V pondělí začíná ustavující schůze Poslanecké sněmovny, během níž bude zvoleno její vedení. V čele zákonodárného sboru by měl díky hlasům ANO, Pirátů, SPD a KSČM stanout Radek Vondráček (ANO).

Povolební postup Babiše a Zemana schvaluje téměř polovina Čechů

Téměř polovina Čechů souhlasí s povolebním postupem předsedy vítězného hnutí ANO Andreje Babiše a prezidenta Miloše Zemana. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median pro server Český rozhlas. Babiš se snaží o sestavení menšinové vlády. Prezident, který v Lánech přijal zástupce všech parlamentních stran, mu přislíbil první dva pokusy na získání důvěry Sněmovny.

Posádka ztracené argentinské ponorky zkusila navázat spojení

Posádka pohřešované argentinské ponorky, která se minulý týden ztratila v Atlantiku při cestě na svou domovskou základnu, se v sobotu poprvé od zmizení ponorky ozvala. Podle argentinského ministerstva obrany vyslala celkem sedm signálů v délce čtyř až 36 vteřin.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT