Podle dnešního vydání listu Izvestija se v dopise vyšetřovacímu výboru Ruské federace a ministerstvu obrany dožadují, aby nehodu objasnili vojenští experti.

Oficiální vyšetřování nehody vedené Mezistátním leteckým výborem (MAK) skončilo loni v listopadu oznámením, že příčinou tragédie bylo bezděčné brzdění pilota při startu. Posádka prý nebyla dostatečně přeškolena ze starších typů Jak-40 a jeden z pilotů byl pod vlivem léku, který je s řízením letadel neslučitelný, protože podstupoval léčbu chorobných neurologických změn projevujících se zpožděnou reakcí rukou a nohou. MAK své závěry podpořil i sérií experimentů s letounem stejného typu a animací nehody se záznamem rozhovoru v kabině.

Příčina neznámá

„Vinu za katastrofu svalili na piloty, ale příčiny i tak neuvedli,“ řekl listu advokát Igor Trunov, který zastupuje pozůstalé a který se chystá MAK, což je organizace postsovětských států v čele s Ruskem, zažalovat v občanském procesu. Advokát argumentuje dřívější zprávou tří nezávislých expertů, podle kterých nehodu prý nezpůsobila jen posádka, ale i nedostatky letounu a chyby při přípravě letu.

„MAK sám vydává civilním strojům osvědčení o letové způsobilosti a pak taky sám nehody vyšetřuje. Nehodí se mu přiznávat technické příčiny havárií, a tak za důvod všech katastrof označuje lidský faktor,“ tvrdí jeden z nezávislých expertů Alexandr Akimenkov.

Vyšetřováním leteckých nehod se v Rusku zabývá i služba ministerstva obrany, a tak podle Trunova pozůstalí žádají vyšetřovatele, aby do objasnění nehody zapojili i vojenské experty.

Zatímco MAK měl na starosti vyšetření nehody z hlediska bezpečnosti letového provozu, vyšetřovací výbor RF ji zkoumá z trestně právního hlediska.

Bezprecedentní případ

V Rusku by šlo o bezprecedentní případ, vojenští experti by se do nového vyšetřování nehody civilního stroje mohli zapojit jen na rozkaz ministra obrany či na příkaz soudu.

Podle nejmenovaného zdroje deníku jsou experti k tomu připraveni; nelíbí se jim totiž, že MAK se opírá o názory specialistů z konstrukčních kanceláří a leteckých závodů, kteří se údajně snaží odvrátit podezření od své produkce.

Letecké neštěstí ze 7. září na letišti Tunošna u Jaroslavle připravilo o život 44 lidí, většinou hokejistů místního klubu Lokomotiv. Mezi mrtvými byla i trojice českých reprezentantů Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček a Slovák Pavol Demitra. Tragédii přežil pouze palubní inženýr Alexandr Sizov.