Tvrdý postup Vídně potvrdil rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried. "Je to nepřímá diskriminace na základě národnosti," uvedl Leichtfried pro agenturu Reuters. "Měli bychom vytvářet Evropskou unii, ve které platí zákony, a ne právo silnějšího," dodal. Evropská komise podle něj propásla příležitost, jak v Evropě nastavit spravedlivé podmínky.

Rakouská vláda má k dispozici právní analýzu, která žalobě dává značné šance na úspěch. Vídeňský ústavní právník Walter Obwexer odhadl, že soud se sdílem v Lucemburku rozhodne na podnět 30stránkové žaloby do konce příštího roku.

Ilustrační foto
Kontrola kamioňáků: Němcům chybějí doklady, které po ostatních vyžadují

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt kritiku Vídně odmítl se slovy, že postup Berlína už Evropská komise posvětila a zvolení řešení je výsledkem kompromisu dosaženého složitým jednáním mnoha stran. Podle analytiků mohou v případu hrát roli i parlamentní volby, které rakousko čekají tento víkend.

Stejný krok jako Rakousko dříve zvažovala i Česká republika. Premiér Bohuslav Sobotka ho rovněž označil za diskriminační. Německé dálniční poplatky totiž ve skutečnosti postihnou výhradně zahraniční řidiče. Zvolený princip zpoplatnění kritizovala i Evropská komise, po dvouletém řízení se však letos v květnu spokojila s drobnými úpravami systému. Smířlivé stanovisko eurokomisařů pak vedlo i českého ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) k doporučení, aby Praha žalobu nepodávala.

Angela Merkelová, německá kancléřka
Merkelová dala německé Jamajce zelenou. Koalice bude ladit těžké noty

Německým vlastníkům aut se platba za autostrády odečte z daně z motorových vozidel. Provozovatelé ekologických aut na změně dokonce vydělají, protože odečtená částka bude vyšší než mýtné.

Spolkový sněm schválil zpoplatnění německých dálnic od roku 2019 letos v březnu. Cena turisty nejčastěji pořizované desetidenní známky by měla činit až 25 eur (přibližně 650 korun). Částka se bude odvíjet od toho, jakou emisní normu bude dané auto splňovat. Vlastníkovi typického českého automobilu – Škody Octavia druhé generace s benzinovým motorem – by se tak cesta k našim západním sousedům prodražila nejméně o 20 eur (více než 500 korun). Německo je nicméně poslední velkou evropskou zemí, která dosud dálniční poplatky po řidičích osobních vozů nevyžaduje.

Kalifornii sužují rozsáhlé požáry.
Kalifornii pustoší největší požáry v dějinách, bojují s nimi tisíce hasičů