Polské silnice patří k nejnebezpečnějším v Evropské unii.

„O naší akci informovala média, proto si většina řidičů uvědomuje, že má co do činění s atrapami,“ říká Bartosz Jendrzejczak z Konina, který žije u rušné silnice spojující severozápad a jihozápad Polska. Je jedním z těch, kteří na svém pozemku postavili ptačí budku, která vypadá jako radar. Jendrzejczak tvrdí, že se podařilo upozornit na bezmocnost státu vůči pirátům silnic. Radnice v Konině slíbila, že na nebezpečná místa pošle městské strážníky s přenosnými radary.

Na kraji zahrady Pawla Zoellnera z Poznaně stojí tabule, která řidiče upozorňuje, že na úseku před nimi se měří rychlost, i když to není pravda. Tento muž, který se už nemohl dívat na to, že pod jeho okny motocyklisté pořádají závody a nikdo s tím nic nedělá, se dostal do sporu s městskými strážníky. „Značka je matoucí, chceme, aby o věci rozhodl soud,“ řekl mluvčí poznaňských městských strážníků. Nicméně Andrzej Borowiak z policie v tomto západopolském městě ve značce žádný problém nevidí, protože nepřekáží na vozovce. „Na své zahrádce si každý může postavit, co chce,“ připomíná Borowiak.

Obyvatelé varšavské čtvrti Stara Ochota zase na jedné z ulic namalovali siluetu přejetého dítěte, jinde majitel domu na svém pozemku umístil ceduli, na které prosí motoristy, aby dodržovali předepsanou „padesátku“. „Bydlí tu lidi, děti a zvířata,“ připomíná zapomnětlivým.

Adrianovi Furgalskému, expertovi na dopravní infrastrukturu, se takové občanské iniciativy nelíbí. „Stavění vlastních značek, atrap a upozornění vytváří nebezpečný precedens: místo toho, aby se situace zlepšila, vznikne chaos,“ varuje.

V Polsku na sto dopravních nehod připadá jedenáct mrtvých, v průměru v celé Evropské unii pět. Situace na polských silnic se ale podle policie zlepšuje. Tvrdí, že loni se oproti roku 2009 stalo o 12 procent dopravních nehod méně a zahynulo v nich o 14 procent méně lidí.