Ponorka Titan sloužila k přepravování bohatých turistů k vraku legendárního zaoceánského parníku. Ve čtvrtek pobřežní stráž uvedla, že se našly její trosky ve vzdálenosti přibližně 490 metrů od přídě Titaniku a že všech pět členů posádky je po smrti.
„Překvapila mě podobnost s tragédií Titaniku, kdy byl kapitán opakovaně varován před ledovci na trase lodi, ale přesto při bezměsíčné noci pokračoval plnou rychlostí do ledového pole a mnoho lidí kvůli tomu zahynulo,“ řekl Cameron ABC News. „A vzhledem k tomu, že se velmi podobná tragédie, kdy varování nebyla vyslyšena, odehrála přesně na tom samém místě… si myslím, že je to prostě šokující. Je to opravdu neskutečné,“ dodal.

V dalším rozhovoru s televizí CNN Cameron uvedl, zpráva o implozi Titanu pro něj rozhodně nebyla překvapením. Režisér, který sám absolvoval 33 ponorů k vraku, řekl, že když se v pondělí poprvé dozvěděl o incidentu s Titanem, spojil se se svými známými, kteří se věnují hlubinným ponorům a do půl hodiny zjistil, že ponorka ztratila komunikaci i sledování současně.
„Jediný scénář, který mě napadl a který by to mohl vysvětlit, je imploze,“ uvedl a vyjádřil soustrast pozůstalým.
Zaměstnanec bezpečnost kritizoval, dostal výpověď
Na bezpečnost ponorky si podle zjištění listu The New Republic v minulost stěžoval zaměstnanec provozující firmy OceanGate. David Lochridge, pilot ponorky a v té době ředitel námořních operací, vyjádřil v roce 2018 podle soudních dokumentů obavy týkající se bezpečnosti ponorky.
Zodpovídal tehdy za zajištění bezpečnosti všech členů posádky a klientů a odmítl dát zelenou testům prvních modelů ponorky s posádkou kvůli obavám o bezpečnost; poukázal mimo jiné na to, že stroj není schopen sestoupat do tak extrémní hloubky, v níž se nachází vrak Titaniku. Ten je od svého ztroskotání v roce 1912 na dně oceánu v hloubce kolem 3800 metrů.
Lochridge dostal výpověď a společnost OceanGate jej zažalovala za vyzrazení důvěrných informací o ponorce. V reakci na to podal protižalobu, v níž tvrdil, že byl propuštěn, protože na bezpečnostní problémy upozornil. Právní spor podle The New Republic skončil dohodou.

Generální ředitel OceanGate Stockton Rush nicméně před kamerou v minulosti připustil, že v rámci inovací porušil řadu pravidel. „Chci, aby si mne lidé pamatovali jako inovátora… porušil jsem nějaká pravidla, abych tohle vyrobil. Myslím, že jsem je porušil na základě logiky a dobře navržené konstrukce, karbonová vlákna a titan se nepoužívají, ale já to udělal,“ řekl.