"Potřebujeme se vrátit domů co nejrychleji to půjde. Je to naléhavé," uvedl na Twitteru v pondělí před půl dvanáctou dopoledne redaktor BBC a v danou chvíli britský turista Dino Sofos. Své volání o pomoc v nouzové situaci doprovodil fotkou skupinky turistů v přímořském letovisku a hashtagem #thomascook.

Sofos tak vystihl situaci desítek až stovek tisíc klientů britské cestovní agentury Thomas Cook, která v pondělí oznámila krach a zastavila veškeré obchodování. Řada jejích klientů tak zůstala doslova "uvězněna" v letoviscích, kde trávila dovolenou, protože provozovatelé těchto středisek je zadrželi jako rukojmí, dokud se nevyjasní, kdo vlastně zaplatí za jejich pobyt.

Zavřeli dveře a nedovolili nikomu odejít

Britská televize BBC v této souvislosti zmínila problém turistů v plážovém letovisku Les Orangers v Hammametu poblíž tuniské metropole Tunis, kterým údajně personál hotelu znemožnil odchod, pokud rovnou sami nezaplatí, co hotelu ještě dlužila cestovka Thomas Cook. BBC citovala britského rekreanta Ryana Farmera, podle nějž řada turistů tento požadavek odmítla (protože už zaplatili cestovce), načež bezpečnostní služba zavřela hotelové dveře a "nedovolila nikomu odejít".

"Opravdu to působilo, jakoby nás drželi coby rukojmí," uvedl podle BBC Ryan Farmer. 

Agentura AP posléze zveřejnila stanovisko tuniské vlády, která v něm ujišťovala světovou veřejnost, že klientům cestovní kanceláře Thomas Cook nebude bráněno v opuštění země. Tuniská tisková agentura TAP navíc uvedla, že problém britských turistů "uvězněných" v Hammametu se rozhodl svým osobním zásahem vyřešit tuniský ministr cestovního ruchu René Trabelsi.

Podle TAP se britská skupina už odhlásila a odletěla domů a ministerstvo cestovního ruchu slíbilo, že "žádný takový problém s bráněním odjezdu se už nebude opakovat". Ministerstvo podle svého prohlášení pracuje v součinnosti s majiteli hotelů i s ostatními cestovními kancelářemi na tom, aby "všichni turisté opustili Tunisko za nejlepších podmínek". 

Chybí čtvrt miliardy dolarů

Podle agentury Reuters sama cestovka Thomas Cook oznámila, že v současnosti přepravuje prostřednictvím svých německých dceřiných společností asi 140 tisíc lidí a dalších 21 tisíc má rezervovány odlety na zbytek pondělí a na úterý. Podle nejmenovaného německého vládního úředníka by návrat většiny německých turistů do vlasti mělo pokrýt povinné cestovní pojištění.

Britský touroperátor Thomas Cook oznámil svůj krach v pondělí ráno poté, co se zástupci firmy setkali v neděli s hlavními akcionáři a věřiteli. Smyslem setkání bylo pokusit se najít na poslední chvíli ještě nějaké finanční prostředky na provoz. Firma, která je ve sdělovacích prostředcích zmiňována jako nejstarší cestovní kancelář na světě, potřebovala zhruba 250 milionů dolarů (přibližně 5,9 miliardy korun) na financování "sezónního pohotovostního režimu". Tyto prostředky ale nesehnala.

"Během uplynulých několika dnů jsme ze všech sil pracovali na vyřešení zbývajících otázek týkajících se dohody o zajištění budoucnosti společnosti Thomas Cook pro její zaměstnance, zákazníky i dodavatele. Ačkoli se dohodu podařilo z velké části dotáhnout, další náklady požadované v posledních několika dnech vyjednávání představovaly výzvu, která se nakonec ukázala jako nepřekonatelná," uvedl podle německé agentury DPA Peter Fankhauser, generální ředitel společnosti Thomas Cook.

Německá charterová letecká společnost Condor, která je součástí skupiny Thomas Cook, požádala německou vládu o překlenovací úvěr. Ta zatím tuto žádost zkoumá. Lety mají podle prohlášení dopravce pokračovat podle plánu.