Nacházejí se jen zhruba 120 kilometrů od objektů, které dříve na jiném satelitním snímku našly australské úřady.

Poté, co byly tento týden zveřejněny satelitní snímky z 16. března, začala v Indickém oceánu asi 2500 kilometrů od břehů Austrálie mezinárodní pátrací akce pod vedením australské námořní záchranné služby AMSA. Záchranářské týmy oblast intenzivně pročesávají od čtvrtka a dnes ji ještě rozšířily. Navzdory nasazení desítek lodí a letadel se ale zatím žádné trosky boeingu najít nepodařilo.

Letadlo linky MH370 s 239 lidmi na palubě se ztratilo z radarů 8. března během cesty z Kuala Lumpuru do Pekingu. Na dnešní pravidelné tiskové konferenci malajsijských úřadů ministr dopravy Hishammuddin Hussein novináře informoval o čerstvé zprávě, kterou mu doručil čínský velvyslanec v Malajsii. Podle ní čínský satelit Kao-fen 1 nově objevil v jižní části Indického oceánu několik objektů, které by mohly být zbytky letadla.

Zatím bezvýsledné pátrání

Další podrobnosti by měla později sdělit čínská strana. Už nyní je ale jasné, že satelitní snímky ve vysokém rozlišení pocházejí z 18. března, a jsou tedy o dva dny mladší, než ty, na jejichž základě se už rozjela nynější pátrací akce na volném moři. Ukazují například objekt o velikosti 22 na 13 metrů, který pluje ve vzdálenosti 120 kilometrů jihovýchodně od domnělých trosek, které nyní záchranáři v rámci australské mise hledají.

Podle odborníků není vyloučeno, že oba snímky zachycují tutéž věc a že se předmět či předměty za dva pouze přesunuly.

V Indickém oceánu zatím záchranáři trosky hledají bezvýsledně. Práci jim navíc komplikuje špatné počasí; oblast mezi 40. a 50. poledníkem je nicméně i za příznivých podmínek obávaná kvůli silnému větru. AMSA na dnešek stanovila letadlům a lodím prověřit oblast o rozloze 36.000 čtverečních kilometrů, tedy plochu velkou přibližně stejně jako Švýcarsko.

Akce bude pokračovat

Místo je vzdálené přes 2500 kilometrů od australské pevniny a cesta k němu trvá letadlům přinejmenším tři hodiny. Dnes na místo zamířily dvě obchodní lodě a šest letadel, včetně tří námořních hlídkových letounů Lockheed Martin P-3 Orion, které jsou vybavené radarem, sonarem a infračervenými senzory a dokážou s pomocí magnetického detektoru najít objekty potopené i 300 metrů pod hladinou.

Australský vicepremiér Warren Truss podle serveru BBC prohlásil, že bez ohledu na prozatím nulové výsledky bude akce pokračovat. Hledat se podle něj bude až do chvíle, kdy bude jasné, že další pátrání je zcela marné. „A tento den je v nedohlednu," dodal Tuss.

Do akce se už zapojilo také Japonsko a Čína, jejíž občané tvořili většinu cestujících zmizelého letadla. Do Austrálie dorazilo první čínské letadlo a další dvě budou brzy následovat. Pátrání pomáhá i pět čínských lodí, včetně ledoborce Sněžný drak, který se na přelomu roku podílel na dramatické záchranné akci, jež měla osvobodit ruskou výzkumnou loď Akademik Šokalskij uvízlou v ledu u Antarktidy.

Záhada

Zmizení boeingu na lince MH370 zůstává i po dvou týdnech záhadou. Vyšetřovatelé mají podezření, že letadlo bylo úmyslně odkloněno tisíce kilometrů od své plánované trasy. Soustřeďují se především na teorie únosu či sabotáže, ale nevyloučili ani technické problémy. Prověřovali i oba piloty letadla, nic zvláštního ale neobjevili.

Kromě Indického oceánu se letadlo dál hledá i v dalších vytyčených koridorech. Vyšetřovatelé však po dnešku ztratili naději na to, že získají vodítko od svých indických kolegů. Ti dva týdny prověřovali, zda letadlo nezachytil některý z jejich radarů a dnes museli přiznat, že neexistuje jediný důkaz o tom, že by boeing proletěl indických vzdušným prostorem.

Záznam z kokpitu zmizelého letadla nenaznačuje nic podezřelého
Záznam z kokpitu zmizelého letadla společnosti Malaysia Airlines nenaznačuje nic podezřelého. Vyplývá to z přepisu konverzace pilotů s kontrolní věží, který zveřejnil britský deník The Daily Telegraph. List přinesl záznam posledních 54 minut komunikace druhého pilota Fariqa Abdula Hamida s leteckými dispečery. Jeho poslední slova v sobotu 8. března v 1:19 zněla: „Dobře, dobrou noc." Od té doby po letadle, které směřovalo z Kuala Lumpur do Pekingu, nejsou žádné stopy.

Podle analytiků, kteří přepis konverzace pro britský deník zkoumali, hlášení vypadají „zcela běžně". Dvě věci nicméně považují za podivné. Tou první je vzkaz z kokpitu v 1:07, kdy pilot říká, že letadlo se pohybuje ve výšce 35.000 stop (10.668 metrů). Toto oznámení nebylo potřeba, protože pilot to samé věži sdělil již o šest minut dříve.

Na druhou stranu je ale pravdou, že právě v 1:07 odeslal svou poslední zprávu z letadla identifikační systém ACARS, který byl následně ručně odpojen. A vyšetřovatelé se domnívají, že k tomu došlo ještě předtím, než druhý pilot Hamid pronesl svá poslední slova.

Druhou zvláštní věcí, která naznačuje, že zmizení letadla nemusela být nehoda, je podle odborníků to, že ke ztrátě komunikace s letadlem a změně jeho trasy došlo při předávce od leteckých dispečerů z malajsijského Kuala Lumpur dispečerům ve vietnamském Ho Či Minově Městě. „Kdybych chtěl ukrást letadlo, toto by byl moment, kdy to udělám," uvedl bývalý britský pilot Stephen Budygan. Jak dodal, v tomto okamžiku totiž existuje určité „mrtvé místo", kdy jedinkrát během letu nemusel být letoun ze země vidět.