Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řecký ostrov Ikaria zvažuje připojení k Rakousku

Atény - Řecký ostrov Ikaria v Egejském moři prý zvažuje odtržení od Atén a následné připojení k Rakousku. Své separatistické tendence opírá o konec údajné smlouvy, která prý po sto letech vypršela v úterý a umožňuje vyhlásit ostrovu nezávislost. Podle řecké strany však taková smlouva neexistuje. Odtržení ostrova by pro řeckou ekonomiku mělo závažné důsledky zejména kvůli ztrátě rybářské oblasti, napsala agentura APA.

18.7.2012 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Na ostrově, který nyní slaví výročí sto let nezávislosti vybojované na Osmanské říši, se zvažuje konání referenda, ve kterém by voliči rozhodli, jestli tamějších přibližně 9000 obyvatel zůstane pod aténskou vládou, nebo získá nezávislost.

„Vláda na nás zapomněla už před lety. Když nám ani nyní závazně nepřislíbí nové silnice a nemocnici, můžeme si odhlasovat oddělení od Atén," vyhrožují podle APA místní obyvatelé.

„Zůstat nezávislí by pro nás bylo obtížné. Mohli bychom ale požádat o připojení k nějakému jinému státu. Samozřejmě ne k Turecku, radši k Rakousku," dali se podle APA dále slyšet obyvatelé východoegejského ostrova.

Neexistující smlouva

Řecké velvyslanectví ve Vídni oslovené agenturou APA o něčem takovém nechce ani slyšet. „Ikaria je neoddělitelnou částí řeckého státního území a neexistuje žádná končící smlouva mezi řeckou vládou a tímto ostrovem. Smlouva z (švýcarského města) Lausanne z roku 1923 potvrzuje v odstavci 12, že ostrovy ve východní části Egejského moře, mezi nimi též Ikaria, patří k Řecku," uvedla ambasáda.

Separatistické snahy by Aténám mohly zkomplikovat situaci. Vody kolem ostrova Ikaria jsou zvláště důležité pro rybolov a zdejší rybáři se významně podílejí na celkovém objemu řeckého rybího trhu. Ztráta tohoto ostrova by tak měla pro řeckou ekonomiku zasaženou hlubokou krizí vážné následky.

Převzetí dluhů

Odborník na mezinárodní právo Franz Leidenmühler z univerzity v Linci by v připojení ostrova k Rakousku neviděl žádný problém: „Rakousko by s tím přirozeně muselo (nejprve) souhlasit. A prezident by musel se zástupci ostrova podepsat smlouvu v souladu s mezinárodním právem. Vídeň by musela také převzít dluhy, jejichž podíl z celkového řeckého zadlužení připadá na Ikarii," citovala jeho slova z rakouského tisku APA. Leidenmühler také spočítal, že z celkového státního dluhu asi 350 miliard eur (asi 8,8 bilionu korun) by na všechny obyvatele ostrova připadalo téměř 250 milionů eur (6,3 miliardy korun).

Zvláštností ostrova Ikarie je častá dlouhověkost zdejších obyvatel. Na tomto ostrově podle studie z minulého roku žije desetkrát více devadesátiletých lidí než ve zbytku Evropy.

Autor: ČTK

18.7.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Provoz u Postoloprt se přesunul na novou silnici, z té původní bude dálnice D7.
1 5

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
13 23

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Studenti vyzpovídali uchazeče o Hrad. Nejvíce je přesvědčil Jiří Drahoš

/VIDEO, ANKETA/ Netradiční debatu s prezidentskými kandidáty uspořádal v pondělí Deník. Šestice uchazečů o Pražský hrad diskutovala ve vlaku z Prahy do Ústí nad Labem a zpět. 

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět nové domy, je může zbourat. S odkazem na rozhodnutí ministerstva kultury to dnes uvedly Hospodářské noviny a Právo. Rozhodnutí o zastavení přezkumného řízení však dosud nebylo doručeno všem účastníkům řízení a ministerstvo je na dotaz ČTK nechtělo komentovat.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT