Deník

Podle vědců umírali mamuti bizarními způsoby. Většinou to ale byli samci

Na základě zkoumání DNA stovky mamutích kostí ze Sibiře konstatovali paleontologové, že smrt v přírodní pasti hrozila mnohem více mladým samcům než jejich matkám či družkám.

14.11.2017

Pozůstatky mamutůFoto: ČTK/AP/Jens Meyer

Zapadli do děr nebo do bláta, propadli skrz led. Způsoby úmrtí pravěkých mamutů byly rozličné a kruté. Jak ale nyní zjistili vědci v čele s profesorem Lovem Dalénem ze švédského Přírodopisného muzea, týkalo se to hlavně mladých nezkušených samců. Samičky, zdá se, zůstávaly v ústraní a do riskantnějších akcí se nepouštěly.

„U mnoha druhů mají samečci tendenci dělat hlouposti, které skončí nějakou prapodivnou smrtí,“ říká Dalén, jenž spolu se svým týmem analyzoval DNA z bezmála stovky mamutích kostí, zubů a klů.

Přesto ani on takový výsledek nečekal. Skoro dvě třetiny zkoumaných vzorků totiž patřily jedincům samičího pohlaví. Své výsledky Dalénův tým publikoval ve studii uveřejněné v žurnálu Current Biology.

Švédští paleobiologové předpokládají, že tragická neštěstí se samcům přihodila poté, co opustili matčinu ochrannou zónu a pustili se sami do terénu. „Starší samice byly mnohem obezřetnější,“ dodává Dalén.

98 procent ze zkoumaných ostatků pochází ze Sibiře, kde se pohřbeny v přírodních pastích zachovaly ve velice dobrém stavu. Nejstarší z těchto mamutů, přezdívaný Lonely Boy, je asi 4000 let starý.

Na překvapivé zjištění přišli vědci náhodou, když pracovali na jiné, genetické studii. Evoluční bioložku Beth Shapirovou z Kalifornské univerzity výsledky jejich bádání udivily, ale vzhledem k tomu, co je známo o chování dnešních slonů, jí připadají logické.

Autor: Michal Bystrov

14.11.2017 VSTUP DO DISKUSE

Požár hotelu  v ulici Náplavní v Praze.
AKTUALIZUJEME

OBRAZEM: Plameny a lidé v oknech. Tragický požár hotelu v Praze má čtyři oběti

Replika Divišova uzemněného bleskosvodu ve Znojmě.

Duel Deníku: Podporuje stát dostatečně české inovace?

Nový rekord. Norové Atlantic překonali za pět hodin a třináct minut

Letecká společnost Norwergian Airlines pokořila nový rekord podzvukových komerčních letů. Cestu z New Yorku do Londýna zvládla za pět hodin a třináct minut, překonala tak o tři minuty let British Airways z roku 2015.

V Milovicích budou louky spásat divocí koně, pomohou tak ptákům

/FOTOGALERIE/ Na Josefovské louky v sobotu ornitologové dopravili divoké exmoorské koně. Pět mladých hřebečků, kteří pocházejí z pastevní rezervace v bývalém vojenském prostoru Milovice-Mladá, bylo na zasněžené louky vypuštěno za přihlížení více než stovky fanoušků ptačího parku.

Investice se vyplatila. ODS dala za volební kampaň téměř 83 milionu

Občanští demokraté vložili do volební kampaně před říjnovými sněmovními volbami 82,7 milionu korun. Zhruba polovina částky pocházela od dárců.

Do pátrání po pohřešované dívce policisté zapojili vrtulník

Policisté usilovně pokračují v pátrání po čtrnáctileté Alici Jelínkové z Chomutovska. Do pátrání dokonce v sobotu zapojili policejní vrtulník.

>