Stav trosek havarovaného letadla, dosavadní průběh vyšetřování i dřívější problémy s kerosinem na ruských letištích podle mnohých médií ukazují, že právě letecké palivo by mohlo být hlavním viníkem.
Několik ruských novinářů po havárii na letišti Tunošna proniklo skrz policejní kordony a vidělo trosky letadla vytažené z řeky Volhy. List Komsomolskaja pravda napsal, že motory letadla byly sice ohořelé, ale pevně usazené na svých místech. To by podle odborníků mohlo svědčit o tom, že exploze hnací jednotky příčinou havárie nebyla. Podle expertů, které ruský list oslovil, za těchto okolností padá podezření na palivo.
Svědkové slyšeli výbuchy
Očití svědkové hovoří o tom, že před pádem slyšeli dva výbuchy. Pokud jsou motory na svých místech, pak k výbuchům muselo dojít jinde, mohly například explodovat palivové nádrže. To se také podle mínění některých odborníků mohlo stát hlavní příčinou smrti hokejistů, kteří prakticky shořeli zaživa.
„Je to zatím jen předpoklad, příčiny se budou postupně vyjasňovat. Ale lidský faktor jako důvod katastrofy je prakticky vyloučen,“ napsal ruský list.
Podezření na vadné palivo mají nepochybně i vyšetřovatelé, kteří na letišti spolu s dokumentací odebrali i vzorky kerosinu. Ruský tisk si dnes zvlášť povšiml faktu, že letecký provoz na letišti Tunošna byl sice už v plné míře obnoven, letadla ale mají v Jaroslavli zákaz tankovat.
Krátká dráha příčinou neštěstí být nemohla
Nedostatečná délka vzletové dráhy prokazatelně důvodem havárie nebyla, protože na letišti startují a přistávají i mnohem těžší stroje. Jak-42 s hokejisty nebyl ani přetížený, letoun byl zaplněn asi jen z jedné třetiny. Kolize s anténou letištního majáku byla prý spíš následkem nedostatečného tahu motorů a nízké letové výšky, než přímou příčinou pádu.
Letecké palivo se dostalo na stránky ruského tisku už několik dnů před jaroslavlskou havárií. Skandál spustila koncem srpna velká moskevská letiště Šeremeťjevo a Domodědovo oznámením, že jejich zásoby leteckého paliva se tenčí a stačí jen na několik dní. Letiště postupně začala situaci označovat za kritickou a žádala dokonce čerpání leteckého paliva ze státních hmotných rezerv.
Podle některých informací byla příčinou zvýšená poptávka v době končících prázdnin, podle jiných cenové spekulace distributorů. Podezření padlo i na rostoucí potřeby vojenského letectva, ale velení armády podíl na nečekaném deficitu odmítlo. Po havárii v Jaroslavli se objevily domněnky, že tamní zdroje dodávek kerosinu mohly být v situaci rostoucího nedostatku pochybné.
Analýza vzorků paliva odebraných z letiště Tunošna má podle expertů trvat dva dny.
Čtěte také: Černé skříňky potvrzují vadný chod motorů letounu Jak-42